همشهری آنلاین: رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور بر شناسایی و مهندسی معکوس تهدیدات انسان ساز تأکید کرد.

غلامرضا جلالی

به گزارش تسنیم، سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در کنفرانس پدافند غیرعامل و توسعه پایدار گفت: مستندی را سال‌ها پیش بی بی سی درباره محرم درست کرده بود و در این مستند به این نتیجه رسیده بودند که محرم پشتوانه محکمی برای جمهوری اسلامی است و هر تهدیدی را با این روحیه پاسخ می‌دهند.

وی با بیان "باید از مؤلفه‌های قدرت نرم به نحو احسن استفاده کنیم" گفت: در این مستند خبرنگاری به بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا گفته بود که اگر به ایران حمله کنی جایگاه تو برای ایرانیان جایگاه شمر است و آنها جایگاه هر مهاجمی را جایگاه شمر و یزید می‌دانند.

سردار جلالی با ابراز "پدافند ذاتاً یک کلمه دفاع در ذات خود دارد و این دفاع، دفاع در برابر تهدید و مهاجم است"، تصریح کرد: آسیب ناپذیری کشور در برابر تهدیدات مفهوم کلی از تعریف رهبرانقلاب از کلمه پدافند است. باید الگوهای مناسبی را برای این امر داشته باشیم. یادم است که طوفان کاترینا باعث جابجایی حجم زیادی از مردم در این منطقه شد و جانشان سالم ماند و باید ما نیز در کشور چنین ظرفیت هایی داشته باشیم تا بتوانیم جان مردم را در اثر وقوع چنین حوادثی حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه در نظام مهندسی عنصر تهدید را حذف شده و باید این عنصر را به لغات نظام مهندسی اضافه کنیم و این نیازمند دروس دانشگاهی است، تأکید کرد: مثلا شهری می‌سازیم؛ عالی‌ترین سرمایه ما انسان‌ها هستند، اگر حادثه‌ای در شهر رخ دهد چطور لوازم امنیت را تامین کنیم؟ ما می‌بینم یک ناهماهنگی در سیستم شهری در این مواقع داریم. ما باید به سمت تولید علم در این زمینه حرکت کنیم اما متاسفانه رشته زیرساخت های شهری در دانشگاه‌ها نداریم و این یک ضعف برای سیستم شهری ماست.

جلالی در بخش دیگری از سخنانش به تهدیدات انسان‌ساز اشاره کرد و گفت: این تهدیدات تکنولوژی پایه بوده و لذا این نوع تهدیدات پویا است. مثل تهدیدات سایبری. فرضا اگر موشکی مثل کروز درست می‌شود باید ریشه و ابعاد آن را بشناسیم، زاویه شلیک آن را تشخیص دهیم و به عبارتی آن را باید مهندسی معکوس کنیم. امروز بمب‌های نفوذی که درست شده را باید بشناسیم و قدرت نفوذ آن‌را تشخیص بدهیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه حدود 20 جلد کتاب درباره انواع بمب‌ نوشته شده و شناخت آنها مهم است، افزود: تهدیدات از لحاظ منشا علیه ایران، آمریکا اسراییل و عربستان هستند. برخی مواقع اسراییل و عربستان باهم کار می‌کنند و برخی مواقع این دو به سرکردگی آمریکا کار می‌کنند. اسراییل و عربستان در ٣ حوزه جدی با ما درگیر هستند حوزه نظامی اولین تهدیدی است که می‌تواند مطرح باشدکه همیشه استمرار دارد این تهدیدات و سلاح زیادی را علیه ایران خریداری کرده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: عربستان به نیابت آمریکا در منطقه می جنگد. اگر عربستان در منطقه کنفرانس سایبری برگزار می‌کند باید بدانیم که آنها دنبال انجام اقدامی علیه ما هستند. خرید و انباشت سلاح توسط عربستان به معنای تهدید ماست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این مطلب که خلیج فارس صحنه درگیری ایران با عربستان است، اظهار داشت: جنگ در این منطقه اول به ضرر عربستان سپس به ضرر ما،‌ سوم آمریکا و در نهایت جهان است. دو طرف هم توان بازدارندگی ایجاد کرده‌اند؛ شاید توانایی ما موجب بازدارندگی در خلیج فارس شده است البته بازدارندگی یک مفهوم ذهنی است و ما نباید اقدامی انجام دهیم که دشمن احساس کند به راحتی می‌تواند علیه ما اقدام کند.

جلالی ادامه داد: در حوزه بازدارندگی کاری کنیم که دشمن از ما بترسد. اگر ترسی نداشته باشد حتماً به ما حمله می‌کند پس نباید کاری کنیم که آنها احساس ترس نکنند. ما باید مدام بازدارندگی خود را تقویت کنیم و هرگونه اختلاف داخلی را از بین ببریم.

رئیس پدافند غیر عامل کشور با بیان "جنگ اقتصادی دومین حوزه درگیری ما با عربستان است"، افزود: البته وزارت اقتصاد اخیرا موفقیت خوبی به دست آورد و عربستان مجبور به کاهش تولید نفت شد. آنها به دنبال هرگونه ضربه زدن در حوزه نفت هستند. در حوزه مالی و پولی هم این درگیری وجود دارد و عربستان و اسرائیل عضو ناظر منطقه در FATF هستند که این یکی از موضوعاتی است که می توانیم در آن درگیری جدی داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌ حوزه سایبری سومین حوزه‌ای است که حوزه درگیری ما با عربستان است. عربستان ظرفیت های عمده‌ای در این حوزه مخصوصا برای فعالیت سایبری در حوزه سیاسی و فرهنگی ایجاد کرده که انتخابات و حمله به زیر ساخت ها می تواند شامل آن باشد. ما باید سناریوهای لازم را در جنگ سایبری پیش بینی کنیم.

کد خبر 348385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha