همشهری آنلاین: آمریکا، ترکیه، عربستان و قطر به زودی عملیات مشترک نظامی را در الرقه و موصل آغاز می‌کنند.

درخواست ترکیه از آمریکا برای حمله به موصل و رقه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه اعلام کرد عملیات زمینی برای پاکسازی شهر رقه سوریه از عناصر تروریستی داعش اگر با حمایت حملات هوایی ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا صورت گیرد، می تواند با موفقیت همراه باشد.

مولود چاووش اوغلو در نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانیتک شمالی ناتو گفت:« اگر ائتلاف ضد داعش پشتیبانی هوایی کند و نیروهای ویژه ترکیه مشارکت داشته باشند، ممکن است عملیات نظامی برای پاکسازی شهرها رقه و موصل در سوریه و عراق به نتیجه برسد ».

چاووش اوغلو در ادامه تسلط بر شهر جرابلس در شمال سوریه که در ماه اوت گذشته صورت گرفت را نمونه ای از اجرای موفق عملیات زمینی برای پاکسازی عناصر داعش خواند.

جنگنده های آمریکایی درپایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه مستقر هستند و بر اساس اظهارات چاووش اوغلو، می توانند منبع اصلی برای پشتیبانی هوایی از عملیات زمینی در شهر رقه باشند.

وزیر خارجه ترکیه بار دیگر بر خواسته این کشور برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه تاکید کرد .

دبیر کل ناتو هم در این کنفرانس خبری گفت:«به عقیده من بخش اعظم کارها درمیدان نبرد سوریه باید توسط افراد مسلح مجرب و آموزش دیده داخلی صورت گیرد نه نیروهای ناتو ».

استولتنبرگ افزود در طولانی مدت بهتر است به جای استقرار شمار زیای از نیروهای ناتو برای شرکت در عملیات نظامی از نیروهای داخلی استفاده کرد و در این زمینه باید نیروهای داخلی آموزش های نظامی را فراگیرند تا بتوانند با تروریسم مبارزه و ثبات و امنیت را در داخل کشور برقرار سازند.

وزیر خارجه ترکیه در حالی این سخنان را مطرح کرد که پیش بینی ها درباره اجرای عملیات نظامی مشترک ترکیه و آمریکا برای تسلط بر شهر رقه سوریه و نیز شهر موصل در شمال عراق بیشتر شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش از این گفته بود در حاشیه نشست گروه بیست در چین با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره این موضوع صحبت کرده است.

در عملیاتی که قرار است در سوریه اجرا شود، علاوه بر آمریکا و ترکیه، عربستان و قطر نیز شرکت خواهند کرد.

همچنین تلاش می شود تا زمینه مشارکت دیگر کشورهای منطقه نیز فراهم شود. در این باره با کشورهای عربی منطقه مذاکره خواهد شد.

ممکن است، طرح عملیات در سوریه در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که از 13 تا 20 سپتامبر در نیویورک برگزار خواهد شد،‌ نهایی شود.

کد خبر 346001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha