یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

آزاده جعفریان: ۲۲ افتتاحیه این هفته نگارخانه‌ها نشان می‌دهد که دیگر خبری از تعطیلات تابستانی یا دست‌کم مردادی در نگارخانه‌های تهران نیست و حتی در گرمای نزدیک به ۴۰درجه‌ای پایتخت هم هنردوستان مشتاق تماشای هنرند.

تجسمی

به گزارش همشهري، در انبوه افتتاحيه‌ها و نمايشگاه‌هاي جاري، حضور 2نمايش گروهي در نگارخانه‌هاي «شيرين» و «اُ» با محور تعريف هنرمندان جوان از انسان اين روزگاران و مبحث قديمي اما هميشه تازه «هويت» تامل‌برانگيز است. بر مبناي اين دو نمايش گروهي كه آثار 27هنرمند جوان را دربر مي‌گيرد، آدمي در موقعيت‌هايي گرفتار شده كه بيم آن مي‌رود هر آن فطرت انساني خود را از ياد ببرد و خصائل نيكويش را وادهد. نمونه شاخص چنين آينده‌اي را در ورودي نگارخانه شيرين مي‌توان ديد.

نمايشگاه گروهي «هويت» با اين اثر شروع مي‌شود؛ ميان محفظه‌هايي شيشه‌اي آرواره‌هاي حيوان‌ها در اشكال مختلف قرار دارد و با اضافه‌شدن تصويري انساني به اين آرواره‌ها، شكلي تازه به نمايش درآمده است. در ساخت اين آثار از روش ميكس‌ميديا استفاده شده و آرواره‌ها، استخوان‌دنده و اسكلت سر برخي حيوان‌ها با گرفتن رنگ و بوي انساني به شكلي نامتعارف، هويتي از موجودات نوظهور و سرگردان ميان انسان و حيوان يافته‌اند.

آذرميدخت الهي، پونه اوشيدري، سوده باقري، مينا بهروان، مسعود جزني، مهرداد جعفري، زهرا و زهره حسيني، محمدرضا خزائلي، حكمت رحماني، عاطفه رضايي، مائده سالار، فاطمه سالمي، عليرضا شجاييان، آنالي طاهريان، آرمين عاليان، زهرا فراهاني، ابراهيم كاشاني، مهشيد مدني، مرضيه مصورزاده، مريم معتضدي، زينب موحد، نوگل مظلومي و جانان نوذري هنرمندان نمايشگاه هويت هستند و آثارشان نشان مي‌دهد نگاهي منتقدانه و جهان‌شمول به آدمي در عصر مدرن دارند.

در همين حال، پنجمين مجموعه از نمايشگاه‌هاي «سه‌در‌سه» با نمايش آثاري از هما عبداللهي، حسين شيراحمدي و مريم صباغ‌پور در نگارخانه اُ افتتاح شد. اين آثار، چونان نيشتري به روح آدمي است كه در سبك و سنگين كردن خود، به‌خود بينديشد تا ره به تركستان نبرد. در طبقه نخست نگارخانه، نقاشي‌هاي عبداللهي روي ورق‌هاي آلومينيومي در قالب «ساكن» درمعرض نمايش است. در اين آثار، انسان‌ها در برابر اسكلت‌هاي برج‌هاي امروزي وضعيتي ناپايدار دارند؛ كنايه از آسمانخراش‌هايي است كه آسمان را از آدمي گرفته‌اند و انسان‌هايي كه چون بناهاي نيمه‌كاره هرگز به تكامل دست نمي‌يازند.

در طبقه دوم، پرتره‌هايي از شيراحمدي در معرض نگاه دوستداران هنر تجسمي قرار گرفته است. در اين آثار كه از تكنيك رنگ روغن روي بوم براي خلق آنها استفاده شده، چهره‌ها به درستي نمايان و واضح نيستند. گويا اين هويت شكل نگرفته و جهان‌بيني به‌معناي همه دارايي انساني به محاق رفته است؛ جهاني ناواضح كه بيش از هر چيز ترسناك و وهم‌آلود به‌نظر مي‌رسد و دنيايي كه در آن دوست و دشمن را نمي‌توان تشخيص داد.

در طبقه سوم نگارخانه اُ آثار صباغ‌پور از مجموعه «صدا» روي ديوار است. آثار اين مجموعه با تكنيك زغال، اكريليك و پاستل روي مقوا خلق شده و مخاطب در آنها با تصويري فانتزي از روابط انسان با انسان و دنياي پيرامون مواجه است. موجودات خارق‌العاده با ظواهر غيرمعمول كه جنسيت‌شان مشخص نيست و با اعمالي پر از خشونت در مختصاتي مختلف تكرار شده‌اند؛ آثاري كه 2طبقه ديگر اين نگارخانه و مجموعه هويت نگارخانه شيرين را تكميل مي‌كند.

  • عكس‌هايي براي ميراث كهن

نگارخانه شكوه هم اين روزها ميزبان نمايشگاه عكس‌هاي بهرام گوهري است كه جمعه گذشته با حضور بازيگران و هنرمندان افتتاح شد. هنرمند 33ساله در اين مجموعه 10قطعه عكس رنگي تازه خود را در ابعاد 150×70و 180×120به نمايش گذاشته و در آنها علاوه بر بازخواني كهن‌ اسطوره‌ها و بازشناسايي نشانه‌ها، نقبي به فرهنگ كهن اين سرزمين و ميراث ماندگار آن زده است. اين نمايشگاه تا دوم مهر در شكوه ادامه دارد.

کد خبر 343912

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha