شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

پروژه تولید سریال برای مناسبت‌هایی چون‌ماه رمضان، نوروز و‌ماه محرم که در ۱۵ سال اخیر با فراز و نشیب فراوان همچنان ادامه داشت، امسال به بی‌حال‌ترین شکل ممکن برگزار شد و در برنامه‌های انبوه شبکه‌های تلویزیون، تنها ۲سریال روی آنتن رفت.

سریال

مجموعه‌هايي كه به زعم منتقدان و البته واكنش مخاطبان، در رقابت با ديگر برنامه‌ها و يكه‌تازي شبكه‌هاي اجتماعي، چندان ديده و پسنديده نشدند.به گزارش همشهري، اوفول ستاره سريال‌سازي تلويزيون كه از نوروز 95آغاز شده بود، در رمضان به اوج رسيد و در برهوت برنامه‌هاي نمايشي خوب، اين رقابت‌هاي ليگ جهاني واليبال، مهمانان رنج‌كشيده احسان عليخاني در «ماه عسل» و البته بازي‌هاي يورو2016در فرانسه بودند كه جور سريال‌هاي ضعيف را كشيدند. تماشاي سريال‌هاي تكراري از ديگر شبكه‌ها ازجمله آي‌فيلم و نمايش هم راهكار برخي مخاطبان تلويزيون براي پر كردن اوقات فراغت پس از لحظه‌هاي افطار بود.

  • درود بر واليبال و فوتبال!

حسين سلطان‌محمدي، منتقد سينما و تلويزيون در تحليل‌ماه رمضان 95به همشهري مي‌گويد: «پخش سريال‌هاي مناسبتي به‌ويژه در‌ماه رمضان در 15سال گذشته مرسوم بوده و امسال كمترين سريال را در‌ماه مهماني خدا داشتيم. كمبود بودجه مهم‌ترين عاملي است كه از سوي مديران تلويزيون براي اين كم‌كاري اعلام شده اما اين تنها دليل نيست و شايد تغيير مديران سازمان صدا و سيما و نبود برنامه مشخص را بتوان در ناكامي سريال‌سازي امسال لحاظ كرد.»

او در ادامه با اشاره به مضمون و ساختار سريال‌هاي «پادري» و «برادر» يادآور مي‌شود: « هر دو سريال به لحاظ كيفي مشكلاتي داشتند. در برادر علاوه بر روايت، شخصيت‌ها هم مشكل داشتند. پادري هم نتوانسته بود مانند فصل اول خود يعني «دودكش» انتظارها را برآورده كند. با اين حال مديران تلويزيون توانستند علاوه بر پخش بازي‌هاي فوتبال و واليبال، با تمركز بر چهره‌هايي چون رامبد جوان، مهران مديري و عليخاني بيشترين استفاده را از برنامه‌هاي آنها ببرند.»

  • عقبگرد در مضامين

شهرام خرازي‌ها، منتقد تلويزيون هم با بيان اينكه سريال‌سازي مناسبتي در تلويزيون در سال‌هاي اخير به تكرار و بي‌برنامگي رسيده، به همشهري مي‌گويد: «اوايل دهه 80پخش سريال‌ها در مناسبت‌هايي مانند رمضان و نوروز براي مردم تازگي داشت و مخاطبان سريال‌ها را با لذت و بدون پيشداوري تماشا مي‌كردند اما به مرور بر اثر تكرار و پخش مجموعه‌ها در زمان‌هاي مشخص، باعث شد مردم تمايلي به پيگيري سريال‌ها نداشته باشند.»

وي در ادامه ضمن مقايسه داستان و مضمون سريال‌ها تأكيد مي‌كند: «مجموعه‌ها از نظر مضمون و داستان در گذشته قوي‌تر بودند و ما شاهد عقبگرد محتوايي هستيم اما از نظر فني يك جهش خوب در برنامه‌سازي ديده مي‌شود كه اين موضوع در گذشته وجود نداشت. تعريف مناسبت‌سازي هنوز در تلويزيون خوب جا نيفتاده و تهيه‌كنندگاني كه وظيفه ساختن سريال را دارند، هنوز ويژگي‌هاي فعاليت در مناسبت‌ها را درك نكرده‌اند.»

  • آنتن براي چهره‌هاي ثابت

هر قدر هم در توانايي مهران مديري، احسان عليخاني و رامبد جوان در برنامه‌سازي و به گريه و خنده انداختن تماشاگران تلويزيون ترديد نداشته باشيم، نمي‌توانيم به تكراري شدن همه حرف‌ها و رفتار آنها واكنش نشان ندهيم. جوان در فصل سوم «خندوانه» آشكارا كم آورده و عليخاني هم در «ماه عسل» ديگر به آساني گذشته نمي‌تواند از تماشاگرانش اشك بگيرد.

از سوي ديگر، «پادري» و «برادر» هم جز تكرار چيزي براي مخاطب خود نداشتند. محمدحسين لطيفي در فصل دوم «دودكش» براي هدايت شخصيت‌هاي طناز داستان سردرگم بود و جواد افشار در برادر، يك رونوشت كمرنگ از «كيميا» ارائه داد. بايد ديد مديران تلويزيون براي 2مناسبت محرم و نوروز96چه برنامه‌ها و نقشه‌هايي در سر دارند.

کد خبر 340126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha