حسین لطفی: تلاش دولت برای تدوین لایحه بودجه سال 87 به شیوه جدید با واکنش متفاوت نمایندگان مجلس روبه‌رو شده است.

بر اساس آنچه از سوی معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری (که در چارت جدید، مسئولیت تدوین بودجه را به جای سازمان مدیریت سابق بر عهده دارد) درباره نحوه تدوین بودجه سال آینده اعلام شده است: در لایحه بودجه سال 1387 کلیه تبصره‌های بودجه حذف و به صورت لوایح جداگانه و قبل از ارائه لایحه بودجه به مجلس تقدیم خواهند شد.

با وجود تفاوت واکنش نمایندگان طیف‌های مختلف مجلس در مقابل سبک جدید بودجه‌نویسی دولت، اکثر نمایندگان بر رایزنی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی با مجلس درباره شیوه نوین بودجه‌ریزی تاکید دارند؛ امری که تاکنون مغفول مانده است.

حذف تبصره‌ها، مفید است

حسن سیدآبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره حذف تبصره‌های لایحه بودجه می‌گوید: این اقدام مطمئناً قدم مثبت و مفیدی برای کاهش حجم بودجه سالیانه دولت و هدف‌مندتر کردن نظارت و رسیدگی نمایندگان بر لایحه بودجه محسوب می‌شود.

وی اختصاص بودجه هر وزارتخانه و دستگاه به خودش و واگذاری نحوه هزینه‌کرد آن را درصورتی که اهداف آن مشخص شود و دولت بتواند از رشد هزینه‌های هر بخش مثلاً‌ بخش سلامت دفاع کند، قابل قبول می‌داند.

وی می‌افزاید: دولت باید برنامه هر بخش و زیرساخت‌های مربوطه آن را مشخص کند و مجلس را در جریان قرار دهد و در این شرایط است که مجلس در برابر اختصاص بودجه و نحوه هزینه‌کرد کلی آن را به دستگاه مربوطه، موضع منفی نخواهد گرفت.

وی تاکید دارد درصورتی که جزئیات برنامه دولت در هر بخش در اختیار نمایندگان قرار نگیرد، اختصاص اعتبار هر دستگاه به آن با موضع منفی مجلس مواجه خواهد شد.

سیدآبادی درباره موضع فراکسیون اصولگرایان مجلس درباره نحوه‌ بودجه‌ریزی دولت، گفت: فراکسیون اکثریت هنوز جلسه‌ای درباره لایحه بودجه نداشته و شورای مرکزی فراکسیون نیز دیدگاهی را در این باره مطرح نکرده است.

دولت، بودجه را حذف می‌کند

رسول صدیقی بناب عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه، رویکرد جدید دولت در حذف تبصره‌ها و ردیف‌‌های بودجه را به معنای حذف لایحه بودجه و خلاف عملیاتی کردن آن می‌داند.

عضو فراکسیون اقلیت اضافه کرد: دولت با شیوه جدید فقط می‌خواهد دستورالعمل و حکم هزینه‌های خود را از مجلس بگیرد که اکثریت مجلس با این شیوه مخالفند.

صدیقی بناب اجرای شیوه جدید بودجه‌ریزی را نیازمند اصلاح قانون برنامه چهارم می‌داند و می‌گوید: در قانون برنامه چهارم توسعه تصریح شده که بودجه باید برشی یک‌ساله از این قانون باشد و تغییر روند تدوین آن مسلماً نیازمند اصلاح قانون برنامه چهارم است.

دیدگاه فراکسیون اقلیت

اسماعیل گرامی مقدم، عضو فراکسیون اقلیت مجلس اعلام کرد که این فراکسیون هنوز موضعی درباره اقدام دولت به منظور تدوین بودجه به سبک جدید، اتخاذ نکرده است.

هادی حق‌شناس دیگر عضو فراکسیون اقلیت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز درباره تغییر فرآیند بودجه‌ریزی به خبرنگار ما گفت: قانون برنامه‌ریزی و قانون محاسبات عمومی نحوه تدوین لایحه بودجه و چارچوب آن را مشخص کرده و اینگونه نیست که هر دولت بودجه را مطابق سلیقه خود تدوین کند.

وی حذف تبصره‌های بودجه را مثبت اما اختصاص بودجه دستگاه‌ها به صورت کلی و عدم ذکر محل هزینه‌کرد اعتبارات را خلاف شفاف‌شدن بودجه می‌داند.

رایزنی برای سبک نوین بودجه‌ریزی

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس  گفت: در جلسه مشترک دولت و مجلس تاکید کردم که اگر بودجه به‌همین سبک فعلی به مجلس ارائه شود، مطمئناً بودجه کاملی نخواهد بود و از این رو رایزنی‌های جدی میان مجلس و دولت به منظور رسیدن به تفاهم درباره سبک نوین بودجه‌ریزی و رفع ایرادات آن، ضروری است.

به همین منظور قرار شد کمیته مشترک دولت و مجلس درباره نحوه تدوین بودجه تشکیل شود.

در همین ارتباط، احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از برگزاری  نخستین جلسه مشترک میان اعضای این کمیسیون و کارشناسان معاونت نظارت راهبردی به منظور رایزنی درباره لایحه بودجه، در سه‌شنبه شب خبر داد.

کد خبر 34754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز