دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

بازار آزاد ارز تهران واکنش آرامی به اعلام خبر ورود بانک‌ها به عرصه خرید و فروش ارز نشان داد و قیمت هر دلار آمریکا با کمتر از ۵ تومان افزایش به استقبال تدبیر ارزی بانک مرکزی رفت.

همزمان تعدادي از كارشناسان از تصميم بانك مركزي مبني بر آغاز تدريجي سياست يكسان‌سازي نرخ ارز دفاع كردند و خواستار پايان دادن به دوران رانت ارزي شدند.به گزارش همشهري، روز پنجشنبه، ولي‌الله سيف از ابلاغ دستورالعمل و ضوابط اجرايي خريد و فروش ارز توسط بانك‌ها براساس ارز آزاد خبر داد و گفت: بانك‌ها مجاز مي‌شوند ارز آزاد مشتري را تحويل گرفته و نسبت به خريد و فروش آن اقدام كنند. همچنين صادر‌كنندگان مي‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به بانك‌ها بفروشند يا سپرده‌گذاري كنند.

وي اطمينان داد كه نرخ ارز تا پايان سال يكسان‌سازي مي‌شود.معاون اسبق بانك مركزي نسبت به شبهه سياسي تصميم جديد ارزي بانك مركزي مبني بر ورود بانك‌ها به خريد و فروش ارز آزاد هشدار داد و گفت: اين اقدام نبايد منجر به افزايش نرخ ارز شود.

حيدر مستخدمين حسيني در گفت‌وگو با مهر با تأكيد بر اجراي درست سياست يكسان‌سازي نرخ ارز افزود: ورود بانك‌ها به بازار ارز باعث مي‌شود به جاي مراجعه متقاضيان به دلالان و واسطه‌ها و كساني كه ارزهاي ناصحيح و جعلي در اختيار مردم قرار مي‌دهند، آنها از نظام بانكي مطمئن، ارز تهيه كنند. وي با اشاره به هدايت ارز ناشي از صادرات به شبكه بانكي گفت: هم‌اكنون عرضه ارز آزاد بيش از ارز مركز مبادلات ارزي است به‌طوري كه دوسوم تخصيص ارز در بازار آزاد انجام مي‌شود.

  • عرضه ارز نبايد محدود باشد

رئيس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني ايران با بيان اينكه تك‌نرخي‌شدن ارز تأثير مثبتي بر صادرات، واردات و استحكام اقتصادي كشور دارد، گفت: سرمايه‌گذاران خارجي با ارز دونرخي حاضر به سرمايه‌گذاري در ايران نيستند. به گزارش فارس، سيدرضي حاجي آقا ميري تأكيد كرد: بايد در عمل نتايج اقدام بانك مركزي را براي يكسان‌سازي نرخ ارز مشاهده كرد، چرا كه گاهي آيين‌نامه‌هايي نوشته مي‌شود اما در عمل با مشكل روبه‌رو مي‌شود.

اين فعال اقتصادي هشدار داد: اگر برنامه دولت در يكسان‌سازي‌ نرخ ارز به سمت كاهش نرخ باشد، صادرات كم و اگر به سمت واقعي بودن نرخ ارز پيش برود، آن وقت به صادرات كمك مي‌شود. حاجي آقا ميري با بيان اينكه نرخ 3500تومان براي ارز يك شوخي است و نرخ واقعي آن بيشتر از اين رقم است، گفت: به جهت جلوگيري از ايجاد هيجان در بازار و تبعات آن نبايد به‌صورت ناگهاني به سمت واقعي كردن نرخ ارز حركت كرد.

  • افزايش ورودي نرخ ارز

معاون اسبق ارزي بانك مركزي هم با اشاره به برنامه بانك مركزي براي خريد و فروش ارز آزاد توسط بانك‌ها و سپرده‌گذاري ارز حاصل از صادرات در شبكه بانكي گفت: اين اقدام موجب افزايش ورودي ارز به كشور، كنترل بهتر بازار و زمينه‌سازي براي يكسان‌سازي نرخ ارز مي‌شود. سيدكمال سيدعلي افزود: با مجازشدن خريد و فروش ارز توسط بانك‌ها، منابع ارزي كشور و بانك‌ها افزايش مي‌يابد و همچنين مبادلات ارزي از سمت بازار ارز به سمت سيستم بانكي حركت مي‌كند.وي يكي از پيش‌شرط‌هاي يكسان‌سازي را وجود منابع كافي ارزي دانست و ادامه داد:

بايد بانك مركزي به‌صورت دقيق و مستمر، پرتفوي بانك‌ها را در حوزه منابع ارزي رصد كند و همواره آمار و اطلاعات منابع ارزي بانك‌ها را داشته باشد.معاون اسبق بانك مركزي تصريح كرد: بنابراين، واكنش بازار به اين تصميم بانك مركزي، افزايش قيمت‌ها نيست، چرا كه ورودي ارز افزايش مي‌يابد. بايد توجه داشته باشيم كه بخشي از منابع ارزي بنگاه‌هاي اقتصادي، هم‌اكنون در خارج از كشور است كه با اين برنامه بانك مركزي، به سيستم بانكي ايران منتقل مي‌شود.

  • دستور ورود بانك‌ها به خريد و فروش ارز با نرخ آزاد

بانك مركزي با استناد به بند ج ماده 11 و بند الف ماده 42 قانون پولي و بانكي كشور مصوب 18تير‌ماه 1351و همچنين ماده 81 قانون برنامه پنجم توسعه، «دستورالعمل و ضوابط اجرايي خريد و فروش ارز به نرخ آزاد» را به بانك‌هاي عامل ابلاغ كرد. براساس اعلام بانك مركزي، اين دستورالعمل درصدد است عمليات ارزي اشخاص حقيقي و حقوقي را به كانال بانكي هدايت و ريسك عملياتي فعالان اقتصادي را كاهش دهد.

براساس اين بخشنامه، بانك‌ها‌ مي‌توانند درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات غيرنفتي اشخاص حقيقي و حقوقي و ارز ورودي به كشور از طريق نمايندگي‌هاي ديپلماتيك مقيم ايران و سرمايه‌گذاران خارجي را به نرخ آزاد خريداري كنند. بنابراين بانك‌ها مي‌توانند ارزهاي خريداري شده موضوع اين دستورالعمل را در چارچوب مجموعه مقررات ارزي يا از طريق صرافي‌هاي معتبر به فروش برسانند، ضمن اينكه فروش ارز خريداري شده به ساير بانك‌ها و صرافي‌ها نيز مجاز است. نرخ خريد و فروش ارز براساس توافق بانك و مشتري تعيين خواهد شد.

جدول

کد خبر 341746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha