چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

مدیرکل حفاظــــت محیط‌زیست تهران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات زیست‌محیطی تبدیل‌شدن تالاب‌های خشک‌شده به کانون‌های داخلی گردوغبار است، گفت: دریاچه حوض‌سلطان قم و تالاب بندعلی‌خان در ورامین می‌توانند به کانون‌های گردوغبار تهران تبدیل شوند.

شهرتهران

پيش از اين گفته‌ها، معاون فني و عمراني شهرداري تهران درباره شكل‌گيري كانون ريزگرد نمكي ناشي از خشك‌شدن حوض‌سلطان هشدار داده و گفته بود: اگر آب‌هاي جمع‌آوري شده از تهران به اين درياچه نريزد و اين درياچه نمناك نباشد؛ تمام نمك انباشته شده در آن با وزش باد به سمت شهرهاي قم، كاشان و تهران خواهد رفت و آينده زيست‌محيطي اين شهر‌ها را با چالش مواجه مي‌كند.

روز گذشته محمدهادي حيدرزاده در گفت‌و‌گو با ايلنا خاطرنشان كرد: يكي از كانون‌هاي داخلي گردوغبار مي‌تواند درياچه حوض سلطان باشد اما به غيراز آن، تالاب‌هاي ديگري مانند تالاب بندعلي‌خان در ورامين نيز به‌علت خشك‌شدن و عدم‌احياي آنها در سنوات گذشته و شرايط اقليمي سبب افزايش سهم كانون‌هاي داخلي در گردوغبار مي‌شود.

مديركل محيط‌زيست استان تهران در مورد پيشنهاد ريختن خروجي فاضلاب تهران به درياچه حوض سلطان براي جلوگيري از كاهش تراز آب درياچه اظهار كرد: اينگونه پيشنهادها بايد بررسي شود و نياز به مطالعات فني و كار‌شناسي دارد.

حيدرزاده در پاسخ به اينكه در حال حاضر چه راه‌حلي براي اين مشكل انديشيده شده است؟ گفت: ما پروژه ملي احياي تالاب‌ها را داريم كه برنامه‌هاي خاصي براي اينگونه مشكلات در آن درنظر گرفته شده است.

  • كاهش گردوغبارهاي ناشي از كانون‌هاي داخلي و خارجي

همزمان با هشدار مديركل محيط‌زيست استان تهران درباره تبديل‌شدن حوض سلطان به كانون گردوغبار، ضياءالدين شعاعي، مدير طرح ملي مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محيط‌زيست از كاهش شدت گردوغبار خبر داد و گفت: امسال به‌خاطر بارش‌هاي سنگين اخير، گردوغبار كاهش مي‌يابد.

مدير طرح ملي مقابله با گردوغبار درباره كانون‌هاي خارجي گرد و‌غبار هم به ايسنا گفت: در‌ماه اخير، شهرهاي نجف و كربلا با وقوع رگبار با سيلاب و آبگرفتگي مواجه شدند، بنابراين هم‌اكنون آورد آب دجله و فرات به‌دليل سيلاب‌ها بالا رفته و اين امر بر تقويت منابع آبي كشاورزي عراق تأثير مي‌گذارد و مانع رها‌شدن اراضي كشاورزي از سوي مردم و خيزش گردوغبار از اين مناطق مي‌شود.

وي با بيان اينكه با بارش‌هاي سنگين در ‌ماه گذشته منابع آبي براي كشاورزي در استان خوزستان تأمين شده است، تصريح كرد: يكي از معضلات، صدها هزار هكتار زمين كشاورزي رها شده در اين استان بود كه براثر بارش‌هاي مطلوب امسال، سد دز پرآب شد و كرخه هم به خوبي آبگيري كرد، بنابراين امسال منابع گردوغبار ناشي از زمين‌هاي كشاورزي رها شده نخواهيم داشت چون درصورت وجود آب، مردم كشت مي‌كنند.

  • 300هزار هكتار كانون گردوغبار در همسايگي پايتخت

شعاعي در حالي از كاهش گردوغبارهاي داخلي خبر مي‌دهد كه معاون آبخيزداري، امور مراتع و بيابان سازمان جنگل‌ها 24فروردين‌ماه امسال به همشهري گفت كه كانون‌هاي بيابان‌زايي در دشت قزوين به وسعت 300هزار هكتار شكل گرفته و گستره آن جنوب آبيك، نظرآباد در استان البرز و مردآباد در غرب تهــران را دربرمي‌گيرد. پرويز گرشاسبي تصريح كرد: تا قبل از بارش‌هاي مطلوب اخير، حدود يك‌ميليون‌هكتار كانون محسوس گردوغبار به كانون‌هاي قبلي گردوغبار كشور اضافه شده است. براين اساس بايد پيش از هر اقدامي از شكل‌گيري كانون‌هاي جديد پيشگيري شود.

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور با اعلام اينكه روند شكل‌گيري كانون‌هاي گردوغبار سرعت گرفته است، خاطر‌نشان كرد: مهم‌ترين راهكار براي مقابله با شكل‌گيري و مهار كانون‌هاي گردوغبار داخلي، تغييــر در برنامه‌ريزي‌هاســت به‌طوري كــه طرح‌هاي عمراني به‌ويژه طرح‌هايي كه به بهانه توسعه كشاورزي و مقابله با بحران آب در دستور كار قرار مي‌گيرد باعث بروز كانون‌هاي جديد گردوغبار نشود.

بنا به گفته گرشاسبي، تأمين اعتبار براي بستن چاه‌هاي غيرمجاز، تغيير الگوي كشــت، خروج دام مازاد از مراتع و جنگل‌ها و نيز تغيير معيشــت حاشيه‌نشينان جنگل، راهكارهايي است كه بايد در اولويت برنامه‌ريزي‌هاي كلان براي مهار گردوغباردرنظر گرفته شــود. اين مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها و مراتع با اظهار نگراني از عدم‌انسجام و ناهماهنگي و لحاظ نكردن مديريــت جامع حــوزه آبخيــز در برنامه‌ريزي‌ها افزود: امسال وضعيت بارش‌ها خوب بود و به همين دليل كانون‌هاي داخلي گردوغبار فعلا فعال نيست اما اگر اين ترسالي تداوم نداشته باشــد كانون‌هاي گرد و غبار با منشأ جديد دوباره فعال مي‌شوند.

کد خبر 332751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha