یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از ادامه برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل شهر تهران گفت: برپایی این نمایشگاه‌ها درون شهر تهران مانند نمایشگاه بین‌المللی بزرگراه چمران جز آزار و اذیت نتیجه دیگری ندارد.

ترافیک نمایشگاه  اینگونه  موجب آزار مردم می‌شود

وي در ابتداي سخنان خود درجمع خبرنگاران گفت: به‌رغم اينكه نمايشگاه بين‌المللي شهرآفتاب آماده بهره‌برداري است اما باز همچنان سازمان نمايشگاه برنامه‌هاي خود را در سئول دنبال مي‌كند، كاري كه از نظر اين عضو بلند پايه شوراي شهر جز آزار و اذيت مردم، گره‌هاي ترافيكي و به هدر رفتن ميلياردها تومان سرمايه‌گذاري صورت گرفته در نمايشگاه شهر آفتاب ثمر ديگري ندارد. وي از امضاي نامه‌اي توسط همه اعضاي شوراي‌شهر خطاب به رئيس‌جمهور سخن گفت كه در آن به عادت برگزاري نمايشگاه در داخل شهر تهران اشاره شد و خواستار رفع اين مشكل شده‌اند.

  • تحديد شهرداري‌ها

رئيس شوراي شهر تهران در نشستي با اصحاب رسانه براي چندمين بار نسبت به برخي مفاد برنامه ششم توسعه انتقاد كرد و گفت: اين برنامه متأسفانه به جاي حل مسائل و مشكلات مديريت شهري به مشكلات آنها اضافه خواهد كرد. وي به‌عنوان مثال به موضوع منابع درآمدي دائمي شهر تهران اشاره كرد و گفت:‌ به صراحت بگويم كه اگر اين برنامه با محتواي فعلي به تصويب برسد شهرداري‌ها فشل مي‌شوند چون مهم‌ترين منابع درآمدي شهرداري‌ها از آنان گرفته شده و به دولت واگذار مي‌شود.

وي با اشاره به سير اخذ عوارض شهرداري‌ها از كارخانه‌ها، مراكز توليدي و ساختمان‌ها گفت: قبلا بدين‌گونه بود كه اين عوارض گرفته و به‌صورت مستقيم ميان شهرداري‌ها توزيع مي‌شد اما بعد آمدند آن را تبديل به ماليات برارزش افزوده كردند و سهم شهرداري و دولت را نصف نصف در نظر گرفتند، مجدداً در بازنگري بعدي آن را سه به دو كردند كه ماهانه پرداخت مي‌شد اما حالا چيزي كه در برنامه ششم توسعه پيش‌بيني شده اين است كه اين عوارض به خزانه دولت مي‌رود و ممكن است تخصيص به آن بخورد درحالي‌كه 100درصد اين عوارض مال شهرداري‌هاست و از محل آن حقوق پرسنل پرداخت مي‌شود و هم‌اكنون نگراني‌ها درباره نحوه تقسيم اين عوارض و سرعت توزيع آن بسيار است ‌.

به گفته چمران، امروزه شهرداري‌ها به لحاظ مالي در شرايطي هستند كه حتي تا 2‌ ماه حقوق كارمندان‌شان عقب مي‌افتد حال تصور كنيد با اجراي اين برنامه چه بر سر آنها خواهد آمد. انتقاد چمران اين بود كه در تمام برنامه ششم توسعه برخلاف برنامه‌هاي قبلي حتي يك بار هم اشاره‌اي به شوراها نشده درحالي‌كه در برنامه‌هاي قبلي موارد متعددي در مورد مديريت يكپارچه شهري و واگذاري تصدي‌هاي دولت به شهرداري‌ها بحث شده بود و تكاليفي براي شوراها درنظر گرفته شده بود.

وي البته انتقادات به برنامه ششم را شامل موارد ديگري هم دانست و گفت: همه اين اشكالات را شناسايي كرديم كه هم براي مجلس و هم رسانه‌ها ارسال خواهيم كرد. وي افزود: درحالي‌كه هم تجربه جهاني و هم اصل 44قانون اساسي و حتي تأكيدات خود رئيس‌جمهور اين است كه دولتي شدن شهرداري‌ها به صلاح نيست اما متأسفانه ما در اين زمينه شاهد يك پارادوكس آشكار هستيم.

  • پيشنهاد وزير جديد

پيشنهاد مشخص رئيس شوراي شهر تهران اين بود كه به‌منظور دفاع از حقوق شوراها و مديريت شهري در دولت ما نيازمند يك وزير جديد و يا حتي معاون رئيس‌جمهور در امور شوراها هستيم چون يكي از مصاديق دولتي كردن شهرداري‌ها اين است كه براي شهرداري‌ها آيين‌نامه تنظيم و تصويب مي‌كنند اما حتي يك نفر از مديريت شهري و يا حتي اعضاي شوراي‌عالي استان‌ها در دولت حضور ندارند تا از حقوق شوراها دفاع كنند.

چمران افزود: در اين 16سالي كه از عمر شوراها مي‌گذرد ما شاهد تحولات شگرفي در شهرها بوديم و كارهاي بزرگ و تحولات و تحركات خوبي به سرانجام رسيده است بنابراين حيف است اين همه پيشرفت ناديده گرفته شود و به جاي فراهم كردن امكانات براي شوراها چوب لاي چرخ‌شان گذاشته شود.

  • اختلاف سنتي

رئيس شوراي شهر تهران‌ اختلاف ميان مديريت شهري و دولت را نه امري شخصي كه اختلافي سنتي اعلام كرد كه در بقيه شهرها نظير مشهد، اصفهان و... هم مشاهده مي‌شود كه بعضا كار به پادرمياني مراجع هم كشيده مي‌شود. چمران در توضيح دليل اين امر گفت:

بالاخره يك روز وزارت كشور و دولت صاحب شهرداري‌ها بودند و شهردار تعيين مي‌كردند اما امروز اين مهم برعهده شوراهاست و شهردار نيز به جاي اينكه به دولت پاسخگو باشد به شوراها پاسخگوست وحتي شوراها مقابل دولت مي‌ايستند همانند همين بحث اخير آنتن‌هاي مخابراتي درحالي‌كه دولت بايد بپذيرد كه هرچه خلاصه‌تر باشد چابك‌تر خواهد شد و برعكس هرچه حجيم و وسيع باشد كندتر، اما به‌نظرمي‌رسد كه دولت‌ها نمي‌خواهند امپراتوري خود را ازدست بدهند و ريشه اين اختلافات ميان مديريت شهري با دولت نيز در همين است.

کد خبر 342463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha