مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

سال جدید تحصیلی با ترافیک ۱۸۰کیلومتری در معابر تهران آغاز شد. دیروز نخستین ترافیک مهرماه ساعت ۶:۳۰ در غرب و شرق تهران شکل گرفت و یک ساعت بعد یک‌سوم از ۵۴۵کیلومتر معابر بزرگراهی پایتخت به پارکینگی از انبوه خودروها تبدیل شد.

آغاز سال تحصیلی با ترافیک ۱۸۰کیلومتری در تهران

 اين ترافيك تا ساعت 8:30 ادامه يافت و به مرور از انبوه خودروها كاسته شد اما ديروز هيچ حادثه‌ جرح و فوتي حين تردد شهروندان در معابر شهري رخ نداد. در روز نخست سال تحصيلي بزرگراه‌هاي همت، حكيم، يادگار امام، نيايش، معابر شمال به جنوب، مركزي، خيابان وليعصر و ميدان ونك در مقايسه با روزهاي قبل با افزايش 30درصدي بار ترافيك روبه‌رو بودند. مازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران كه از نخستين ساعات صبح ديروز در محل مركز كنترل ترافيك پايتخت حاضر شده بود، گفت: با گذشت زمان رفتار ترافيكي مردم بهتر و بهتر مي‌شود و يكي از دلايل رقم خوردن صبح بي‌حادثه تهران در روز نخست بازگشايي مدارس، علاوه بر تدابير و تمهيدات ترافيكي پيش‌بيني شده، بهبود رفتارهاي ترافيكي شهروندان است.

  • مديريت ميداني ترافيك

يكي از ويژگي‌هاي ترافيك دوساعته صبح سوم مهر كنترل ميداني ترافيك پايتخت بود. در اين زمينه براي نخستين بار علاوه بر كنترل هوشمند، از ساعت 6صبح 600 نيروي عملياتي نيز با حضور ميداني در 600نقطه پرتراكم شهر، جريان ترافيك پايتخت را از نزديك كنترل كردند. در اين زمينه 22گروه اجرايي در 22منطقه نسبت به رفع مسائل و مشكلات چراغ‌هاي راهنمايي اقدام كردند، ضمن اينكه نسبت به ايمن‌سازي‌ و مناسب‌سازي‌ فضاي مقابل يك هزار و 741مدرسه از طريق نصب علائم افقي و عمودي در اطراف مدارس نيز اقدام شد. مازيار حسيني با بيان اينكه مشكل ترافيك تهران نياز به اهتمام جدي در سطح هيأت دولت دارد، تصريح كرد: نه نسبت به اجراي قانون كوتاه مي‌آييم و نه نسبت به حفظ سلامت عمومي مردم مماشات مي‌كنيم. قرار نيست با خودروي فرسوده‌اي كه روغن‌سوزي دارد و جان شهروندان را نشانه گرفته، مدارا كنيم و برخي به بهانه حمايت از گروهي از رانندگان خودروهاي بسيار فرسوده كه مي‌توان از آن به‌عنوان دوستي خاله خرسه تعبير كرد، طرح‌هاي علمي و كارشناسي را زير سؤال مي‌برند.

  • 5ساعت ترافيك روزانه

ساعات اوج ترافيك صبحگاهي در نيمه دوم سال، 7تا 9 و ساعات اوج ترافيك عصرگاهي نيز 16:30تا 19:30است و در اين 5ساعت صبح و عصر، خيابان‌هاي تهران شاهد قله ترافيك هستند. معاون شهردار تهران در اين‌باره گفت: در تمام دنيا، ظرفيت معابر محدود است و در ساعات اوج تردد، افزايش تراكم ترافيك امري عادي است.

به گفته وي، وضعيت ترافيك تهران مانند مصدوم تصادفي است كه در حال خونريزي است و در درجه اول بايد سعي كنيم راه تنفس او را باز كنيم تا مسير نفس‌كشيدن او بسته نشود. روزي چند صد دستگاه خودرو وارد تهران مي‌شود و چيزي هم از خودروهاي موجود كم نمي‌شود و كل شبكه بزرگراهي تهران احداث شده و كل شبكه ريلي تهران هم ظرف سال‌جاري و سال آينده ساخته مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: درصورتي كه هر يك از مسئولان ما از يك سو و شهروندان از سوي ديگر، مسئوليت‌هاي اجرايي و اجتماعي خود را بپذيرند، آن وقت است كه مي‌توانيم بگوييم جامعه به بلوغ رسيده است.

  • ورود 2هزار خودروي جديد در هر سال

هر سال 300هزار گواهينامه جديد رانندگي در تهران صادر مي‌شود و 200هزار خودروي جديد هم پلاك مي‌شوند. اين عدد براي معابري كه روزانه 18ميليون سفر شهري در آن صورت مي‌گيرد، بسيار تأمل‌برانگيز است. سرهنگ عين‌الله جهاني، معاون اجتماعي و فرهنگ ترافيك راهور ناجا در اين‌باره گفت: افزايش اين تعداد وسيله نقليه جديد با ظرفيت موجود معابر درون‌شهري تهران تناسب ندارد. پليس از سويي استفاده از سرويس مدارس را در كاهش ترافيك بسيار مؤثر دانسته و معتقد است والديني كه خود اقدام به رساندن دانش‌آموزان مي‌كنند بايد خودروهاي شخصي را در محل‌هاي مناسب متوقف كنند تا از ايجاد گره‌هاي ترافيكي جلوگيري شود. رفتار شهروندان مهم‌ترين عامل ايجاد يا رفع ترافيك است.

کد خبر 347366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha