همشهری آنلاین - مهدی باقریان*: اصولا روابط عمومی برای برقراری ارتباط با مخاطبان و انعکاس نظرات آنان به سازمان و همچنین انعکاس نظرات سازمان به مخاطبان نیاز به انتشارات و یا قالب های مکتوبی دارد که بتواند از این طریق بخشی از فعالیت ها و دستاوردها را ارایه نماید.

مهدی باقریان

این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که توجه داشته باشیم‌ با ورود فن آوری‌های جدید در دنیای ارتباطات این مفهوم گسترش یافته و در عین حال که ماهیت خود را از دست نداده، اما باعث شده است که روابط عمومی هایی که به این مهم توجه داشته‌اند و این فن آوری‌ها را به خدمت گرفته‌اند، از این رهگذر موفقیت‌های زیادی به دست بیاورند.

از اینرو انجمن متخصصان روابط عمومی طی این سال ها تلاش کرده تا با رصد این اتفاقات و رخدادهای مهم در این حوزه در عرصه های ملی و بین المللی، همواره به زمینه های جدیدی که در این خصوص بروز و ظهور پیدا کرده است توجه ویژه ای داشته باشد و به همین دلیل همه ساله دستور کار جشنواره گسترش پیدا کرده و در سال جدید هم این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی یک جشنواره رقابتی و صحنه ای مناسب برای محک زنی و همچنین معرفی آثار برتر روابط عمومی ها در زمینه های متعدد در حوزه انتشارات است. امسال نیز این آثار در هفت بخش؛ انتخاب بهترین برنامه انتشاراتی، انتخاب نشریه داخلی برتر، انتخاب انتشارات برتر روابط عمومی، انتخاب برترین ارتباط الکترونیکی، انتخاب بهترین تبلیغ مکتوب، انتخاب بهترین تحلیل محتوا و انتخاب کارشناس برتر انتشارات روابط عمومی مورد بررسی و داوری قرار گرفتند.

هدف اصلی جشنواره انتشارات علاوه بر آموزش و کمک به تولید محتوای با کیفیت، ایجاد انگیزه و خودباوری، تعامل و تبادل تجارب میان شاغلان این حوزه بسیار مهم است. همچنین موجب رقابت شاغلان روابط عمومی می‌شود و تجربه نشان داده که این بررسی ها و ارزیابی ها و ارایه الگوهای برتر در این زمینه، اثرات مفیدی در افزایش کیفی انتشارات روابط عمومی ها داشته است.

لهذا در سیر برگزاری جشنواره همواره سعی شده است که بنیه علمی و حرفه ای جشنواره تقویت شود و در همین زمینه ملاک ها و شاخص های ارزیابی مشخص و همه ساله مورد بازبینی قرار گرفته و کامل تر شده اند.

ارزیابی کلی تر این است که نسبت به 11 سال قبل که این راه آغاز شد شاهد پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این حوزه بوده‌ایم. البته همه کسانی که در این زمینه تلاش و فعالیت می‌کنند، اهداف آرمانی و بزرگی دارند که تا رسیدن به آن، راهی طولانی در پیش روی است، اما در همه دوره‌ها تلاش دست اندرکاران این بوده که تأثیرات جشنواره را با نوآوری و برنامه‌ریزی توسعه دهند.

از طرف دیگر، برگزاری این جشنواره فرصتی ایجاد می‌کند تا تولیدات انتشاراتی روابط عمومی‌ها در ویترین‌های مختلف دیده شوند و روابط عمومی‌ها انگیزه پیدا کنند برای تولید آثار کیفی و فاخر و در این رقابت حرفه‌ای شرکت کنند و از طرف دیگر، دیده و به اصطلاح کشف شوند.

به عبارتی می‌توان گفت این گونه برنامه‌ها، محلی است برای دیده شدن و مقایسه کارها و همچنین آشنا شدن با آثاری که درجه یک است ضمن اینکه می‌تواند در استعدادیابی، جریان سازی، تولید محتوای باکیفیت، استاندارد‌سازی و حتی آموزش، جایگاه قابل توجهی داشته باشد. در واقع، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مطلوب، لازمه تأثیرگذاری این گونه جشنواره هاست ضمن اینکه باید زمینه آسیب شناسی این رویداد هم فراهم باشد تا شاهد تأثیرگذاری بیشتر آن بر برنامه‌ها و فعالیت‌های انتشاراتی در دوره‌های بعدی باشیم. انشاء‌الله

* رییس انجمن متخصصان روابط عمومی

کد خبر 339810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha