چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۴
۰ نفر

تخریب شبانه خانه تاریخی توران در تهران (متعلق به ‌ همسر سوم رضاخان) توسط مالک آن موجب انتقاد فعالان میراث فرهنگی و رسانه‌ها شد و تلاش‌ها برای صیانت از این اثر به جایی نرسید؛ اما یک عضو شورای شهر تهران دیروز با انتقاد از تخریب این خانه تاریخی خواست با تدوین مصوبه‌ای از این تخریب‌ها پیشگیری شود.

خانه تاریخی توران

ايرنا به نقل از مدير روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران به‌عنوان بالاترين مقام در اين اداره كل كه حاضر به گفت‌وگو در مورد تخريب خانه تاريخي و ثبت ملي شده توران شده است اعلام كرد كه اين خانه تاريخي پيش از تخريب در لكه‌گذاري‌هاي شناسايي بناهاي تاريخي وجود نداشت.

  • خانه توران تاريخي نبود

روابط عمومي كميته امداد در پاسخ به انتقادها از تخريب خانه توران اعلام كرد: خانه معروف به قمرالملوك امير سليماني (خانه تاريخي توران) در طول سال‌هاي گذشته به‌عنوان لكه فرهنگي در فهرست آثار ملي يا داراي ارزش ثبت نشده است (به استناد مصاحبه مسئول روابط عمومي ميراث فرهنگي استان تهران در تاريخ ۳۱تيرماه) و هيچ‌گونه مراجعه‌اي نيز تا بعدازظهر روز تخريب ساختمان براي بررسي وضعيت ملك مورد نظر به عمل نيامد و عمليات ساختماني اجراي پروژه ساختماني در ملك مورد نظر با كسب تمامي مجوزهاي قانوني و پرداخت هزينه‌ها صورت گرفت و مجوز تخريب ملك نيز دريافت شد. اين نهاد اعلام كرد‌: با توجه به دستور رياست محترم كميته امداد، توجه به هويت تاريخي و فرهنگي املاك در اختيار اين نهاد به‌عنوان يك خط قرمز در فعاليت‌ها مورد توجه و شاهد مثال آن وجود چند پلاك ثبتي فرهنگي است كه به‌دليل ثبت در فهرست آثار ميراث فرهنگي هيچ‌گونه اقدامي درخصوص ساخت‌وساز يا اجراي عمليات عمراني در آنها صورت نخواهد گرفت.‌ اين در حالي است كه فرهاد نظري مدير دفتر ثبت آثار تاريخي و فرهنگي پيش‌تر به خبرگزاري‌ها گفته بود كه اقدام كميته امداد امام خميني (ره) در تخريب خانه تاريخي توران تخلف محرز است و مالك بايد عين به عين بنا را از نو بسازد و هيچ مجوزي براي ايجاد ساختمان به كميته امداد
امام خميني (ره) داده نمي‌شود.

  • روايت محيط طباطبايي از خانه توران

خانه توران به لحاظ ارزش‌هاي معماري بسيار ارزشمند و متعلق به دهه‌30 است. آدم‌هايي كه در اين خانه زندگي كرده‌اند و اتفاقاتي كه در آن افتاده و ارزش‌هاي معماري بنا اين خانه را واجد ارزش كرده است. اگرچه اين بحث كلي وجود دارد كه كدام خانه را بايد تاريخي قلمداد كرد ولي برخي نيز معتقدند هر آنچه مربوط به هويت شهر شود حتي اگر مربوط به گذشته نزديك هم باشد داراي ارزش‌هاي تاريخي است. وقتي يك خانه تاريخي مورد حفاظت قرار مي‌گيرد قوانين و ملاك‌هايي در برخورد با آن وجود دارد. نمي‌توانم بگويم كه در حفاظت از خانه توران قصور شده است يا خير؟ اما به همان اندازه كه عده‌اي معتقدند اين خانه تاريخي است، عده‌اي نيز آن‌را تاريخي نمي‌دانند. مي‌توان گفت از آنجا كه ملكه توران يك شخصيت تاريخي است و خانه او ارزش‌هاي زياد معماري دارد، واجد ارزش تاريخي است.

  • ثبت اطلاعات بناهاي ارزشمند در شهرداري

روز گذشته خبرگزاری فارس به نقل از پژمان پشمچی‌زاده، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران، از تعریف لایه جدید احتیاط در نقشه طرح تفصیلی خبر داده است تا با ثبت آثار ارزشمند تاریخی و معماری از تکرار مواردی چون صدور پروانه برای خانه توران جلوگیری شود. بر اساس این طرح به دلیل کُندی سازمان میراث فرهنگی در ثبت آثار ملی، با ایجاد سامانه «ثابا(ثبت اطلاعات بناهای ارزشمند)» با همکاری تشکل‌ها و شهروندان آثار ارزشمند شناسایی و پس از تایید ستاد این سامانه به لایه احتیاط طرح تفصیلی اضافه خواهد شد تا صدور پروانه برای این املاک با هماهنگی و مطالعه بیشتر انجام شود.‌غلامرضا انصاري عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران هم در جلسه علني ديروز اين شورا ‌گفت: يك سازمان دولتي به‌خود جسارت تخريب شبانه اين خانه تاريخي را داده است. او همچنين به اعضاي شوراي شهر پيشنهاد كرد كه با تدوين يك مصوبه اجازه ساخت‌وساز به اين موارد داده نشود و با جديت نيز با تخلفات برخورد شود تا در آينده اينگونه تخريب‌ها انجام نشود.

کد خبر 341340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha