جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

مدیر پذیرش بورس تهران از عرضه سهام ایرانسل تا پایان امسال و مذاکرات مدیران رایتل برای ورود به بورس خبرداد.

قرار است آبان‌ماه امسال مديران‌ام تي ان آفريقاي جنوبي به‌عنوان سهامدار ايرانسل براي مذاكره سه‌جانبه وارد تهران شوند.
به گزارش همشهري، نزديك به چند سال است كه بنياد مستضعفان تلاش مي‌كند سهام ايرانسل را وارد بورس تهران كند اما به توافق نرسيدن بر سر ميزان عرضه سهام با شركت‌ام تي ان آفريقاي جنوبي به‌عنوان يكي ديگر از سهامداران ايرانسل مانع از ورود اين شركت به بورس تهران شده است.

هم‌اكنون بنياد مستضعفان و ‌ام‌تي‌ان آفريقاي جنوبي سهامداران شركت ايرانسل هستند. درصورت عرضه سهام توسط هريك از اين دوشركت تركيب سهامداري ايرانسل به‌گونه‌اي تغيير خواهد كرد كه ممكن است در مديريت اين شركت تغييراتي ايجاد كند، اين موضوع همان عاملي بوده است كه منجر شد هيچ‌يك از 2سهامدار حاضر به فروش سهامشان از طريق بورس نباشند و ماجراي ورود ايرانسل به بورس چندين سال معطل بماند.

اما با گذشت اين سال‌ها مقامات بورس تهران اكنون فرمولي دارند كه مي‌تواند گره كار ايرانسل را باز كند. قرار است در نشستي سه‌جانبه كه ميان بنياد مستضعفان،‌ ام‌تي‌ان و بورس تهران برگزار مي‌شود مقامات بورس تهران فرمول‌هاي مختلفي براي عرضه سهام ايرانسل در بورس ارائه كنند كه يكي از آنها عرضه همزمان سهام ايرانسل در بورس تهران و بورس ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي است.

بورس آفريقاي جنوبي هم‌اكنون با ارزشي معادل 1000ميليارد دلار در رده بزرگ‌ترين بورس‌هاي دنيا قرار دارد و در يك سال گذشته ميلادي با 26درصد رشد بيشترين ميزان رشد را در ميان بورس‌هاي معتبر دنيا داشته است. از اين نظر عرضه همزمان سهام ايرانسل در بورس تهران و آفريقاي جنوبي بر ارزش سهام ايرانسل اضافه خواهد كرد و اين شركت را بين‌المللي مي‌كند.بورس ژوهانسبورگ در طول چند سال گذشته توانسته است توجه سرمايه‌گذاران دنيا را به‌خود جلب كند.

  • راهكار‌هاي عرضه سهام ايرانسل

در همين رابطه اسماعيل درگاهي مدير پذيرش بورس تهران در گفت‌وگو با همشهري از وجود فرمول‌هاي مختلف براي ورود ايرانسل به بورس خبر داد و اعلام كرد:بنياد مستضعفان برنامه‌هاي زيادي براي ورود شركت‌هاي زير‌مجموعه‌اش به بورس دارد و در همين رابطه تلاش مي‌كند ايرانسل را تا پايان سال وارد بورس كند.

او تأكيد كرد: بنياد مستضعفان راغب است سهام ايرانسل وارد بورس شود اما با توجه به اينكه شركت‌ام تي ان آفريقاي جنوبي هم در تركيب سهامداري حضور دارد بايد دراين باره توافق‌هايي انجام شود.او افزود: مذاكرات اوليه از سوي بنياد مستضعفان انجام شده و قرار است با برگزاري يك جلسه سه‌جانبه كه بورس تهران هم در آن شركت خواهد كرد فرمول نهايي براي نحوه ورود ايران به بورس تعيين شود.

درگاهي درباره زمان برگزاري اين نشست سه‌جانبه گفت: به‌احتمال زياد اين نشست آبان‌ماه امسال در تهران برگزار خواهد شد.
او در پاسخ به اين پرسش كه سهام ايرانسل چه زماني در بورس عرضه مي‌شود، گفت: درصورت انجام توافق‌هاي نهايي سهام ايرانسل تا پايان امسال در بورس تهران عرضه خواهد شد ضمن اينكه برنامه بنياد مستضعفان اين است كه سهام ايرانسل امسال در بورس عرضه شود.

  • پيشنهاد عرضه همزمان در بورس آفريقاي جنوبي

مدير پذيرش بورس تهران درباره يكي از پيشنهاد‌هايي كه قرار است به سهامدار آفريقاي جنوبي اعلام شود، گفت:با توجه به اهداف بلندمدت بازارسرمايه يكي از پيشنهاد‌هاي ما فهرست شدن همزمان شركت ايرانسل در بورس تهران و بورس آفريقاي جنوبي است، اين كار مزاياي زيادي هم براي بازار سهام ايران و هم براي سهامدار آفريقايي دارد.

او افزود: طبيعتا ‌ام‌تي‌ان به عنو ان يك شركت بين‌المللي از ورود يكي از شركت‌هاي بين‌المللي‌اش به بورس استقبال مي‌كندچراكه بورس شركت‌ها را تحت نظارت عمومي (under watch) قرار مي‌دهد و اين موضوع وجهه بين‌المللي شركت را به‌شدت افزايش مي‌دهد.
او با بيان اينكه با ورود ايرانسل به بورس شفافيت اين شركت بيشتر مي‌شود، تأكيد كرد: طبيعتا به توافق رسيدن با ‌ام‌تي‌ان آفريقاي جنوبي با بنياد مستضعفان بستگي به اين دارد كه ما چه فرمولي به آنها بدهيم و چگونه مزاياي ورود به بورس تهران را براي آنها تشريح كنيم اما ما فرمول‌هايي داريم كه مسير ورود ايرانسل به بورس را هموار مي‌كند.

او اشاره‌اي به جزئيات فرمول‌هاي ديگر نكرد اما در عين حال تأكيد كرد: آبان‌ماه امسال شاهد خبر‌هاي خوبي در مورد سهام ايرانسل خواهيم بود.

  • رايتل هم وارد بورس مي‌شود

مدير پذيرش بورس تهران از انجام مذاكرات جدي مقامات شركت رايتل، اپراتور سوم تلفن همراه ايران با بورس خبر داد و گفت: مديران شركت رايتل تاكنون صحبت‌هاي جدي با بورس تهران براي ورود به بورس انجام داده‌اند و قرار است به‌زودي درخواست‌شان را به بورس تهران ارائه كنند. او درباره پذيرش شركت‌هاي ديگر و برنامه عرضه ابزار‌هاي مالي جديد گفت: شركت شاتل نيز قرار است به‌زودي براي تأمين مالي بخشي از منابع مالي مورد نيازش از طريق بورس تهران صكوك منتشر كند. درگاهي همچنين از عرضه سهام شركت آسان پرداخت و تجارت الكترونيك فردا متعلق به بانك آينده به‌زودي در بورس تهران خبر داد و گفت: اين دو شركت درخواست پذيرششان را به بورس تهران ارائه كرده‌اند.

کد خبر 349276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha