اگرچه قیمت سهام شرکت‌های بورس در نیمه اول امسال ۱۱ درصد کاهش یافته، اما آمارها نشان می‌دهد بورس تهران همچنان با ۲۴ درصد بازده پرپتانسیل‌ترین بازار در ۴ فصل گذشته بوده است.

به گزارش همشهري، با وجود كاهش قيمت سهام شركت‌ها در نيمه اول امسال و با وجود اينكه بازار سهام در نيمه نخست امسال زيانده‌ترين بازار بوده است اما مقايسه آماري بازار‌ها نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاراني كه از پاييز پارسال تا پايان تابستان امسال در بورس سرمايه‌گذاري كرده‌اند بيش از همه بازارها سود به‌دست آورده‌اند.

در اين ميان آمار عملكرد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نيز نشان مي‌دهد كه عملكرد اين صندوق‌ها در دوره‌هاي بلندمدت نسبت به كوتاه‌مدت بهتر بوده است و در دوره‌هاي بلندمدت اين صندوق‌ها بازده بيشتري نسبت به بازار سهام به‌دست آورده‌اند. با محاسبه شاخص قيمت متوجه مي‌شويم كه به‌طور ميانگين در 6‌ماه نخست امسال ارزش سهام شركت‌هاي بورس به‌طور ميانگين 11درصد كاهش يافته و ميانگين زيان بازار در اين دوره 4.7درصد بوده است اما بورس تهران در دوره يكساله بازده مثبت داشته و به‌طور ميانگين 24.16درصد سود داشته است.

معني اين آمار آن است كه بورس همچنان فرصت خوبي براي سرمايه‌گذاري ميان‌مدت است و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري حتي گزينه مناسب‌تري براي سرمايه‌گذاري هستند. به بيان بهتر سرمايه‌گذاري غيرمستقيم و از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در بورس حتي سود بيشتري دارد و مي‌تواند منافع سرمايه‌گذاران را در دوره‌هاي بلندمدت بيشتر از همه بازار‌ها و حتي بيشتر از بازده بورس تأمين كند.

در طول 6‌ماه گذشته بازده 64درصد از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بيشتر از شاخص بورس تهران بوده است.اما قيمت دلار با توجه به تمايل دولت بيشتر از 5درصد در نوسان نبوده است. در اين مدت همچنين قيمت هر سكه تمام بهار آزادي 23درصد و قيمت مسكن در تهران به‌طور ميانگين 6.7درصد افزايش يافته است.جدول

جدول

کد خبر 349417

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha