۲ سارق که با تخریب در خانه شهروندان وارد آنجا می‌شدند علاوه بر پول و طلا عاشق سرقت تلویزیون بودند.

دادگاه

دادستان براي اين پرونده درخواست صدور حكم قطع دست كرده است.اولين شاكي اين پرونده مرد بازنشسته‌اي بود كه چندي قبل به كلانتري 128تهران نو رفت و گفت سارقان به خانه‌اش دستبرد زده‌اند و مقدار زيادي پول و طلا و تلويزيون خانه را سرقت كرده‌اند. اين مرد مدعي بود دزدان زماني كه وي و خانواده‌اش در مهماني خانوادگي بودند، دست به سرقت از خانه‌شان زده‌اند.

  • سرقت‌هاي سريالي

چند روز بيشتر از اين سرقت نمي‌گذشت كه سرقت مشابهي اتفاق افتاد. اين بار سارقان وقتي صاحبخانه براي نيم ساعت از خانه‌اش خارج شده بود با تخريب توپي در خانه وسايل با ارزش آنجا را ربوده بودند. آنها هنگام سرقت يك پيچ گوشتي و انبرقفلي كه از آن براي تخريب قفل استفاده كرده بودند را جا گذاشته بودند. اما شباهت اين سرقت به مورد قبل علاوه بر تخريب در، سرقت تلويزيون بود. اين موضوع نشان مي‌داد هر دو سرقت كار اعضاي يك باند است.

در چنين شرايطي تحقيقات ويژه‌اي براي دستگيري سارقان آغاز شد اما همچنان دستبردهاي سريالي به خانه‌هاي شرق پايتخت ادامه داشت. با گذشت مدتي از گزارش نخستين سرقت كارآگاهان آگاهي كه تيم ويژه‌اي براي دستگيري عاملان اين سرقت‌ها تشكيل داده بودند به اطلاعاتي درباره مخفيگاه 2سارق دست يافتند و در نهايت توانستند آنها را كه 2سارق سابقه‌دار هستند دستگير كنند.

  • جزئيات دستبردهاي شبانه

متهمان در جريان بازجويي‌هاي اوليه به ارتكاب 12فقره سرقت از خانه‌هاي شرق و شمال شرق تهران اعتراف كردند. شگرد آنها به اين شكل بود كه بين ساعت 8تا 10شب براي سرقت مي‌رفتند. يكي از آنها گفت: اول كمي در كوچه‌ها پرسه مي‌زديم و خانه‌هايي را كه چراغ‌هاي‌شان خاموش بود انتخاب مي‌كرديم. سپس وقتي يكي از ساكنان ساختمان قصد ورود داشت ما هم همراه او وارد مي‌شديم و سپس در ورودي آپارتمان را خيلي سريع تخريب مي‌كرديم و وارد آنجا مي‌شديم.

سرقت‌هاي ما كمتر از 15دقيقه طول مي‌كشيد. چرا كه فقط به‌دنبال وسايل با ارزش مي‌گشتيم و در نهايت با سرقت تلويزيون از آنجا فرار مي‌كرديم. وي ادامه داد: ما اموال مسروقه را به چند مالخر مي‌فروختيم و بابت آن پول كمي مي‌گرفتيم. به‌دنبال اعترافات متهمان پرونده اتهامي آنها با صدور كيفرخواست از دادسراي ناحيه 34به دادگاه كيفري يك استان تهران فرستاده شد.

  • در دادگاه

در جلسه محاكمه كه صبح ديروز در شعبه هشتم به رياست قاضي حسين اصغرزاده برگزار شد، درحالي‌كه تنها يكي از متهمان در دادگاه حاضر شده بود، ابتدا نماينده دادستان به قرائت كيفرخواست پرداخت و گفت: متهمان در همه مراحل تحقيقات به ارتكاب سرقت اعتراف كرده‌اند و از سويي هر دو متهم سوابق متعدد كيفري در پرونده‌شان ثبت شده است، از اين‌رو اعمال متهمان مصداق سرقت مستوجب حد تشخيص داده شده و درخواست قطع‌يد براي آنها دارم. در ادامه دادگاه شاكيان پرونده يك به يك شكايت‌شان را مطرح كردند. يكي از آنها مرد جواني بود كه چند روز بعد از جشن عروسي‌اش سارقان به خانه‌اش دستبرد زده و مقدار زيادي طلا سرقت كرده بودند.

او گفت: وقتي ما خانه نبوديم سارقان با تخريب توپي‌در وارد خانه مان شدند و مقداري طلا، سرويس مرواريد و چند سكه طلا كه كادوي عروسي مان بود همراه با تلويزيون سرقت كردند و در شروع زندگي مشترك ضربه سختي به ما زدند. ساير شاكيان نيز در اظهاراتي مشابه خواستار بازپس‌گيري اموال‌شان و مجازات سارقان شدند.

در ادامه رئيس دادگاه اتهام 12فقره سرقت و تخريب اموال را به متهمي كه در دادگاه حاضر بود تفهيم كرد و از او خواست از خودش دفاع كند. وي كه 31ساله است و 6فقره سابقه در پرونده‌اش ثبت شده، گفت: من فقط در 2، 3مورد از سرقت‌ها حضور داشتم و دوستم بقيه سرقت‌ها را به تنهايي انجام داده است. من اصلا نمي‌خواستم دست به سرقت بزنم.

دوستم دنبالم آمد و گفت بيا برويم در خيابان دور بزنيم. او مقابل يك خانه رفت و توقف كرد. آن موقع بود كه گفت مي‌خواهيم سرقت كنيم.

در پايان اين جلسه قضات دادگاه وارد شور شدند و قرار است به‌زودي درباره اينكه سرقت‌هاي متهمان از مصاديق سرقت‌هاي حدي است يا نه تصميم‌گيري كنند.وقتي متهم در جايگاه دفاع قرار گرفت مدعي شد كه فريب دوستش را خورده و پشيمان است.

در ادامه سؤال و پاسخ‌هايي را كه بين قاضي و متهم رد و بدل شد مي‌خوانيد.

  • نحوه سرقت‌هايي كه در آن حضور داشتي را توضيح بده.

در نخستين سرقت دوستم از من خواست در راه‌پله‌هاي خانه كشيك بدهم. خودش رفت و با پيچ‌گوشتي و انبرقفلي در خانه را باز كرد و با عجله برگشت. او گفت كه مي‌رود ماشين را بياورد و از من خواست بروم و اموال باارزش داخل خانه را بياورم. من هم مقداري پول و طلا و تلويزيون را سرقت كردم و فرار كرديم.

  • آيا مي‌توانستيد درهايي را كه ضد‌سرقت بود هم باز كنيد؟

نمي‌دانم. درها را دوستم باز مي‌كرد و من فقط همراه او بودم.

  • قبول داري كه در 12فقره سرقت حضور داشتي ؟

نه من در 2سرقت بودم و از اين همه دردسر فقط 100هزار تومان گيرم آمد.

  • در بيشتر سرقت‌هاي‌تان تلويزيون دزده‌ايد. چرا؟

ما بيشتر دنبال وسايل كم‌حجم و باارزش بوديم اما چون تلويزيون هم جلوي دستمان بود آن را هم مي‌دزديديم.

  • آيا مي‌داني كه دادستان برايت درخواست صدور حكم قطع دست كرده است؟

نه. شما را به خدا به جواني‌ام رحم كنيد. من توبه كرده‌ام و قول مي‌دهم ديگر دست به سرقت نزنم. وقتي در پليس آگاهي بودم دوستم من را فريب داد. او گفت تو سرقت‌ها را گردن بگير من با سند و فيش حقوقي آزادت مي‌كنم. من هم حرفش را گوش كردم اما مدتي بعد خودش با سند آزاد شد و براي آزادي من كاري نكرد.

  • به‌عنوان آخرين دفاع چه حرفي داري ؟

از كاري كه كرده‌ام پشيمانم. دوستم فريبم داد. به من فرصت ديگري بدهيد تا گذشته‌ام را جبران كنم.

کد خبر 343451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha