ورزش > علی مولوی: جمعه، شنبه و یک‌شنبه، سه روز نفس‌گیر لیگ ایران و مهم‌ترین لیگ‌های اروپا بود.

دوچرخه شماره ۸۳۰

حالا تا 21 خرداد 95 كه جام ملت‌هاي اروپا شروع شود، فقط دو فينال «ليگ قهرمانان اروپا» و «ليگ اروپا» باقي مانده است. پس با پايان يافتن اين ليگ‌ها، بد نيست با هم قهرمان‌هاي ليگ خليج فارس و پنج ليگ برتر اروپا را بررسي كنيم و ببينيم قهرمان‌هاي اين شش ليگ، چه مسيري را براي قهرماني پشت سر گذاشتند.

 

دوچرخه شماره ۸۳۰

عكس: سجاد ايمانيان/ آژانس عكس همشهري

 

  • اولين قهرماني

«استقلال صنعتي خوزستان» پنج سال قبل با خريد امتياز باشگاه «استقلال جنوب» تشكيل شد؛ آن‌ها در ليگ سيزدهم، رتبه‌ي دوازدهم را به‌دست آوردند و در ليگ چهاردهم، رتبه‌ي چهاردهم؛ در واقع چيزي نمانده بود كه به ليگ پانزدهم نرسند، چه برسد كه قهرمان شوند.

آن‌ها در بازي‌هاي حذفي (پلي‌آف) در مجموع دو ديدار رفت و برگشت با مس كرمان، سه به صفر پيروز شدند و مجوز حضور در ليگ پانزدهم را به‌دست‌ آوردند.

طبيعي است كه هيچ‌كس، حتي احتمالاً خودشان و هوادارانشان هم در آغاز ليگ، براي قهرماني اميدي نداشتند. اما آن‌ها پرشور و پرهيجان بودند و كم‌حاشيه.

استقلال صنعتي خوزستان از همان ابتداي ليگ پانزدهم، شگفت‌انگيز بازي مي‌كرد؛ به‌طوري كه از هفته‌ي سوم به بعد تا پايان ليگ در رتبه‌‌هاي اول تا سوم جدول رده‌بندي جابه‌جا مي‌شد و از هفته‌ي بيستم به بعد نيز در كورس قهرماني با پرسپوليس و استقلال تهران، رقابت نفس‌گيري را آغاز كرد؛ رقابتي كه تا لحظه‌هاي پاياني آخرين بازي ليگ ادامه داشت و در نهايت براي اين تيم خوزستاني با احتساب سه گل بيش‌تر نسبت به پرسپوليس تهران، اين رقابت به خوبي و شيريني تمام شد.

استقلال صنعتي خوزستان در پنجمين سال تأسيس خود توانست براي اولين‌بار با 15 پيروزي، 12 تساوي و سه باخت، 33 گل زده، 14 گل خورده و 57 امتياز، قهرمان ليگ پانزدهم خليج فارس شود و به‌طور مستقيم به ليگ قهرمانان آسياي سال 2017 ميلادي صعود كند.

پرسپوليس تهران نيز با 16 پيروزي، 9 تساوي و پنج باخت، 50 گل زده، 34 گل خورده و 57 امتياز، با تفاضل گل كم‌تر دوم شد و به همراه استقلال خوزستان به ليگ قهرمانان آسيا صعود كرد.

استقلال تهران هم با 52 امتياز در جايگاه سوم ايستاد و مجوز حضور در مرحله‌ي مقدماتي ليگ قهرمانان آسيا را به‌دست آورد. گفتني است، «مهدي طارمي»، مهاجم پرسپوليس نيز توانست با 16 گل زده، عنوان آقاي گلي ليگ پانزدهم را از آن خود كند.

 

دوچرخه شماره ۸۳۰

 

  • زودهنگام‌ترين قهرمان

بدون شك يكي از غيرمعمول‌ترين ليگ‌هاي دنيا، «ليگ يك» فرانسه بود. تيم «پاري سن‌ژرمن» پرهزينه و پربازيكن، فضايي براي نفس‌كشيدن ساير تيم‌ها و شكل‌گرفتن يك رقابت پرهيجان باقي نگذاشت.

آن‌ها در هفته‌ي سي‌ام ليگ، بعد از 30 پيروزي متوالي و هشت هفته مانده به پايان ليگ، قهرماني خود را قطعي كردند و ركورد تازه‌اي را در ليگ يك فرانسه به‌جا گذاشتند.

هرچند كه آن‌ها در ادامه‌ي ليگ با مشكل مواجه شدند، اما درنهايت با30 پيروزي، شش تساوي و دو شكست، 102 گل زده، 19 گل خورده و 96 امتياز، براي چهارمين سال متوالي قهرمان شدند.

پس از پاري‌سن ژرمن، «ليون» و «موناكو» هركدام با 65امتياز، دوم و سوم شدند. «زالاتان ابراهيموويچ»، مهاجم سوئدي پاري‌سن ژرمن نيز با 38 گل زده، بالاتر از ساير مهاجم‌ها به‌عنوان آقاي گل فرانسه دست يافت.

هرچند كه پاري‌سن ژرمن در چهارسال اخير، خودش را به‌عنوان بهترين تيم ليگ فرانسه معرفي كرده، اما با مجموع شش قهرماني اين باشگاه پاريسي در تاريخ ليگ يك فرانسه، آن‌ها هم‌چنان از ساير تيم‌هاي فرانسوي در كسب قهرماني ليگ عقبند و در جايگاه هفتم ايستاده‌اند. «سن‌اتي‌ين» با 10 قهرماني و سه نايب‌قهرماني، پرافتخارترين تيم ليگ فرانسه است.

 

دوچرخه شماره ۸۳۰

 

  • پس از 132 سال انتظار

وقتي پسران مدرسه‌ي «وايگس‌تون» در سال 1884 ميلادي تصميم گرفتند دور هم جمع شوند و يك باشگاه فوتبال راه بيندازند، قدر مسلم انگيزه‌ي قهرماني نداشتند.

132 سال قبل، آن‌ها فقط عاشق فوتبال بودند. حالا هيچ‌كدام آن‌ها نيستند، اما اگر بودند حتماً آن‌ها هم مثل همه‌ي مردم جهان شگفت‌زده مي‌شدند.

حتي غيرفوتبالي‌ترين آدم‌ها هم با شنيدن نام قهرمان بيست و چهارمين دوره‌ي ليگ برتر انگليس جا مي‌خورند و متوجه مي‌شوند «لسترسيتي»، تيم كوچك و دوست‌داشتني شهر «لستر» شگفتي بزرگي آفريده است.

طبيعتاً آن‌ها كه همين هفت سال پيش در «ليگ يك» يا دسته‌ي سه‌ي ليگ انگليس بازي مي‌كردند و دو سال قبل به ليگ برتر راه يافتند، يكي از آخرين احتمال‌ها براي قهرماني در ليگ برتر جزيره بودند.

اما «كلوديو راني‌يري»، مربي 64ساله‌ و پرآوازه‌ي ايتاليايي، با هفت بازيكن انگليسي و 26 بازيكن غيرانگليسي كه اكثرشان هم يا ناشناس بودند يا فراموش‌شده، توانست بزرگ‌ترين شگفتي را در ليگ برتر جزيره خلق كند.

لسترسيتي با 23 پيروزي، 12 تساوي و سه شكست، 68 گل زده، 36 گل خورده و 81 امتياز، بالاتر از «آرسنال» و «تاتنهام» قرار گرفت و با اقتدار براي اولين‌بار در تاريخ اين باشگاه ريشه‌دار قهرمان شد. «هري كين»، مهاجم جوان و آينده‌دار تاتنهام نيز با 25 گل، بهترين گلزن ليگ برتر انگليس نام گرفت.

 

دوچرخه شماره ۸۳۰

 

  • چهارمين قهرماني پياپي

چهار سال قبل، زماني كه «يوپ هاينكس» توانست با بازي‌هايي چشم‌نواز و مقتدرانه، اولين سه‌گانه را براي «بايرن مونيخ» به ارمغان بياورد و بايرن را در «بوندس‌ليگا»، «دي‌اف‌بي پوكال» (جام حذفي) و «ليگ قهرمانان اروپا» به مقام قهرماني برساند، همه‌ي چشم‌ها به آينده‌ي بايرن بود.

بايرن با تصميمي عجيب و حيرت‌انگيز، «پپ گوارديولا»، سرمربي محبوب پيشين «بارسلونا» را به هاينكس ترجيح داد و براي سه سال با او قرارداد بست.

طبيعتاً از گوارديولا انتظار مي‌رفت، حداقل يك‌بار ميراث هاينكس را تكرار كند. اما او در سه سال حضورش در بايرن، تنها توانست به روند قهرماني در بوندس‌ليگا ادامه دهد و سه سال متوالي در مرحله‌ي نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان اروپا، برابر تيم‌هاي اسپانيايي شكست خورد و حتي به ميراث هاينكس نزديك هم نشد.

اما امسال در پنجاه و سومين دوره‌ي بوندس ليگا از همان هفته‌ي ابتدايي رقابت سخت و نزديكي بين بايرن مونيخ و «بروسيا دورتموند» شكل گرفت كه تا دو هفته‌ي پاياني نيز ادامه داشت، اما بايرن درنهايت توانست با 28 پيروزي، چهار تساوي و دو شكست، 80 گل زده، 17 گل خورده و 88 امتياز براي چهارمين‌بار پياپي و براي بيست و ششمين‌بار قهرمان شود و همه‌ي ركوردهاي قبلي خودش را بشكند.

پس از بايرن، دورتموند با 78 امتياز و «باير لوكوزن» با 60 امتياز، دوم و سوم شدند و «رابرت لواندوفسكي»، مهاجم لهستاني بايرن با 30 گل زده، آقاي گل بوندس ليگا شد و بهترين سال حضورش در بوندس‌ليگا را تجربه كرد.

 

دوچرخه شماره ۸۳۰

 

  • سي و دومين جام

پنج قهرماني متوالي در يكي از معتبرترين ليگ‌هاي اروپا اصلاً نمي‌تواند كار ساده‌اي باشد؛ حتي اگر مثل يك دهه قبل‌تر، رقابت سنگيني بين «آ. ث. ميلان»، «اينتر ميلان»، «رم» و «لاتزيو» وجود نداشته باشد، باز هم قهرماني در «سري آ» كار ساده‌اي نيست.

اما «يوونتوس» بعد از بحران «كالچو پولي» در سال 2006 ميلادي و سقوط به «سري ب»، برعكس رقباي سنتي‌اش، سخت‌كوش و پرانگيزه بود و توانست از تمام اعتبارش دفاع كند و باز هم تاريخ‌ساز شود.

يوونتوس با 29 پيروزي، چهار تساوي و پنج شكست، 75 گل زده، 20گل خورده و 91 امتياز، بالاتر از «ناپولي» 82 امتيازي و رُم 80 امتيازي، سي و دومين‌بار قهرماني‌اش در ليگ ايتاليا را جشن گرفت و ركوردي دست‌نيافتني به‌جا گذاشت. اين در حالي است كه ميلان و اينتر هركدام 18بار قهرمان ليگ ايتاليا شده‌اند.

امسال در سري‌آ هم مثل ليگ خليج فارس و ليگ برتر انگليس، آقاي گل از بين بازيكن‌هاي تيم قهرمان نبود و «گونزالو هيگواين»، مهاجم تكنيكي آرژانتيني ناپولي با 36 گل زده، توانست بهترين گلزن اين رقابت‌ها لقب بگيرد.

 

دوچرخه شماره ۸۳۰

 

  • با يك امتياز اختلاف

تاريخ «بارسلونا» را مي‌شود به دو بخش تقسيم كرد؛ قبل و بعد از سال 2003 ميلادي. هرچند كه تا قبل از سال 2003 ميلادي، تيم پرطرفدار بارسلوناي اسپانيا در سال‌هاي مختلف 16بار قهرمان «لاليگا»، 23بار قهرمان «كوپا دل‌ري» و يك‌بار نيز قهرمان «ليگ قهرمانان اروپا» شده بود، اما از آن سال به بعد، بارسلوناي نوين با حضور «فرانك رايكارد» به‌عنوان سرمربي و ستاره‌هايي مثل «ليونل مسي» به قدرت تازه‌اي در اروپا تبديل شد كه براي هر عنوان قهرماني، يكي از اولين گزينه‌هايي است كه به ذهن مي‌رسد.

امسال نيز بارسلونا مثل هميشه با رقيب ديرينه‌اش «رئال مادريد» بر سر عنوان قهرماني از ابتداي ليگ كورس گذاشته بود و حتي تا چند هفته‌ي پاياني با اختلاف محسوسي جلوتر بود، اما ناگهان چند باخت پياپي و حذف‌شدن در مرحله‌ي يك‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان اروپا ادامه‌ي كار را براي شاگردان «لوييس انريكه» دشوار كرد.

تا جايي كه با پيروزي در آخرين بازي، در مجموع با 29 پيروزي، چهار تساوي و پنج شكست، 112 گل زده، 29 گل خورده و 91 امتياز، تنها با يك امتياز اختلاف نسبت به رئال 90 امتيازي قهرمان شد.

«لوييس سوارز» اروگوئه‌اي نيز كه بعد از محروميتش به‌خاطر رفتار ناپسندش در جام‌جهاني 2014 به روزهاي اوجش رسيده، با 40 گل، آقاي گل لاليگا و البته بهترين گلزن در بين پنج ليگ بزرگ اروپا لقب گرفت.

کد خبر 334341

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha