همشهری آنلاین: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار صدها نفر از دانشجویان نخبه، برترین‌های کنکور و فعالان تشکل‌های سیاسی–فرهنگی دانشگاه‌ها، طرح و پیگیری مطالبات گوناگون دانشگاهی، سیاسی و اجتماعی را اقدامی تحسین برانگیز و تکلیف و وظیفه دانشجویان خواندند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر فرزانه انقلاب در این دیدار تأکید کردند: پیگیری «مستمر، عاقلانه و منطقیِ» مطالبات و آرمانها، آینده روشن محیطهای دانشجویی و دانشگاهی را تضمین خواهد کرد.

ایشان با تمجید از انگیزه جوانان دانشجو برای طرح دیدگاهها و خواسته های مختلف خود در این دیدار افزودند: همیشه گفته ام که باید از روزی بترسیم که جوان و دانشجوی ما انگیزه طرح مسئله و سئوال نداشته باشد که به یاری پروردگار امروز این چنین نیست و همه باید توان و تلاش خود را به کار گیریم تا روحیه خواستن و مطالبه در نسل جوان و به ویژه جوانان علمی و دانشگاهی هرچه بیشتر گسترش یابد.

رهبر انقلاب اسلامی با توجه به محدود بودن ظرفیتها و امکانات، پاسخگویی به همه مطالبات را در کوتاه مدت ناممکن دانستند و خاطرنشان کردند: آرمانهای بزرگ در کوتاه مدت محقق نمی شود اما طرحِ به دور از افراط و تفریط خواسته ها و پیگیری همراه با عقلانیت و اعتدال، یقیناً افق روشنی را برای دانشگاههای ما رقم خواهد زد.

حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به جوانان و دانشجویان افزودند: بدانید که مطالبات و پیگیریهای شما، ثمربخش و سودمند خواهد بود همچنانکه اگر جوانان مؤمن و مسئولیت شناس دانشگاهی در سالهای گذشته، پرچم عدالتخواهی را در جامعه بلند نمی کردند مسیر حوادث و جهت گیریهای انتخاباتی مردم به روی کار آمدن دولتی عدالتخواه و حاکمیت گفتمان عدالت طلبی در جامعه، منجر نمی شد.

رهبر انقلاب اسلامی توجه جوانان دانشجو را به «اندیشیدن و پخته کردن خواسته ها، مطرح کردن مسائل با مراکز دست اندرکار، جستجوی راهکارهای اجرایی و کمک به تحقق ایده ها و انتظارات» جلب کردند و افزودند: اینهامکمل مطالبات دانشجویی است وجوانان ما باید در کنار داعیه های سیاسی – اجتماعی – علمی و دانشگاهی به این مسائل نیز توجه کنند و آنها را جزو وظایف خود بدانند.

ایشان تحقق آرمانهای بزرگ را محتاج پیگیری امیدوارانه و استمرار عمل دانستند و افزودند: وفادار ماندن دانشجویان به مطالبات و آرمانها حتی پس از پایان دوران دانشجویی، و ساماندهی صحیح فعالیتها و محیطهای دانشگاهی، در استمرار فضای مطالبات و تحقق آنها، کاملاً مؤثر خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای نخبه پروری سیاسی را یکی از راههای استمرار فضای مطالبه در دانشگاهها برشمردند و افزودند: رسانه ها باید به طور جدی به معرفی نخبگان علمی و اجتماعی و سیاسی بپردازند اما تشکلهای دانشجویی نیز باید با پرورش نخبه های سیاسی، فضای مباحثه و استدلال را گسترش دهند و با محکم کردن پایه های «فکری – سیاسیِ» دانشجویان و تقویت روحیه و امید در آنان، محیط را به گونه ای شکل دهند که مجموعه دانشجویی در سالهای آینده نیز همواره در این فضا تنفس و در جهت اهداف بلند و آرمانهای والا حرکت کند.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان انتقاد کردن و مطالبه از همه مسئولان را، امری طبیعی دانستند و افزودند: البته نباید با مسئولان معارضه و دشمنی کرد اما این حرف به معنای انتقاد نکردن و مطالبه نکردن از مسئولان مختلف از جمله رهبری نیست چرا که می توان در عین صفا و دوستی، انتقاد هم کرد.

ایشان در پاسخ به سئوال یک دانشجو درباره تبیین حدود ضدولایت فقیه افزودند: ضدیت یعنی دشمنی کردن اما اگر کسی معتقد به مسئله ای نبود ضد آن نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای درباره برخی مسائل که در زمینه سخنان رهبری در دیدارهای خصوصی مطرح می شود افزودند: اگر به دلایلی از جمله آگاه شدن دشمن، مصلحت نباشد که سخنی بیان شود، طبعاً نه آن حرف و نه خلاف آن گفته نخواهد شد، بنابراین حرفهای بنده، همان مسائلی است که در دیدارهای مختلف با مردم و مسئولان بیان می کنم و ایجاد این شائبه که رهبری در جلسات خصوصی، مطلبی خلاف حرفهای عمومی خود بیان کرده است، صحیح نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای حمایت از دولت را به معنای تایید همه کارهای آن ندانستند و افزودند: دولت کنونی، انصافاً خدمتگزار، پرکار، با ارزش و صددرصد مورد اعتماد است اما این مسائل به معنای اطلاع رهبری از جزئیات همه فعالیتهای دولت و تأیید آنها نمی باشد و حمایت از دولت به معنای مخالفت با انتقاد از آن نیست.

ایشان افزودند: اطلاع داشتن رهبری از همه رویدادها و جزئیات فعالیت همه دستگاهها و وزارتخانه ها نه لازم و نه ممکن است و دلیلی ندارد رهبری وارد محیطهای اجرایی شود چرا که مسئولیتها مشخص است.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان پیشرفت علم و اندیشه سیاسی، تعمیق «اندیشه و ایمان و معرفت دینی»، گسترش روشن بینی دینی و دست یافتن به قلمروهای جدید در عرصه علم و سیاست و معرفت را انتظار مردم و رهبری از دانشجو و دانشگاه خواندند و تأکید کردند: سنت آفرینش الهی بر پیروزی حق استوار است و هرجا ایمان و مجاهدت باشد پیشرفت و پیروزی نیز خواهد بود و به همین علت ما به آینده دانشگاهها کاملاً امیدواریم.
 
در آغاز این دیدار، 11 نفر از دانشجویان برتر و نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی، به بیان دیدگاههای خود درباره مسائل دانشگاهی – علمی – فرهنگی – اجتماعی و سیاسی پرداختند.

براساس این گزارش آقایان و خانم‌ها:

- مهدی امامقلی، نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاهها
- احسان کاوندکار، دانشجوی مهندسی صنایع و پژوهشگر برتر
- محسن منصوری، نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
- آزاده حاجتی، رتبه اول آزمون دستیاری پزشکی امسال
- سجاد ریحانی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور
- احسان مشایخ، رتبه پنجم گروه آزمایشی ریاضی در کنکور امسال
- محمدمهدی مختاری، نماینده مجمع تشکلهای اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی
- مرتضی فیروزآبادی، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی
- شادی عزیززاده، نفر سوم گروه آزمایشی تجربی درکنکور امسال
- عباس انسانی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر
- و مقامی نیا، نماینده جنبش اعتدال اسلامی

در سخنان خود بر این نکات تأکید کردند:

- استفاده جدی تر از دانشگاه و دانشگاهیان برای دستیابی به اهداف علمی سند چشم انداز 20 ساله
- لزوم استقلال تشکلهای دانشجویی از جریانها و جناحهای سیاسی
- استفاده بیشتر از نخبگان دانشگاهی در تصمیم سازیها و تصمیم گیریها
- نفوذ روزافزون آرمانها و ایده های پرطراوت انقلاب اسلامی در میان ملتها
- توجه کامل به نقشه جامع علمی کشور و جنبش نرم افزاری
- گسترش و تقویت انجمن های علمی دانشجویی در دانشگاهها
- ایجاد شبکه دانش پایی برای مدیریت روند تولید، انتقال و توسعه دانش
- ضرورت توجه بیشتر استادان به شاگردپروری از طریق فعال کردن دانشجویان در مأموریتهای علمی
- پیشنهاد تشکیل کریدور علم و فناوری در نظام آموزش عالی وبنیادهای کار آفرینی
- توجه به پویایی و افزایش قدرت تحلیل دانشجویان و دانشگاهیان
- پیوند میان مدیران اجرایی و نظریه پردازان حوزه و دانشگاه
- تشکیل شبکه تحقیقات دانشگاهی و ترویج رویکرد تحقیق محور در نظام تدریس دانشگاهها
- ارتباط بیشتر مسئولان آموزش عالی با دانشجویان
- افزایش امید و نشاط ملی در پرتو حاکمیت گفتمان مبتنی بر ارزشهای انقلاب اسلامی درجامعه
- توجه بیشتر مسئولان به عدالت اجتماعی و مشکلات معیشتی
- ضرورت افزایش کارآمدی فارغ التحصیلان دانشگاهها
- ضرورت تسریع دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده های دانشجویی
- ایجاد تعادل در ظرفیت رشته های مختلف دانشگاهی
- ضرورت حاکمیت گفتمان «آزاداندیشی، عقلانیت و عدالت محوری» در دانشگاهها
- دقت در اجرای کامل و منطقی سیاستهای اصل 44
- پیگیری طرح «وحدت فرهنگی» در دانشگاههای جهان اسلام
- توجه به ماهیت «ذاتاً فکری و فرهنگی» تشکلهای دانشجویی و پرهیز از نگاه ابزاری و سیاسی به این تشکلها
- تقویت روحیه نقدپذیری و پاسخگویی در مسئولان
- استفاده از ظرفیتهای همه نیروهای معتقد به انقلاب و امام
- افزایش تولیدات فرهنگی و هویت ساز برای تقویت اتحاد ملی
- رسیدگی به مسائل و مشکلات صنفی دانشجویان
- و توجه رسانه ها به ترویج الگوهای علمی و دانشگاهی به جای توجه صرف به الگوهای هنری و ورزشی

در پایان این دیدار نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد و سپس دانشجویان روزه خود را همراه با رهبر معظم انقلاب اسلامی افطار کردند.

کد خبر 33616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز