یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

۸۰ روز از صدور پروانه نمایش «فروشنده» می‌گذرد و کمتر از ۲روز تا آغاز اکران این فیلم باقی است؛ با این حال رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نمایش عمومی آن را مستلزم اعمال برخی اصلاحات می‌داند تا غبار ابهام همچنان بر سر آخرین ساخته اصغر فرهادی خودنمایی کند.

فیلم

به گزارش همشهري، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر شامگاه شنبه درباره اكران فروشنده به فارس گفته بود: «به واسطه دغدغه‌هايي كه درباره فيلم شنيده بودم، مسئله را با يكي از اعضاي شوراي پروانه نمايش مطرح كردم و اين عضو شورا با تأييد اشكال‌ها به بنده اعلام كرد اگر اصلاحات اعلام‌شده انجام نشود، فيلم قابل نمايش نيست.» گفته مي‌شود اين عضو شورا كسي نيست جز حجت‌الاسلام سيدمهدي خاموشي كه در دوره‌هاي اخير عضو ثابت شوراي پروانه نمايش بوده است.

  • بليت گران براي فيلم 125دقيقه‌اي

از سوي ديگر، روز گذشته سخنگوي شوراي صنفي نمايش در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهري، داشتن پروانه نمايش فروشنده را تأييد و اعلام كرد نسخه 125دقيقه‌اي فيلم از چهارشنبه در سينماهاي تهران و شهرستان‌ها روي پرده مي‌رود. نكته جالب اينكه فروشنده در جشنواره كن و ديگر رويدادهاي سينمايي هم با همين نسخه 125دقيقه‌اي به نمايش درآمده و حتي اگر اصلاحي هم بر آن اعمال شده باشد، كمتر از 60‌ثانيه بوده است.

درهرحال، پيش‌فروش بليت‌هاي 12هزار توماني فروشنده فقط در سينماهاي تهران از اوايل هفته آغاز شده و امكان پيش‌خريد بليت در پرديس آزادي نشان مي‌دهد حوزه هنري هم مشكلي با نمايش فيلم ندارد. ظرفيت سالن‌هاي سينما آزادي براي نوبت‌هاي 16تا 23چهارشنبه و 1:20 بامداد پنجشنبه به پايان رسيده و همين وضعيت تا حدودي در پرديس‌هاي چارسو، كورش و زندگي حكمفرماست. تا لحظه تنظيم اين گزارش (ساعت 15يكشنبه) امكان پيش‌خريد بليت در هر 6نوبت سينما سروش وجود دارد.

با توجه به اينكه قيمت بليت سينما در تهران 10هزار تومان است، غلامرضا فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش درباره افزايش 2هزار توماني قيمت بليت فروشنده گفت: «سقف قيمت بليت در شورا 15هزار تومان تعيين شده و به همين دليل، اكران فروشنده با بليت 12هزار توماني تخلف نيست. از آنجا كه فيلم كمي بيش از 2ساعت است، به پيشنهاد پخش‌كننده قرار شد قيمت بليت آن 12هزار تومان باشد.» قيمت بليت براي روزهاي پنجشنبه و جمعه 15هزار تومان خواهد بود.

  • آغاز رقابت براي اسكار

فروشنده به‌احتمال فراوان نماينده ايران در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان اسكار هشتاد و نهم خواهد بود و نمايش عمومي آن در داخل ايران يكي از شروط رقابت در اسكار را تأمين مي‌كند. گام ديگر براي فرهادي، اكران در اروپا و آمريكاست؛ فروشنده دقيقا 10روز ديگر در جشنواره تورنتو به نمايش درمي‌آيد كه از مهم‌ترين رويدادهاي سينمايي در آمريكاي شمالي است، 9نوامبر (چهارشنبه 19آبان) در فرانسه روي پرده مي‌رود و 9دسامبر (جمعه 19آذر) در چند سينماي آمريكا اكران محدود خواهد داشت. تجربه نشان مي‌دهد اين مورد آخر براي تضمين موفقيت فيلم در اسكار برنامه‌ريزي شده است.

  • در انتظار درخشش در فصل جوايز

هر چند برخي معتقدند «فروشنده» به‌دليل داشتن سرمايه‌گذاران قطري و فرانسوي مي‌تواند به نمايندگي از ديگر كشورها به اسكار برود اما نكته مهم اينجاست كه فيلم به زبان فارسي و با حضور عوامل و بازيگران ايراني ساخته شده است. به همين دليل، هيچ كشوري جز ايران نمي‌تواند فروشنده را به اسكار معرفي كند. اصغر فرهادي كه 4سال پيش با «جدايي» نخستين اسكار تاريخ سينماي ايران را برد، با اميدواري چشم به آغاز فصل جوايز سينمايي دوخته تا شاهد كامل‌تر شدن سياهه جوايز فيلم تازه خود پس از 2جايزه بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر مرد جشنواره كن باشد.

کد خبر 344667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha