یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

وزیر دفاع عراق اعلام کرد، در آستانه عملیات برنامه‌ریزی شده برای آزادی موصل از اشغال داعش، بسیاری از فرماندهان این گروه به همراه خانواده‌هایشان از این شهر فرار کرده و به سمت سوریه گریخته‌اند.

 انهدام ۲۱ قایق داعش بر روی رود دجله

خالد‌ العبيدي شنبه شب در مصاحبه‌اي با تلويزيون دولتي عراق گفت، اطلاعات مشخصي وجود دارد حاكي از اينكه درون موصل درگيري و مناقشه‌اي جدي ميان داعشي‌ها ايجاد شده ‌است. بيشتر اين درگيري‌ها برسر موضوعات مالي است. بسياري از رهبران و فرماندهان داعش به همراه خانواده‌هايشان، املاك خود را فروخته‌ و به سمت سوريه فرار كرده‌اند. بعضي هم قصد فرار به سمت كردستان عراق را دارند. از سوي ديگر گزارش‌هايي وجود دارد حاكي از اينكه باوجود فرار فرماندهان داعش، نيروهاي داعش از فرار مردم از اين شهر جلوگيري مي‌كنند و كساني كه قصد چنين كاري را داشته ‌باشند و دستگير شوند، اعدام مي‌شوند.

وزيردفاع عراق در بخش ديگر سخنانش درباره عمليات آزادسازي موصل گفت، مهم‌ترين مشكل اين عمليات حفاظت از جان غيرنظاميان است كه شمار آنها اكنون حدود 2ميليون نفر برآورد مي‌شود. اين مقام عراقي گفت، پيش‌بيني مي‌شود به محض شروع عمليات آزادسازي موصل، جابه‌جايي بزرگ جمعيتي را در موصل شاهد باشيم و بايد براي اين شرايط آمادگي لازم وجود داشته ‌باشد.

هم‌اكنون براساس آمارهاي سازمان ملل حدود 10ميليون عراقي نيازمند كمك‌ هستند كه از اين ميان 3ميليون در داخل عراق در شهرها آواره شده‌اند. اين يعني حدود 10درصد جمعيت عراق آواره و نيازمند كمك هستند.مقامات عراقي مي‌گويند كه عمليات آزادسازي موصل تا چند روز ديگر آغاز مي‌شود. اين عمليات قرار است با حضور نيروهاي ارتش عراق، نيروهاي مقاومت مردمي شيعه و سني و همچنين حضور نيروهاي آمريكايي انجام شود.

مخالفت‌هايي با حضور نيروهاي آمريكايي در اين عمليات وجود دارد. همچنين فشارهاي خارجي در روزهاي اخير عليه دولت عراق وارد شده كه نيروهاي مقاومت مردمي شيعه موسوم به حشدشعبي را از اين عمليات كنار بگذارد. قرار است حدود 30هزار نيروي عراقي در عمليات آزادسازي موصل حضور داشته‌ باشند.

داعش در 2سال گذشته حدود نيمي از تصرفات خود را در عراق از دست داده ‌است. مهم‌ترين اين شكست‌ها‌ ماه گذشته با آزادسازي شهر فلوجه دومين پايگاه بزرگ داعش در عراق صورت گرفت. اين عمليات با حضور نيروهاي ارتش عراق و نيروهاي مقاومت مردمي شيعه صورت گرفت.

  • حمله به تأسيسات گازي عراق

گروه داعش ديروز مسئوليت حمله انتحاري به تاسيسات گازي شمال عراق را كه باعث كشته‌شدن 4نفر از كاركنان اين تاسيسات شد، به‌عهده گرفته‌است. مهاجمان مسلح با نارنجك دستي به اين تاسيسات در نزديكي كركوك حمله كردند اما نيروهاي ضدتروريسم عراق وارد عمل شدند و اين حمله را ناكام گذاشتند.

کد خبر 341745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha