در گـــزارش نظارتی ۱۲‌ ماهه‌ای که دیروز از پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای سال ۹۴ شهرداری تهران ارائه شد کل عملکرد سال گذشته شهرداری تهران درمعرض دید و قضاوت اعضای شورای شهر قرار گرفت.

شورای شهر

براساس اين گزارش كه از سوي عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه ارائه شد از كل 17هزارو 610پروژه‌اي كه درحوزه نگهداشت شهر شامل روكش آسفالت، پياده روسازي، نصب تابلو، علائم افقي و عمودي، نگهداشت سراهاي محله‌ و نگهداشت مراكز ورزشي، لايروبي و... مورد بررسي قرار گرفت 90درصدپيشرفت فيزيكي مشاهده كرديم كه ازاين نظر مي‌توان گفت توقعات شوراي شهر برآورده شده است.

در اين گزارش همچنين از سوي عليرضا دبير اعلام شد كه ميانگين پيشرفت كل كارهاي شهرداري اعم ازنگهداشت و عمران(مستمر و غيرمستمر) درسال94برابر با73.33درصد بود. وي در توضيح جزئيات بيشتر اين گزارش با اشاره به اينكه از كل 2هزار و 446پروژه‌اي كه مورد بررسي قرارگرفت متوجه شديم كه ميانگين پيشرفت پروژه‌هاي عمراني (غيرمستمر) در مناطق و معاونت‌ها، سرجمع74.72 درصد بوده است گفت: ميزان عقب ماندگي پروژه‌ها منفي 25 است و از كل پروژه‌ها نيز 50تا جلوتر از برنامه، 397تا طبق برنامه زمانبندي و 420تا نيز عقب‌تر از انتظار بودند. دبير دلايل عقب ماندگي پروژه‌هاي عمراني غيرمستمر را به مشكلات مربوط به زمين، طراحي و برنامه‌ريزي، پيمانكاري و مسائل مالي واجرايي نسبت داد كه البته درميان دلايل اشاره شده مشكلات مالي بالاترين رتبه را داشت.

وي گفت: وضعيت پيشرفت پروژه‌هاي سرمايه‌اي مستمر (نگهداشت) ‌ در مناطق و معاونت‌ها 78درصد و عقب‌ماندگي پروژه‌ها نيز 21درصد بود كه عمده‌ترين علل تأخير اين پروژه‌ها ‌ به‌دليل مشكلات مالي و نقدينگي بوده است. وي درعين حال بابت كاهش چشمگير نحوه واگذاري پروژه‌ها از طريق ترك تشريفات ابراز رضايت كرد اما بابت اينكه هنوز در 24درصد موارد ترك تشريفات در واگذاري پروژه‌ها به چشم مي‌خورد ابراز نگراني كرد. يكي ديگر از موارد گزارش دبير تعداد قراردادهاي غيرمرتبط با موضوع پروژه درسال 94بود. وي دراين باره گفت: در معاونت‌‌ها 151مورد و درمناطق 5هزارو 243مورد قراردادهاي غيرمرتبط داشتيم.

در گزارشي كه از سوي رئيس كميسيون برنامه وبودجه ارائه شد شاخص‌هايي كه براساس آن كارايي مناطق و معاونت‌ها مورد ارزيابي قرارگرفت شامل پيشرفت ريالي قطعي، پيشرفت ريالي صورت وضعيت، درصد عدم‌تغيير برآورد و درصد پروژه‌هاي شروع شده بود كه براساس آن معاونت حمل ونقل رتبه اول و پس از آن معاونت‌هاي شهرسازي، خدمات شهري، فني و عمراني و معاونت امور اجتماعي قرار داشتند.

بنابراين گزارش همچنين طرح الزام شهرداري تهران به طراحي و اجراي مبلمان شهري چندمنظوره با محوريت بهره‌برداري در مواقع بحران در شوراي شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت. هدف از اين طرح اين بود كه مبلمان شهري در مواقع اضطراري و بحران كاركرد چندوجهي داشته باشد و در اينگونه مواقع ضمن برخورداري از استحكام لازم، كاركرد ايمني هم داشته باشد.

پيشنهاد مطرح شده از سوي مهدي چمران رئيس شورا، احمد دنيامالي رئيس كميسيون عمران و حمل ونقل و مجتبي شاكري عضو كميسيون فرهنگي، تغيير عنوان اين طرح بود با اين هدف كه بدون واردشدن به مباحث اجرايي تنها به اين طرح نگاه مطالعاتي حاكم باشد تا در آينده هر مبلماني كه به شهر اضافه مي‌شود به‌گونه‌اي طراحي شود كه خطرساز نباشد و حتي بتوان در مواردي از آن استفاده ايمني هم داشت.

سرانجام پس از بحث‌هاي بسيار اعضاي شوراي شهر عنوان طراحي و اجراي مبلمان شهري را به مطالعه تغيير دادند و سازمان زيباسازي را موظف كردند كه به‌منظور جلوگيري از هزينه‌هاي اضافه از ظرفيت‌هاي داخلي براي اين كار مطالعاتي استفاده كرده و نتيجه آن را براي تصميم‌گيري به شوراي شهر ارائه كنند. اين پيشنهاد از سوي اعضا مورد موافقت قرار گرفت.

دستور جلسه بعدي بررسي طرح اصلاحيه تبصره ذيل ماده واحده مصوبه چگونگي طراحي و مديريت بهره‌برداري از فضاهاي فرهنگي و اجتماعي و ورزشي شهرداري تهران بود. در اين اصلاحيه اعضاي شوراي شهر تهران تصويب كردند كه از كميسيون معماري و شهرسازي هم يك نفر به تركيب كميسيون تخصصي بهره‌برداري از فضاهاي فرهنگي و اجتماعي اضافه شود. نظر محسن سرخو عضو كميسيون عمران و حمل و نقل نيز اين بود كه ساكنان مناطق جنوبي شهر از نحوه اداره مراكز ورزشي به‌شدت ناراحت هستند چون به‌دليل هزينه بالا اساسا امكان استفاده از اينگونه مراكز را ندارند كه بهتر است هر 6ماه يك‌بار گزارشي از نحوه اداره اينگونه مراكز به شوراي شهر ارائه شود.

  • حضور ورزشي‌ها در شورا جاي گلايه ندارد

معاون نظارت شوراي شهر تهران در نطق ديروز خود نسبت به انتقاداتي كه به حضور چهره‌هاي ورزشي در شوراي شهر صورت مي‌گيرد گلايه كرد و گفت: چرا از آمدن ورزشكاران به صحنه‌هاي سياسي و اجتماعي ناراحتند؟ چرا از فعاليت اجتماعي آنها كه از ظرفيت و مقبوليت بالايي در جامعه برخوردارند، ناراحتند؟ مگر تا چند سال پيش كه ورزشكاران در صحنه نبودند همه مشكلات جامعه مدني ما حل شده بود؟

يا اگر در آينده هم به صحنه نيايند مطمئن خواهيم بود كه همه مشكلات جامعه ما برطرف خواهد شد؟ جدايي و تفرقه انداختن بين ورزشكاران، هنرمندان، سياستمداران و ديگر فعالان اجتماعي همانند فتنه شوم ساختن جوك‌هاي زننده بين قوم و قبيله و اقوام مختلف است كه در وحدت جامعه جدايي بيندازند.

عباس جديدي افزود: آيا ما پس از گذشت نزديك به 40سال از انقلاب شكوهمند اسلامي در امر تحقق جايگاه شوراها موفق بوده‌ايم؟ هر روز شاهديم كه از قدرت و عظمت شوراها كاسته مي‌شود. يك روز با هجمه‌هايي مواجه مي‌شويم كه چرا ورزشكارها و پهلوان‌ها وارد گود شوراها مي‌شوند.

گاهي شاهد اين هستيم كه مي‌گويند چرا پهلوان‌ها براي جوان‌ها از نماز مي‌نويسند و صحبت مي‌كنند. وي افزود: به‌رغم ميل باطني كه هميشه از مجادله پرهيز مي‌كنم، در پاسخي منطقي بايد عرض كنم كه بنده نزديك به 4سال عضو شوراي شهر تهران و مشغول خدمت به مردم هستم و نيامده‌ايم كه به فرض، گداخت هسته‌اي يا موضوعات فوردو يا آب سنگين اراك را حل كنيم. وظيفه ذاتي كار ما در شورا از همين قبيل موضوعات است.

نظر جديدي اين بود كه به جاي پرداختن به اينگونه حواشي به سؤالات اصلي نظير دليل بالارفتن آمار جرم و جنايت و آسيب‌هاي اجتماعي، اعتياد و بزهكاري و آمار بالاي زنداني‌ها پرداخته شود يا اينكه چرا جوان‌هاي ما را با فرقه‌هاي خرافي‌پرستي، شيطان‌پرستي، بهايي‌گري و ده‌ها گزينه ديگر با الوان و اشكال مختلفي مانند شيشه، قرص‌هاي روانگردان و ابتذال كه به خورد جوانان ما مي‌دهند زمينگير مي‌كنند؟

  • اعتبار ميلياردي مورد نياز براي بزرگراه يادگار امام

به گزارش همشهري درجريان ارائه گزارش نظارتي، عليرضا دبير به تبصره‌هاي 23بودجه اشاره كرد و بحث بزرگراه يادگارامام را پيش كشيد و بابت اينكه بعد از 3سال چرا كار تملك املاك درمسير اين بزرگراه به اتمام نرسيده از شهرداري تهران سؤال كرد. در پاسخ به اين سؤال نيز عليرضا جاويد معاون فني‌عمراني شهردار‌ تهران درجلسه حاضر شد و به آن پاسخ داد.

وي گفت: درمورد امتداد بزرگراه يادگارامام 3مسير دسترسي قابل تصور است كه يكي ادامه غربي اين بزرگراه از خيابان امام خميني تا ميدان فتح است، شاخه جنوبي درامتداد خود بزرگراه احداث شده و تا سه راه آذري امتداد خواهد داشت و شاخه شرقي آن نيز به سمت ميدان حق شناس و‌ نواب امتداد دارد.

وي گفت‌: شاخه جنوبي و شرقي درحال طي فرايند طراحي توسط مهندسين مشاور است كه تا پايان سال95مشخص خواهد شد و آنچه در رديف بودجه مصوب براي سال95دراختيار داريم امتداد غربي يادگار امام از خيابان امام خميني تا ميدان فتح به طول 2كيلومتر است كه در 3فاز تعريف شده و فاز اول 2هفته پيش بهره‌برداري شده است.

با اين بهره‌برداري دسترسي به خيابان امام خميني فراهم شد، مسير معكوس آن هم از خيابان امام خميني به يادگار امام احداث شده و آماده بهره‌برداري است اما به‌دليل عمليات اجرايي شاخه غربي فعلا امكان بهره‌برداري نيست و بايد منتظر باشيم تا فازهاي بعدي تمام شود. جاويد در مورد تملك نيز گفت:‌ فاز دوم و سوم تملك اوليه پادگان جي است كه 2بخش دارد:

يك بخش وزارت دفاع و ديگر بخش نيروهاي ارتش است؛ البته با تعامل خوب توافقات مربوطه انجام شده و درمورد ارتش هم مذاكرات در مراحل انتهايي است و قرار است 117ميليارد تومان بدهي شهرداري به نيروهاي مسلح درقالب مذاكرات تسويه شود. وي درباره بخش ديگر تملك‌ها به انبار مركزي سازمان آموزش و پرورش استان تهران و 4گاراژ موروثي اشاره كرد و گفت: ارزش گاراژ موروثي حدود 12.5 ميليارد تومان برآورد شده كه بايد ارزيابي درباره نحوه پرداخت بين وراث صورت گيرد. معاون فني و عمراني درباره زيرگذر استاد معين - خيابان آزادي نيز گفت:‌اين زيرگذر تجهيز كارگاه شده وعمليات اجرايي آن آغاز شده كه مي‌تواند در ترافيك آن منطقه بسيار تأثير‌گذار باشد و بن بست تاريخي منطقه 9ظرف يك سال به اتمام مي‌رسد.

  • گزارش عملكرد شوراياري منطقه 4

صبح ديروز همچنين دبير شوراياري منطقه4 شهر تهران در جلسه شوراي شهر حضور يافت و به ارائه مسائل و مشكلات منطقه پرداخت. در پايان اين گزارش مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به برخي ذهنيت‌هاي نادرست مبني بر احداث كمپ ترك اعتياد در منطقه حكيميه گفت: ذهنيتي براي مردم حكيميه به‌وجود آمده كه در آن محله مركز كمپ ترك اعتياد ساخته شود كه چنين موضوعي مطرح نيست بلكه آنجا قرار است مركز كار‌آفريني ايجاد شود و براي احداث اين مركز نيز با شهردار منطقه مذاكراتي انجام شده است كه مديريت آن را به‌دست شوراياري محله بدهيم.

شهردار منطقه4 نيز با اعلام اينكه وسعت اين منطقه از برج سفيد تا خاك‌سفيد است، گفت: بارها شاهد بوديم كه درخصوص ساخت‌وسازها در حريم منطقه4 تعدادي از مالكان به شورا و شهرداري مراجعه كردند كه بايد بگويم پروانه‌هاي ساخت و سازشان مطابق طرح تفصيلي نيست. بهاري با تأكيد بر اينكه بارها ديده شده كه تعدادي از شهروندان چه قبل و چه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي سند مالكيت در حريم منطقه4 گرفته‌اند، تصريح كرد: اين سندها طبق طرح تفصيلي در كاربري پهنه جي واقع شده‌اند كه امكان صدور پروانه ندارند.

به گفته دبير تا پايان برنامه 5ساله يعني تا سال 97دربخش مناطق براي اجراي پروژه‌ها نياز به 4هزارو 300ميلياردتومان اعتبار هست تا كارها طبق برنامه تمام بشود و در بخش پروژه‌هاي عمراني نيز به 57هزار ميلياردتومان اعتبار نيازمنديم كه اصلي‌ترين پروژه‌ها در اين ميان اتمام خطوط متروست. در واكنش به اين گزارش رئيس كميسيون شهرسازي ومعماري شوراي اسلامي شهر تهران گفت: با توجه به حجم بالاي بدهي‌هاي شهرداري تهران و اعتبارات لازم براي پروژه‌هاي نيمه تمام، برنامه 5ساله دوم نياز به بازنگري جدي دارد. برداشت محمد سالاري از گزارش ارائه شده اين بود كه در بيش از 50درصد موارد مشكل پروژه‌هاي نيمه تمام شهرداري تهران به عدم‌تأمين مسائل مالي برمي‌گردد.

به گفته سالاري ما هرسال با يك روند انبساطي بودجه شهرداري تهران را اضافه و براساس آن ماموريت تعيين كرديم و در مقابل از شهرداري مطالبه داريم اما اكنون با توجه به حجم بالاي بدهي‌ها و اعتبار لازم براي پروژه‌هاي نيمه‌تمام مي‌بايست يك تجديد نظر جدي در برنامه 5ساله انجام دهيم تا درتحقق برنامه‌هايي كه تصويب كرديم دچار مشكل نشويم.

جدول

جدول

کد خبر 343456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha