جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: هومن رهنمون کارگردان نمایش «کله پوک ها» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی، از کله پوک شدن به عنوان اتفاقی که متعلق به زمان و جغرافیای خاصی نیست نام برد.

نمایش

به گزارش مهر؛ هومن رهنمون کارگردان نمایش «کله پوک‌ها» که این روزها در تالار محراب روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «کله پوک‌ها» نوشته نیل سایمون است که اجرای عمومی خود را از ۲۵ فروردین ماه در تالار محراب آغاز کرده است. شوخی‌های آثار نیل سایمون مبتنی بر کلام است و متاسفانه این نوع از کمدی زمانی که به یک زبان دیگر ترجمه می‌شود به درستی قابل انتقال نیست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اجرای آثار نیل سایمون طولانی بودن متن‌هایش است که من در اجرای این اثر نمایشی تلاش کردم هر دو این مسایل را رعایت کنم. در زبان آثار سایمون به شدت کنکاش کردم و ابتدا به سراغ زبان اصلی نمایشنامه و بعد به سراغ زبان های دیگری رفتم که متن به آن ترجمه شده بود. در ترجمه انگلیسی به فارسی این اثر برخی شوخی ها و طنزهای کلامی نیل سایمون ابتر و عقیم مانده بود که من تلاش کردم در این اجرا به سراغشان بروم. در واقع تلاش من این بوده که در اجرای این اثر نمایشی لایه های پنهانی کشف شده در شوخی های کلامی نیل سایمون را به تصویر بکشم و در عین حال به متن هم وفادار بمانم.

رهنمون درباره ایرانیزه شدن کار توضیح داد: نمایشنامه ایرانیزه نشده است اما طبیعی است که مثلا اثری از ساموئل بکت با روایت یک کارگردان الجزایری تغییر زیادی خواهد کرد چون خواه ناخواه نگاه و فضای فکری ناسیونالیستی بر آثاری که از یک کشور و زبان دیگر اجرا می شوند، تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین مطمئنا این اتفاق در کار ما هم رخ داده است اما من از آن فرار نمی‌کنم و اگر یک شوخی کلامی بدون از بین رفتن اصل شوخی به فضای ایرانی نزدیک شده باشد آن را حذف نکرده‌ام.

رهنمون که حدود ۳۱ سال است به عنوان برنامه‌ریز و دستیار کارگردان فعالیت می‌کند ۱۰ سالی است که در کارگردانی تئاتر مشغول به فعالیت است. نمایش «کله پوک ها» از ۲۵ فرودین ماه تا ۲۵ اردیبهشت ماه با بازی محمد حسین میربابا، محمد اقبال رجبی، سمیه الیاسی، حسن بصیری، محمد طایفه، عباس کربلایی، هدیه درویشی، مسعود شیرخانی، فریده فکری، امیرحسین فاتحی، هنگامه قدیمی، نوا ابوالقاسم، مهتاب کیوان جو، محمد رضا مفتحی، پیام سپاهی فرد، مونا حیدری، آرزو دانایی، صائب کریمی، یارا رودبار، عماد آقا رفیعی در سالن اصلی تالار محراب روی صحنه می رود.

 

کد خبر 332892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha