سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته ۸ یوزپلنگ آسیایی در جاده‌های این استان تلف شدند، بر ضرورت ایمن‌سازی‌ مسیرها تأکید کرد.

۸یوزپلنگ آسیایی در جاده‌های یزد تلف شده‌اند

سيدحسين سادات‌موسوي در گفت‌وگو با ايلنا در ارتباط با تلفات يوزپلنگ آسيايي در محورهاي مواصلاتي استان يزد گفت: يكي از مشكلات در زمينه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي خطرات تصادفات جاده‌اي است، اين مسئله بين‌بخشي است كه با همكاري مردم، نيروي انتظامي، وزارت راه و شهرسازي و سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌تواند حل شود.

  • ضرورت ايمن كردن جاده‌هاي حاشيه زيستگاه‌ها

اين مسئول محلي در حالي از تلف شدن 8يوزپلنگ در زيستگاه‌هاي استان يزد خبر مي‌دهد كه هومن جوكار، مدير پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي در گفت‌وگو با همشهري وضعيت يوزها را بسيار بحراني اعلام كرد و گفت: براساس آخرين سرشماري، جمعيت يوزها 40تا 60قلاده برآورد مي‌شود. باوجود اين، هنوز تلفات جاده‌اي و حضور سگ‌هاي گله در زيستگاه‌ها آخرين يوزهاي بازمانده را به‌شدت تهديد مي‌كند.

جوكار از مذاكرات سازمان محيط‌زيست با وزارت راه براي فنس‌كشي در عرض جاده حاشيه منطقه حفاظت شده توران كه كريدور عبور يوزهاست، خبر داد و گفت كه در اين مسير در برخي نقاط، براي پيشگيري از تلفات و تأمين مسير امن براي عبور يوزها زيرگذر احداث مي‌شود. به گفته وي، اعتبار اين طرح‌ها را وزارت راه تأمين كرده و عمليات اجرايي آن از مهرماه امسال آغاز مي‌شود و ظرف 3‌ماه به پايان مي‌رسد. فاز دوم اين طرح هم قرار است در زيستگاه‌هاي‌جنوبي در ساغند يزد اجرايي شود.

  • يوزها به نقطه امن پناه بردند

مديركل محيط‌زيست استان يزد روز گذشته گفت: در ۱۰ سال گذشته يعني از حدود سال ۸۳ تا امروز در يزد ۸ يوزپلنگ آسيايي در جاده‌ها دچار سانحه شده‌اند كه ۶ مورد از اين تصادفات در محور يزد- مهريز به سمت كرمان بوده و در جاده اصلي ترانزيتي تهران - هرمزگان و 2 مورد هم در مسير بافق، پناهگاه دره انجير و محور يزد - طبس بوده است.

سادات‌موسوي با بيان اينكه در ۳سال گذشته هيچ حادثه‌اي در محورهاي مواصلاتي نداشتيم كه منجر به تلف شدن يوزپلنگ شود، توضيح داد: اينكه در 3سال گذشته تلفاتي نداشتيم شايد به اين دليل بوده كه يوزها به مناطق امن‌تر رفته‌اند، البته اين به اين معنا نيست كه زيستگاه‌هايشان در يزد امن نيست، اما به هر حال جاده ترانزيتي بزرگ و وسيعي در اين منطقه وجود دارد، البته كمك‌هاي مردمي و هم‌افزايي دستگاه‌ها نيز در جلوگيري از حوادث مؤثر بوده است، اما با توجه به قلمرو وسيع زيستگاه يوزپلنگ به‌نظر مي‌رسد بايد برخي مسيرها ايمن‌سازي‌ شود.

وي در مورد تعداد يوزهاي مشاهده شده در يزد در ماه‌هاي اخير گفت: در 2‌ماه اخير ۴ قلاده يوز در منطقه بهاباد و بافق و دره انجير ديده شده است، البته براي ديدن يوز امكانات زيادي لازم است ازجمله استفاده از دوربين‌هاي تله‌اي كه چند سال پيش با استفاده از آنها در استان يزد به‌صورت گسترده، تعداد زيادي يوزپلنگ مشاهده شد. اكنون نيز روش‌هاي ژنتيك كه نياز به پشتيباني و تأمين امكانات دارد بايد درنظر گرفته شودكه البته اگر امكان استفاده از آن وجود ندارد همان استفاده از دوربين‌هاي تله‌اي و همكاري مردم مي‌تواند كمك زيادي كند.

کد خبر 346190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha