دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس پس از تکمیل بخش چهاردهم از سفر دوردنیای خود و پرواز برفراز شهر نیویورک و مجسمه آزادیف در فرودگاه جان اف کندی فرود آمد.

سولار ایمپالس

براساس گزارش BBC، اين هواپيما در ساعات پاياني جمعه شب به وقت محلي يكي از جذاب‌ترين بخش‌هاي سفر خود را با چرخيدن به دور مجسمه آزادي و عكاسي از اين مجسمه در شب به پايان رساند و با اين‌كار بخش آمريكايي سفر دور دنياي خود را تكميل كرد.

سولار ایمپالس

اكنون سولار ايمپالس بايد خود را براي يكي از دشوارترين بخش‌هاي سفر بدون سوختش آماده كند،‌عبور از روي اقيانوس اطلس. هدايت اين بخش به عهده برتراند پيكارد خواهد بود.

تعيين زمان آغاز عبور از روي اقيانوس تصميمي دشوار خواهد‌بود. اين هواپيماي سبك و كم‌سرعت به بادهاي موافق نياز دارد و تيم هدايت‌كننده اين پروژه تاييد كرده‌اند كه شايد تا هفته‌هاي آينده شرايط مطلوب براي آغاز اين بخش از سفر فراهم نشود. به گفته ريموند كلرك مدير پرواز پروژه سولار ايمپالس، بايد صبر پيشه كرد و در انتظار زمان مناسب نشست. به گفته وي اين بخش از پرواز دور دنيا سه تا چهار روز به طول خواهد انجاميد.

هدف اين است كه هواپيما به رسم يادآوري اولين عبور از اقيانوس اطلس توسط چارلز ليندبرگ در سال 1927 در پاريس فرود بيايد، اما شايد سيستم آب و هوايي مانع از انجام اين كار شود و سولار ايمپالس را به سمت جنوب،‌تولوس يا سويل در اسپانيا بكشاند.

  • بازگشت به امارات

اين پروژه تاكنون و به ويژه پس از تعمير و از سر گرفتن برنامه‌اش در 21 آوريل 2016 در هاوايي، پيشرفتي قابل قبول داشته‌است. اين هواپيما در سال 2015 هشت مرحله از سفر خود را از ابوظبي تا هاوايي پشت سر گذاشت كه در يكي از بخش‌ها هواپيما چهار روز يكسره پرواز كرد تا بتواند از روي اقيانوس آرام عبور كند، از اين رو اين بخش از برنامه به طولاني‌ترين پرواز يكسره در تاريخ هوانوردي جهان تبديل شد.

اما در نتيجه اين پرواز طولاني، باطري‌هاي هواپيما آسيب ديدند و سولار ايمپالس 10 ماه به منظور انجام تعميرات زمين‌گير شد. اين سفر دور دنيا زماني به پايان خواهد‌رسيد كه هواپيما به ابوظبي بازگردد.

بدنه اين هواپيما از بيش از 17 هزار سلول خورشيدي پوشانده شده‌است كه مي‌توانند انرژي موتور را به صورت مستقيم تامين كنند يا باطري‌هاي ليتيومي آن را شارژ كنند تا هواپيما در طول تاريكي شب بتواند به پرواز خود ادامه دهد. اين پروژه سفر دوردنيا بدون سوخت فسيلي با هدف نمايش قابليت‌هاي انرژي خورشيدي آغاز شده‌است.

کد خبر 336891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha