سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: به دنبال دستگیری تعدادی از زنان و جوانان در فرانسه به جرم ارتباط با فعالیت های تروریستی، پلیس فرانسه یک شهروند فرانسوی به نام 'راشد قسیم' که قبلا خواننده رپ بود، را به عنوان عامل جذب این افراد به گروه تروریستی داعش شناسایی کرده است.

رشید قسیم

به گزارش ايرنا به گزارش شبکه انگلیسی 'بی بی سی'، پلیس فرانسه در چند روز گذشته موفق به بازداشت یک پسربچه 15 ساله و گروهی از زنان جوانی شده است که مظنون به برنامه‌ریزی حملات تروریستی هستند؛ موضوعی که نگرانی‌های جدی را درباره نوع جدیدی از حملات برانگیخته است.

بازپرسان بر این باورند که «راشد قسیم» قاتل 29 ساله فرانسوی محور اصلی طرح‌های تروریستی مذکور و احتمالا مسائل جانبی بیشتری است و وی از طریق تلفن همراه با اعضای جدید داعش، ارتباط برقرار می‌کند.

قسیم، فیلم تبلیغاتی خشونت آمیزی را از مقر داعش در سوریه و عراق منتشر کرده است و گمان می‌رود که از طریق شبکه‌های اجتماعی با تعدادی از مظنونان جوان در فرانسه در تماس بوده است.

این خواننده تازه کار رپ و ساکن منطقه «روان/ Roanne» واقع در شمال شرق شهر لیون فرانسه ظاهرا از طریق اینترنت و در سفری به الجزایر در سال 2011 به دیدگاه‌های افراطی گرایانه گرایش یافته است. وی دو آهنگ تحت عنوان «من تروریست هستم» و «حمله رپ» منتشر کرده است.

قسیم، سال بعد به دنبال اختلاف با جامعه مسلمانان محل زندگی‌اش، فرانسه را به همراه همسر و سه فرزندش به مقصد مصر ترک کرد.

تا زمان حضور این مظنون در فیلم تبلیغاتی خشونت آمیزی از داعش، اطلاعات چندانی از وی در دست نبود. این فیلم به دنبال جشن‌های روز ملی فرانسه در ماه ژوییه گذشته و حمله یک کامیون به شرکت کنندگان در این مراسم در شهر نیس فرانسه منتشر شد.

فعالیت راشد قسیم که همچنین به «ابن قسیم» شهرت دارد، بر جذب جوانان فرانسوی و استفاده از آنها برای فعالیت‌های تروریستی در آینده متمرکز است و گفته می‌شود وی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و به ویژه تلگرام اهداف خود را پیش می‌برد.

ابن قسیم، 300 نفر از هوادارانش را به آنچه که بازپرسان «تروریسم محلی» توصیف کرده‌اند، ترغیب کرده است.

مقام‌های فرانسوی بطور مستقیم از متهم کردن فرد مظنون خودداری کرده‌اند اما وی با ده‌ها حمله و نقشه قتل از جمله قتل زوج پلیس فرانسوی مرتبط بوده است که در تاریخ 14 ژوئیه (24 تیر) در محل سکونت شان در منطقه «مگنانویل/Magnanville» شرق پاریس، ظاهرا به دستور داعش به قتل رسیدند.

یکی از منابع پلیس فرانسه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه گفت: «العروسی عبدالله» قاتل 26 ساله این زوج، عضو گروه تلگرامی (قسیم) بوده و وی (قسیم) نقش مهمی در اعمال نفوذ در پرونده قتل زوج پلیس داشته است.

بر اساس گزارش تارنمای فرانسوی «لکسپرس»، قسیم همچنین نقش مهمی در اعمال نفوذ و آموزش دو جوان فرانسوی داشته که در تاریخ 26 ژوئیه (5 مرداد) یک کشیش 86 ساله را در کلیسای «روته» به قتل رساندند.

یک هفته بعد از قتل این کشیش، فردی که به زعم بازپرسان قسیم بوده است، در پیامی صوتی عاملان 19 ساله این حمله را که در تلاشی نافرجام قصد سفر به سوریه نیز داشتند، ستود.

بازپرسان بر این باورند که راشد قسیم در جذب این دو نفر که یکی از آنها ساکن بومی روته و همدست وی از اتباع جنوب شرق فرانسه بود، نقش داشته است.

اوایل ماه اوت (مرداد)، نشانه‌های اولیه نقش داشتن راشد قسیم در هدف قرار دادن زنان و کودکان برای انجام حملات آشکار شد.
در پرونده بازداشت یک دختر 16 ساله در جنوب پاریس و یک نوجوان دیگر در «کلرمون فران» شهری در مرکز فرانسه به نام قسیم اشاره شده است. دختر 16 ساله از طریق تلگرام طرح خود را برای آغاز یک حمله اعلام کرده بود.

در 11 سپتامبر (21 شهریور) یک پسر 15 ساله به ظن طراحی حمله به یک مکان عمومی در پاریس بازداشت شد. به گفته بازپرسان وی با قسیم در تماس بوده و از آوریل (فروردین) گذشته تاکنون تحت نظر بوده است.

گزارش‌های فاش نشده‌ای نشان می‌دهد که رشید قسیم همچنین مشوق توطئه دیگری با حضور چند زن بوده است که به گفته یکی از بازپرسان، از طریق کنترل از راه دور از سوریه هدایت می‌شد.

در ساعات اولیه روز چهارم سپتامبر (14 شهریور) خودروی پارک شده‌ای در خیابانی نزدیک به کلیسای نوتردام پاریس کشف شد که یک تروریست زن آن را رها کرده بود و در داخل این خودرو چند سلیندر گاز و مقادیری بنزین قرار داده شده بود.

بر اساس گزارش لوموند، راشد قسیم از طریق تلگرام سه زن منظون به دست داشتن در این نقشه ناکام را تشویق به انجام حملات کرده بود.

کد خبر 346280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha