یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

درحالی‌که طی روزهای گذشته و از زمان آغاز آتش‌بس مورد توافق مسکو و واشنگتن در سوریه، دو طرف بارها یکدیگر را متهم به انجام ندادن تعهدات خود کرده‌اند، ولادیمیر پوتین با انتقاد از پنهانکاری دولت آمریکا اعلام کرده که این کشور نمی‌خواهد جزئیات توافق سوریه فاش شود.

انتقاد روسیه از پنهانکاری آمریکا درتوافق سوریه

قرار بود روز جمعه نشست ويژه شوراي امنيت پشت‌درهاي بسته درباره توافق روسيه برگزار شود اما به گفته مقام‌هاي روسي اين نشست به‌خاطر مخالفت طرف آمريكايي از فاش‌شدن جزئيات توافق حتي براي اعضاي شوراي امنيت لغو شد. پوتين به همين‌خاطر روز گذشته با اشاره به پايبندي روسيه به تعهداتش درباره سوريه گفت: آمريكا نمي‌خواهد جزئيات توافق سوريه فاش شود چون در اين صورت مشخص خواهد شد چه‌كسي به تعهداتش در قبال اين توافق پايبند است و چه‌كسي پايبند نيست.ويتالي چوركين، سفير روسيه در سازمان ملل هم روز گذشته به‌صورت رسمي اعلام كرد كه لغو نشست شوراي امنيت به‌دليل مخالفت آمريكا از ارائه توافق به شوراي امنيت بوده و از نظر آنها برگزاري نشست براي مسئله‌اي كه اعضاي شورا در جريان جزئيات آن قرار نگرفته‌اند كاري بي‌فايده خواهد بود. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هم اعلام كرده كه مسكو آماده در جريان قرار دادن همگان درباره متن توافق است چون اين كشور نمي‌خواهد در مسير ديپلماسي محرمانه حركت كند.

پيش از اين مقام‌هاي روسيه اعلام كرده بودند كه به‌دنبال علني‌كردن اين توافق و تبديل آن به يك قطعنامه توسط شوراي امنيت هستند تا كسي قادر به سوءاستفاده و شانه خالي كردن از زير بار تعهداتش نباشد. تصويب اين توافق در شوراي امنيت تضميني بين‌المللي براي اجراي كامل آن به‌حساب مي‌آمد. لاوروف، از جان كري، همتاي آمريكايي خود خواسته تا بندهاي توافق را منتشر كرده و واشنگتن به تعهد خود درباره جدا كردن «مخالفان سالم» از گروه‌هاي تروريستي عمل كند. ژنرال ويكتور پوزنيكر از مقامات ارشد وزارت دفاع روسيه هم گفت كه آمريكا به هيچ‌كدام از تعهداتش عمل نكرده و مسئوليت هرگونه شكست آتش‌بس در سوريه برعهده آمريكاست.در مقابل، مقام‌هاي آمريكا هم روسيه را متهم مي‌كنند كه از نفوذ خود براي فشار بر دولت سوريه براي رسيدن كاميون‌هاي كمك به حلب و ساير مناطق استفاده نمي‌كند. جان كري، وزير امور خارجه آمريكا در تماس با لاوروف اعلام كرده تا زماني كه كمك‌ها به شهرهاي محاصره شده نرسد، مرحله همكاري مشترك نظامي با روسيه آغاز نخواهد شد.

  • سوءاستفاده از شرايط آتش‌بس

ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه هشدار داده كه گروه‌هاي تروريستي در حال سوءاستفاده از شرايط آتش‌بس برقرار شده در سوريه براي تجديد قواي خود هستند. او با اشاره به تعهد آمريكايي‌ها گفت: ما توافق كرديم جبهه النصره و امثال آن از نيروهاي مخالف به‌اصطلاح سالم در سوريه تفكيك شوند. اما چيزي كه ما امروز مشاهده مي‌كنيم تفكيك بخش سالم مخالفان از تروريست‌ها نيست. ما مي‌بينيم كه نيروهاي تروريستي در حال تلاش براي تجميع مجدد قوايشان هستند. مقام‌هاي روسيه اعلام آمادگي‌كرده‌اند كه آتش بس سوريه پس از گذشت 4روز براي 72ساعت ديگر هم تمديد شود. يكي از مقام‌هاي ارشد گروه‌هاي تروريستي حاضر در حلب اما در گفت‌وگو با العربيه اعلام كرده كه آتش‌بس در سوريه پايدار نخواهد بود. روزگذشته هم منابع كرد سوري از حملات شيميايي داعش به شمال حلب خبر دادند.

  • همكاري نيروهاي ويژه آمريكا با نظاميان تركيه

براي نخستين بار از زمان آغاز بحران سوريه وزارت دفاع آمريكا به‌صورت رسمي اعلام كرده كه نيروهاي ويژه ارتش اين كشور در حال همكاري با نيروهاي نظامي تركيه و گروه‌هاي شورشي تحت حمايت اين كشور در شمال سوريه هستند. به گزارش سي‌ان‌ان، مقام‌هاي آمريكا مي‌گويند 40نفر از نيروهاي ويژه اين كشور در عملياتي موسوم به نوبل لنس همراه با تركيه و گروه‌هاي شورشي شركت كرده‌اند. روز جمعه انتشار تصاوير برافراشته شدن پرچم آمريكا در تل‌ابيض جنجالي شد و باعث شد اين پرچم‌ها جمع‌آوري شوند.

کد خبر 346723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha