دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

در شرایطی که اعتبار گوردون براون نخست‌وزیر انگلستان پس از اعلام لغو انتخابات عمومی در این کشور خدشه‌دار شده است، وی در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی‌بی‌4 ضمن تکذیب عقب‌نشینی برای برگزاری انتخابات عنوان کرد:

ساده‌ترین کاری که می‌توانستم انجام دهم، درخواست برای انتخابات بود چون ما چه حالا و چه در آینده در انتخابات پیروز خواهیم شد. برای من انتخابات تنها به‌معنی رقابت نیست چون ما در این رقابت پیروز خواهیم بود بلکه نکته اصلی انجام انتخابات برای دیدگاه‌های ما درباره آینده است و من تا سال 2009 به زمان احتیاج دارم تا این دیدگاه‌ها را به‌طور کامل اجرا کنم. براون همچنین در این گفت‌وگو از تاکتیک‌هایش در درخواست و بعد لغو انتخابات دفاع کرد و تأکید کرد که باید در این امر نظر مشاورانش را نیز لحاظ کند.

پیش از این دیوید کامرون رهبر حزب محافظه‌کار، براون را متهم کرده بود که با لغو انتخابات درواقع با مردم انگلستان مثل احمق‌ها رفتار کرده است.

وی گفت: همه می‌دانند که او تمایلی به برگزاری انتخابات ندارد چراکه از شکست در آن وحشت دارد.

برخی از اعضای کابینه در محافل غیررسمی دیدار اخیر براون از بغداد در هفته گذشته را یک اقدام فاجعه‌بار خوانده بودند و تأکید کرده بودند که این اقدام می‌تواند نشان‌دهنده سیاست‌بازی براون با نیروهای انگلیسی در عراق باشد.

اما این فقط اعضای کابینه نیستند که دست به انتقاد از براون زده‌اند و حتی مشاوران براون هم تأیید کردند که اشتباهات راهبردی بزرگی از براون در هفته‌های گذشته سرزده است و اگر قرار نبوده انتخاباتی برگزار شود، درخواست آن در ابتدا یک اشتباه فاحش بوده است.

از سوی دیگر طرح‌های مالی برای عراق که قرار بود در زمان انتخابات اعلام شود، اکنون در بدترین پس‌زمینه سیاسی اعلام شده است.

همچنین در روزهای اخیر فاش شد که داکلاس الکساندر یکی از مجریان انتخابات در هفته گذشته به‌شدت مخالف برگزاری آن بوده است و از این‌که تعداد زیادی از واجدان شرایط در پای صندوق‌های رأی حاضر نشوند، هراس داشته است.

متحدان ادمیلی‌بند و چند تن از مشاوران نزدیک براون نیز اصرار داشتند که او نباید اصراری بر انجام انتخابات می‌داشته است.

در این شرایط ژاک اسیت وزیر کشور ارشدترین مقام دولتی در انگلستان است که هنوز از ایده برگزاری انتخابات زودهنگام در انگلستان حمایت می‌کند. با این وجود یکی از اعضای ارشد حزب کارگر که نمی‌خواست نامش فاش شود درمورد اقدام براون گفت، پیروزی همیشه صدها دوست دارد اما شکست همیشه یتیم است.

دولت براون در حال حاضر با انتقادات شدیدی درمورد اعلام پذیرش عراقیان پناهنده روبه‌روست. موضوع اصلی در این زمینه مترجمان و همکاران نیروهای انگلیسی و خانواده‌شان در عراق است که گفته می‌شود تعدادشان به 583 نفر می‌رسد.

اما تعداد عراقیانی که در سال 2007 موفق به اخذ پناهندگی از انگلستان شده‌اند، طبق آمار کمیسیون پناهندگان سازمان ملل به 17 نفر می‌رسد.

توجیهی برای عقب‌نشینی

گوردون براون در کنفرانس خبری ماهانه‌اش در لندن اظهار داشت: عقب‌نشینی نیروهای انگلیسی از عراق نشان‌دهنده شکست نیست.

گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس که هفته گذشته در دیداری غیرمنتظره به عراق رفته و خروج هزار نیروی این کشور از عراق را تا پایان سال‌جاری اعلام کرده بود، گفت: این اقدام تنها برای اداره امنیت از سوی خود عراقی‌ها است. بنابراین من نمی‌توانم کاهش تعداد نیروهایمان را به‌عنوان شکست یا از روی ناچاری در مقابل تهدیدات امنیتی ببینم.

براون افزود: هنگامی که ما کاهش نیروهایمان را در عراق اعلام کردیم این امر به خاطر این بود که توانسته بودیم امنیت را برقرار کنیم و من فکر می‌کنم امنیت ایجاد شده در عراق دائمی است.

Guardian.co.uk
8 اکتبر

کد خبر 33530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز