‌ماموران شهرداری برای جلوگیری از تخریب خانه قدیمی توران واقع در محله زعفرانیه وارد عمل شدند اما نتوانستند کاری از پیش ببرند چراکه برای ورود به ملک نیازمند حکم قضایی بودند؛ خانه‌ای که مالکیت آن در اختیار کمیته امداد‌ است و روز گذشته تخریب شبانه آن سوژه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شد.

بنای تاریخی

خانه توران، خانه همسر سوم رضاشاه است كه چندي پيش زمزمه‌هايي درخصوص تخريب آن توسط مالكش به گوش رسيد. به همين‌خاطر اداره‌كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان تهران 28تيرماه امسال آن‌را پس از تخريب 20درصدي ‌ در فهرست آثار ملي ثبت اضطراري كرد تا بدين‌ترتيب از تخريب مابقي آن جلوگيري شود. البته اين اقدام سرانجام كارساز نشد و بامداد دوشنبه 4مرداد اين اثر تاريخي تخريب و با خاك يكسان شد.

اينطور كه مدير بافت و بناهاي تاريخي شهرداري تهران نيز اعلام كرده مأموران شهرداري براي اينكه جلوي تخريب را بگيرند حتي با مالكان خانه توران درگير شده‌اند كه به همين منظور پرونده‌اي در كلانتري محل در اين زمينه بازشده است. به‌گفته محمدباقر خسروي اين اقدامات در حالي رخ داده كه يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان تهران در ‌حالي حضور نداشته و به‌خاطر اينكه مالكان خانه توران در‌ را از داخل بسته بودند، مأموران شهرداري هم نتوانستند كاري از پيش ببرند. نكته‌ ديگري كه خسروي در گفت‌وگو با فارس بدان اشاره كرد اين بود كه وظيفه حفاظت از آثار تاريخي با سازمان ميراث فرهنگي است، در اين ميان شهرداري براي حفظ آثار تاريخي پايتخت فقط كمك مي‌كند و وظيفه‌اي ندارد.

کد خبر 341200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha