مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: هشت انسان فلج با کمک واقعیت مجازی و آموزش با کمک سیستم روباتیک تحت کنترل مغز توانستند بار دیگر پاهای خود را احساس کنند.

واقعیت مجازی

براساس گزارش نيوساينتيست،‌محققان دانشگاه داك در كاروليناي شمالي  براي شبيه‌سازي كنترل پاها در هشت بيماري مبتلا به آسيب‌هاي شديد نخاعي بودند از سيستم واقعيت مجازي استفاده كردند كه به مغز وصل مي‌شود. از ميان اين افراد، پنج نفر دست‌كم براي پنج سال فلج بوده‌اند و دو نفر ديگر براي بيش از يك دهه توانايي حركت كردن را از دست داده‌اند.

اما پس از يك‌سال آموزش مداوم، چهار نفر از اين افراد توانستند پاهاي خود كنترل ماهيچه‌اي را احساس كنند،‌حسي به شدت قوي كه وضعيت آنها را از حالت فلج كامل به فلج جزئي ارتقا پيدا كرد. اين افراد همچنين اعلام كردند بر سيستم دفع خود نيز كنترل بيشتري پيدا كرده‌اند.

  • لباس روباتيك

اين هشت نفر در بخشي از مراحل آموزش، هر هفته بيش از دو ساعت از سيگنال‌هاي مغز خود براي كنترل اجسام استفاده مي‌كردند درحالي كه كلاه‌هايي مجهز به 11 الكترود به سر داشتند تا فعاليت مغزي آنها را ثبت كند. اين افراد يادگرفتند تا چگونه آواتار خود را در محيطي كاملا مجازي هدايت كنند.

واقعیت مجازی

زماني كه از اين داوطلبان درخواست شد تا راه رفتن را در فضاي مجازي متصور شوند، اين افراد ايده حركت پاهاي خود را از نو در مغز خلق كردند. پس از مدتي تجهيزات روباتيك مخصوص راه‌رفتن و يك سيستم مهار‌كننده وزن بدن به برنامه آموزشي افزوده شد تا توانايي حفظ تعادل، حالت حركت و قدرت استفاده از اندام‌هاي بالايي مورد بررسي قرار گيرند. يكي از اين تجهيزات شبيه يه اسكلت خارجي روباتيكي است كه در مراسم افتتاحيه جام جهاني 2014 يك فرد ناتوان حركتي از آن براي شوت زدن به يك توپ استفاده كرد.

پس از 13 ماه آموزش، يكي از داوطلبان،‌ زني كه بيش از يك دهه قادر به حركت كردن نبود، توانست پاهاي خود را حركت دهد در شرايطي كه وزن بدنش روي پاهايش نبود.

آموزش و تمرين اين هشت نفر همچنان ادامه دارد زيرا محققان براين باورند تمرين دادن مغز با استفاده از واقعيت مجازي مي‌تواند اعصاب نخاعي كه با وجود سلامت، براي سال‌ها غيرفعال باقي مانده‌اند را از نو فعال سازد، اعصابي كه شايد براي انتقال سيگنال‌هاي مغزي به نخاع كافي باشند.

کد خبر 343016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha