همشهری آنلاین: رییس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی‌ و فناوری ریاست ‌جمهوری گفت: یکی از اهداف تعیین ‌شده برای کمیته تولید بیوگاز از ضایعات کشاورزی و زباله‌هاست که این کار در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

بیوگاز از ضایعات کشاورزی و زباله‌ها تولید می‌شود

به گزارش ایسنا، میثم طباطبایی، رییس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست ‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: امروزه با پیشرفت جوامع و در نتیجه افزایش تولید و مصرف، حجم زباله‌های شهری و صنعتی و ضایعات کشاورزی، روز به روز در حال افزایش بوده و مشکلات زیادی را در زمینه‌های محیط زیستی، سلامتی، اقتصادی و اجتماعی بوجود آورده است.

وی افزود: این دسته از مواد، از پتانسیل بالایی به منظور استفاده مجدد و تولید مواد با ارزش از راه‌های کمپوست، هضم بی‌هوازی و سایر فرایندهای تولید سوخت‌های زیستی برخوردار هستند، البته ترکیب درصد متغیر آن‌ها باعث پیچیده شدن و تاثیر داشتن عوامل مختلف در آن فرایند می‌شود.

به گفته طباطبایی، در بین سوخت‌های زیستی، تولید بیوگاز از زباله‌ها و ضایعات کشاورزی، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. بیوگاز به طور عمده مخلوطی از سه ترکیب متان، دی‌اکسیدکربن و سولفید هیدروژن است. ترکیب عمده و قابل اشتعال بیوگاز، متان است که سهم بیش‌تر این گاز یعنی 60 تا 70 درصد آن را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: گاز متان، گازی است بی‌رنگ و بی‌بو که اگر یک فوت مکعب آن بسوزد، 252 کیلوکالری انرژی حرارتی تولید می‌کند که در قیاس با سایر مواد سوختی، رقم قابل توجهی است؛ از مزیت‌های مهم متان نسبت به دیگر سوخت‌ها این است که هنگام سوختن، منو اکسید کربن تولید نمی‌کند.

رییس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ‌و فناوری ریاست ‌جمهوری اظهار کرد: درصد بالای متان، بیوگاز را به عنوان منبع مناسبی از انرژی‌های تجدیدپذیر برای جانشینی با گاز طبیعی و دیگر سوخت‌های فسیلی قرار داده است، امروزه از بیوگاز در زمینه‌های گرمایشی، تولید بخار و در موتور ژنراتورها برای تولید برق استفاده می‌شود.

کد خبر 346217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha