همشهری آنلاین: پوتین اعلام کرد کشورهای ساحلی دریای خزر توافق کرده‌اند در جهت گسترش فعالیت‌های هسته‌ای به یکدیگر کمک کنند.

به گزارش ایسنا رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور با جمهوری اسلامی ایران گفت: همه کشورهای ساحلی دریای خزر توافق کردند که در جهت گسترش فعالیت‌های هسته‌ای با مقاصد صلح‌آمیز فعالیت و به یکدیگر کمک کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه که در کنفرانس خبری مشترک با دیگر اعضای کشورهای حاشیه دریای خزر در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو مایاک روسیه در مورد همکاری‌های روسیه با ایران و مذاکرات دوجانبه با دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: روابط ایران و روسیه سابقه طولانی دارد و حجم مبادلات در حال افزایش است و هم اکنون به میزان دو میلیارد دلار رسیده است و ما همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه فضایی و هواپیمایی داریم.

وی ادامه داد: همچنین در تمامی مجموعه‌ها نیز فعالیم و سازمانی وجود دارد که به ایران کمک‌های هسته‌ای ارایه می‌دهد که در جهت مقاصد صلح آمیز است.

به گفته وی، در بیانیه آخر اجلاس همه کشورهای ساحلی مواضع خود را در خصوص مخالفت با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی اعلام کردند و بر این اعتقاد هستند که برنامه‌های خود را در جهت مقاصد صلح‌آمیز هسته‌ای گسترش دهند.

پوتین همچنین با مثبت ارزیابی کردن نتایج دومین اجلاس سران کشورهای دریای خزر گفت: در این اجلاس تحرکات خوبی داشتیم و به مسایل مورد توافق نزدیک شدیم و امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد.

وی افزود: برای همه کشورهای حاشیه دریای خزر این امر مسلم شده است که این دریا فقط مربوط به کشورهای ساحلی است و کشتیرانی فقط تحت پرچم کشورها امکان دارد.

پوتین همچنین از فعال شدن مبادلات اقتصادی بین کشورهای ساحلی خبر داد و افزود: با رییس جمهور ایران نیز در مورد ایجاد یک سازمان همکاری اقتصادی توافق کردیم که قرار است برای این مسئله کنفرانسی برپا کنیم.

وی در خاتمه گفت: طبیعی است که دیدگاه‌های کشورها در مورد مسایل مختلف یکسان نباشد ولی ما سعی می‌کنیم این دیدگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.

کد خبر 34103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز