چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: مجموعه تلویزیونی «سایبر» از سریال‌های جدید تلویزیون است که پخش آن پس از‌ماه مبارک رمضان از شبکه ۵ آغاز شد.

مجموعه تلویزیونی

 اين مجموعه كه روايت كلاهبرداري‌هاي مجازي و جرايم اينترنتي است، به كارگرداني احمد معظمي و بازي روح‌الله كماني، نيلوفر شهيدي، قاسم زارع، ‌سارا منجزي، علي ثاني‌فر‌ و سجاد ديرمينا توليد شده است. معظمي با سابقه كارگرداني ده‌ها قسمت از مجموعه «شايد براي شما هم اتفاق بيفتد»، روي صندلي كارگرداني سايبر نشست و به گفته خودش، اين پروژه را بدون دريافت دستمزد و تنها با يك دوربين و سه‌پايه ساخت. با او درباره اين تجربه تازه گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • تبديل آيتم به سريال

معظمي درباره توليد سايبر به همشهري مي‌گويد: «سايبر ابتدا قرار بود در قالب 24قسمت 8دقيقه‌اي براساس فيلمنامه عليرضا آل‌يمين ساخته شود. دليل اين كار هم نداشتن بودجه و حمايت مالي بود اما بعد از گفت‌وگوهايي كه داشتيم، تصميم گرفتيم آن را به يك سريال داستاني تبديل كنيم. كار بازنويسي آغاز شد و من داستان‌هاي 7دقيقه‌اي را به فيلمنامه‌هاي 35دقيقه‌اي تبديل كردم. در نهايت هم مجموعه در 12قسمت 35دقيقه‌اي توليد و براي پخش آماده شد.»

وي در ادامه با اشاره به اينكه سايبر در هر قسمت داستان مجزا دارد و بدون بودجه به مرحله توليد رسيده، مي‌افزايد: «سايبر فضاي خاصي دارد و مي‌تواند به سريالي ادامه‌دار تبديل شود چراكه مردم با تماشاي اين مجموعه ضمن دنبال كردن قصه، آموزش هم مي‌بينند. جذابيت در اين حوزه بسيار است و اگر حامي مالي وجود داشته باشد، مي‌توان سريال را تا 150قسمت هم با حضور ديگر كارگردانان ادامه داد. شايد براي شما هم اتفاق بيفتد هم ابتدا 15قسمت بود اما همچنان روي آنتن است و قسمت‌هاي جديدش ساخته مي‌شود.»

  • تنها با يك دوربين و سه‌پايه

كارگردان «جاده چالوس» درباره انتخاب بازيگران سريال سايبر مي‌گويد: «براساس همكاري قبلي، بازيگران براي حضور در اين پروژه آمدند و بسيار به پيشرفت كار كمك كردند. من به‌عنوان كارگردان كاملا مجاني كار كردم و تنها به‌دليل ارادتي كه به سعيد كمالي به‌عنوان تهيه‌كننده داشتم، كارگرداني را پذيرفتم. حتي نام مبلغي كه بازيگران براي حضور در اين پروژه گرفتند را نمي‌توان دستمزد گذاشت. بازيگران واقعا سنگ تمام گذاشتند.»

معظمي با اظهار ناراحتي از حمايت‌هاي ناچيز براي رونق گرفتن سريال‌سازي، به حضور سازمان‌هاي مرتبط با فضاي سايبر اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: «همكاري نيروي انتظامي با ما تنها در حد در اختيار گذاشتن ساختمان از سوي پليس فتا بود و مشاوران هم از ناجي هنر به ما كمك مي‌كردند. من اين سريال را تنها با يك دوربين و يك سه‌پايه ساختم. يك گروه 15نفري با من همكاري داشتند و اين تجربه‌اي خاص و خوب بود. براي توليد سريالي كه مي‌تواند تأثيرگذار و آموزنده باشد، حتي صدا و سيما و نيروي انتظامي هم حمايت مالي نكردند.»

  • فيلمي براي جشنواره فجر

احمد معظمي كه در توليد مجموعه‌هاي تلويزيوني تجربه‌اي خوب به‌دست آورده، قرار است نخستين فيلم بلند خود را به جشنواره فجر امسال برساند. او درواقع راهي را مي‌رود كه پيش‌تر سعيد آقاخاني و برزو نيك‌نژاد رفته و از فعاليت در تلويزيون به سينما رسيده‌اند. معظمي درباره فيلم خود مي‌گويد: «كار توليد 2روز پيش به پايان رسيد و هم‌اكنون سپيده عبدالوهاب آن را تدوين مي‌كند. نام اوليه فيلم «فضاي مجا»ست كه قطعا براي نمايش عمومي تغيير مي‌كند. امير آقايي، ميلاد كي‌مرام، بهنوش بختياري، انديشه فولادوند و رعنا آزادي‌ور در فيلم بازي كرده‌اند و امير و عبدالرضا ساعتچي‌فر تهيه‌كنندگان آن هستند.»

کد خبر 340513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha