مدیرکل دفتر آب وخاک سازمان حفــــاظت محیط‌زیست گفت: از ۳سال قبل با انجام یکسری اقدامات زنجیره‌ای و همکاری وزارت نیرو، جهادکشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای شهر تهران، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان آب و فاضلاب، وضعیت شبکه فاضلاب جنوب تهران ساماندهی شده و مزارع این بخش از تهران کمتر با پساب‌ها آبیاری می‌شود.

درعين حال وي مي‌گويد كه اگر آبي كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد منجر به توليد محصول ناسالم مي‌شود وزارت بهداشت بايد آن‌را پيگيري كند.

محمدجواد سروش در حالي از كاهش استفاده از پساب‌ها براي آبياري مزارع جنوب شهر خبر مي‌دهد كه چندي پيش رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران در يكي از جلسات شوراي شهر درباره موضوع فاضلاب پايتخت و بررسي وضعيت فاضلاب‌ها گفته بود محصولات زراعي جنوب تهران به‌دليل آبياري با آب‌هاي آلوده، داراي آلودگي هستند.

محمد جواد سروش ديروز با اشاره به اينكه آبياري مزارع جنوب تهران با فاضلاب يك بحث قديمي و ريشه‌اي است كه در گذشته بسيار اسفناك بوده است، به ايرنا گفت: 2تا 2.5هكتار و گاهي ادعا مي‌شد تا 4هزار هكتار از اراضي جنوب تهران و شهرستان‌هاي اطراف آن در قالب مزارع با فاضلاب آبياري مي‌شد.

به‌گفته اين مقام مسئول در سازمان حفاظت محيط‌زيست، جمع‌آوري فاضلاب، ايجاد كانال براي آبياري و تغيير الگوي كشت برخي از اقدامات انجام شده در راستاي توليد محصول سالم است، همچنين وزارت جهادكشاورزي برنامه ويژه‌اي براي محصولات تهيه كرد. كه با انجام اين اقدامات گزارش‌هاي كمتري مبني‌بر آلوده بودن محصولات مزارع جنوب تهران ارائه شده است.

سروش افزود: در روند توليد محصول زراعي هر نهادي وظيفه مخصوص به‌خودش را دارد، به‌عنوان مثال سازمان حفاظت محيط‌زيست وظيفه نظارت بر خروجي‌هاي فاضلاب و نفوذ آنها به منابع پذيرنده مانند آب‌هاي سطحي و منابع زيرزميني را برعهده دارد تا استانداردهاي لازم در خروجي‌ها رعايت شود كه در اين زمينه مشكلي در منطقه وجود ندارد. مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط‌زيست ادامه داد: تأمين آب با وزارت نيرو و تأييد سلامت محصول توليد شده براساس قانون برعهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي است و اگر ادعا مي‌شود محصول توليد شده ناسالم است وزارت بهداشت بايد مسئله را پيگيري كند.

کد خبر 339561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha