دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

با سرد شدن تدریجی هوا در مناطق مختلف کشور، مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی ۳۶ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه اینترنتی شرکت ملی گاز ایران، میزان مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی در روز 28 مهر ماه امسال ۱۵۱ میلیون متر مکعب بود که ۳۶ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش داشت.

این در حالی است که میزان مصرف در زمان مشابه سال قبل ۱۱۱ میلیون متر مکعب بود.

مجموع مصرف گاز کشور در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، نیروگاه‌ها و صنایع در این روز ۳۰۹ میلیون متر مکعب بود، در حالی‌که این رقم در زمان مشابه سال گذشته، ۲۶۷ میلیون متر مکعب ثبت شده است. همچنین میانگین مصرف گاز هر خانوار در روز مذکور ۱۲ متر - مکعب بوده است.

براساس این گزارش، مسئولان شرکت ملی گاز ایران پیش از این از کسری روزانه ۱۷۰ میلیون متر مکعب گاز در فصل زمستان امسال خبر دادند که این کسری از مابه‌التفاوت در اختیار داشتن ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز و پیش‌بینی مصرف ۶۷۰ میلیون متر مکعب گاز در روز، حاصل شده است.

طبق اظهار نظر مسئولان شرکت ملی گاز ایران، مصرف گاز در بخش خانگی در فصل زمستان 5برابر نسبت به فصل گرم سال افزایش دارد. لذا شرکت ملی گاز ایران برای تأمین گاز بخش خانگی در زمستان، گاز کمتری به نیروگاه‌ها و صنایع تحویل می‌دهد و این2 گروه باید از سوخت مایع جایگزین استفاده کنند.

از آنجایی که میزان مصرف گاز طبیعی در فصل زمستان همواره بیشتر از سطح تولید آن است، بخش خانگی درصورت بروز سرمای سخت، از نظر کمبود گاز در تهدید است. تعداد ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار و در مجموع ۵۳ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر برابر با ۷۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز رسانی کشور هستند.

براساس اعلام رسمی مسئولان شرکت ملی گاز ایران، رشد مصرف گاز در5 ماه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶/۵ درصد و رشد تولید ۱۰ درصد بوده‌است.

مجموع مصرف گاز در این دوره ۴۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز و مجموع تولید آن ۴۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز بوده است. صادرات گاز به ترکیه در این مدت ۳ میلیارد متر مکعب و میزان واردات گاز از ترکمنستان ۳/۳۸ میلیارد متر مکعب بوده است.

با این روند، شرکت ملی گاز ایران امیدوار است با افزایش نرخ گاز به صورت پلکانی و صرفه جویی مصرف از سوی مصرف‌کنندگان، مصرف گاز در بخش خانگی در فصل سرما کاهش یابد.

از دهک اول تا دهک هشتم، قیمت گاز برای استان‌های مختلف ۱۰۰ ریال به ازای هر متر مکعب محاسبه می‌شود.

برای هر استان الگوی مصرف تعیین شده است که اگر مشترکان الگو را رعایت کنند، قیمت هر متر مکعب گاز برای آنها ۱۰۰ ریال محاسبه می‌شود، در غیر این صورت هر چه بیشتر گاز مصرف کنند، نرخ محاسبه گاز آنها به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

کد خبر 34634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز