مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

صبح دیروز پیکر محمد کاظم سیفیان، پنجمین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی ایران در محل امامزاده علی اکبر چیذر به خاک سپرده شد.

محمدکاظم سیفیان

وي غروب روز جمعه هفتم خرداد‌ماه پس از وضوگرفتن و درحالي‌كه خود را براي اقامه نماز آماده مي‌كرد دچار حمله قلبي شد و در سن 81 سالگي دار فاني را وداع گفت. مرحوم سيفيان در اواخر سال‌1361 به سمت شهردار تهران انتخاب شد اما عمر مديريت وي زياد نپاييد و پس از گذشت 9‌ماه در سال1362 به پايان رسيد. از آن سال تا‌كنون يعني بعد از گذشت حدود 33سال پايتخت كشور پذيراي 10شهردار ديگر بوده است. مرحوم محمدكاظم سيفيان پيش از پذيرفتن پست شهردار تهران با حكم امام خميني (ره) به‌عنوان نخستين مديرعامل بنياد مسكن انتخاب و «مسئول افتتاح حساب 100 امام» شد. وي بعد از رهاكردن پست شهردار تهران، در سال 1371 از فهرست جامعه اسلامي اصناف و بازار به نمايندگي مردم در چهارمين دوره مجلس شوراي اسلامي انتخاب شد. از ديگر سوابق مرحوم سيفيان فرمانداري استان مركزي و 10سال رياست بر دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران بود. وي كه داراي مدرك فوق‌ليسانس معماري بود، در اين مدت در ايجاد دوره‌هاي دكتري در رشته‌هاي معماري و شهرسازي در دانشگاه‌هاي تهران و شهيد بهشتي نقش مهمي داشت و چندين كتاب و مقاله در حوزه نشر و گسترش معماري اسلامي از خود به‌جا گذاشت. البته در سال 1377 وي در انتخابات دور نخست شوراي شهر تهران نيز شركت كرد و به‌عنوان عضو علي‌البدل انتخاب شد.

از نقش مرحوم سيفيان در كنار مرحوم آيت‌الله مهدوي كني براي تاسيس دانشگاه امام صادق(ع) زياد سخن گفته شده است تا جايي كه در سال‌هاي ابتدايي شكل‌گيري اين دانشگاه به‌عنوان معاون فني و عمراني و بعدها تا آخر عمر به‌عنوان مشاور فني دانشگاه به فعاليت مشغول بود. درخواستي كه مرحوم سيفيان طي نامه‌اي از امام‌خميني(ره) داشت، از نكات جالب تاريخ شهرداري تهران به شمار مي‌رود. در اين نامه مرحوم سيفيان از بنيانگذار انقلاب خواسته بود به‌منظور جلوگيري از احكام خلاف شرع اجازه فرمايند تا حجت‌الاسلام محمدي گيلاني، حاكم شرع انقلاب اسلامي به‌طور مستمر نسبت به مسائل مبتلابه شهرداري كه مستقيما به مردم مربوط باشد اظهارنظر كرده و حكم شرعي صادر كنند كه در آن زمان از سوي امام خميني(ره) مورد موافقت قرار گرفت.

کد خبر 335384

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha