شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

پوران درخشنده: روزگار دیگری شده است؛ روزگاری که در آن فضای مجازی چنان غلبه یافته که گاهی اتفاق‌ها و کنش‌های واقعی و ملموس را هم تحت تأثیر خود قرار می‌دهد؛

پوران درخشنده

روزگاري كه در آن آدم‌ها بيشتر از فضاي واقعي در فضاي مجازي زندگي مي‌كنند، از آن اطلاعات و خبر و تحليل دريافت مي‌كنند، سرگرم مي‌شوند و در يك كلام به‌عنوان مرجع از آن بهره‌برداري مي‌كنند؛ مرجعي براي استناد بخشيدن به رخدادها و عينيت دادن به تحليل‌ها. در اين فضا اطلاعات با سرعت زيادي منتشر مي‌شود؛ آنقدر سريع كه گاهي مخاطب حرفه‌اي هم از آن عقب مي‌ماند.

در اين سير تحولات و رخدادها و سرعت شگفت‌انگيزي كه فضاي مجازي به ارمغان آورده گاهي ما عقب مي‌مانيم. جامعه جذب اطلاعات به‌روز و جديدي مي‌شود كه در شبكه‌هاي مجازي به اشتراك گذاشته مي‌شود. حالا نه‌تنها خبر منتشر مي‌شود كه حتي فيلم يك رخداد نيز به سرعت مقابل چشم مخاطبان قرار مي‌گيرد. اينكه در اين روند سريع اطلاع‌رساني چقدر دقت وجود دارد و چقدر مرزبندي ميان خبر و شايعه رعايت مي‌شود، خود داستان ديگري است. همه آنچه كه در فضاي مجازي منتشر مي‌شود واقعيت نيست، بسياري از مطالب نه درست ويرايش شده‌اند و نه اصطلاحا دروازه‌باني خبر در موردشان صورت گرفته، به‌خصوص هنگامي كه با پديده شهروند - خبرنگار مواجه هستيم.

اما همين نوع خبررساني غيرحرفه‌اي هم تأثير خود را مي‌گذارد. جامعه از دل همين فضا اطلاعات مي‌گيرد و با نفي اين پديده نمي‌توان به نتيجه مطلوبي رسيد. هيچگاه با حذف صورت مسئله، مشكل حل نمي‌شود. واقعيت اين است كه جامعه در دل همين فضا راه خودش را مي‌رود و نبايد ما جا بمانيم. اگر جامعه مسير درستي را طي نمي‌كند يكي از مهم‌ترين دلايلش اين است كه ما به مسئوليت خودمان درست عمل نكرده‌ايم. ما به‌عنوان هنرمند و فعال رسانه بايد جلوتر از جامعه قدم برداريم. به‌خصوص در حوزه فرهنگ كه اگر گام‌هايمان را به‌درستي برنداريم موضوعات مهمي از دست مي‌رود و چيزهايي جايگزينش مي‌شود كه شايد نتوان به‌سادگي تأثيرات مخربش را محو كرد.

جاي ايستادن مقابل تكنولوژي روز بايد ابزار را شناخت و از آن در مسير صحيح بهره گرفت. ذائقه‌اي كه اگر ما درست پرورش‌اش ندهيم در مجرايي نه‌چندان مناسب شكل مي‌گيرد و شايد فردا ديگر نشود سليقه‌اي كه سمت و سويي ناسالم يافته را به‌سادگي به مسير مطلوب بازگرداند. به قول شاعر «ناگهان چقدر زود دير مي‌شود». در مسير تندبادي قرار گرفته‌ايم كه محاسن و مزاياي خاص خود را دارد. براي حفظ سلامت انديشه جامعه به‌روز باشيم و با برنامه‌ريزي و مديريت هوشمندانه حركت كنيم و جاي برخورد دفعي يا منفعلانه، پويايي و كنشمندي را در دستور كار قرار دهيم.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 348149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha