جمعه ۱۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

ترجمه جواد حمیدی: معرفی ژنرال اشفق پرویز کیانی به‌عنوان جانشین آینده پرویز مشرف در ارتش پاکستان نخستین مرحله از چینش جدید سیاسی در این کشور که اتفاقا مورد حمایت غرب نیز هست ، به تحقق پیوست.

پرویز مشرف با اعطای عنوان سرلشگری به ژنرال دوستاره اشفق کیانی– رئیس قدرتمند اطلاعات پاکستان (ISI) – به‌عنوان فرمانده آینده ارتش پاکستان یک گام دیگر به حضور مجدد در کاخ ریاست جمهوری کشورش نزدیک‌تر شد.

انتظار می‌رود این مهم به فاصله کوتاهی پس از پیروزی مشرف در انتخابات شنبه روی دهد و مشرف پس از 8 سال این بخش قدرتمند از حکومت را واگذار کند، که پس از آن ارتش پاکستان به‌عنوان یک نهاد مهم‌ترین تأمین‌کننده منافع آمریکا در منطقه لقب خواهد گرفت.

مرحله بعدی تحولات سیاسی در پاکستان انتخاباتی پارلمانی طی 3 ماه آینده خواهد بود که انتظار می‌رود حزب مشرف و حزب بی‌نظیر بوتو – نخست‌وزیر سابق – موسوم به حزب مردم پاکستان به تقسیم کرسی‌های مجلس و درنهایت قدرت در این کشور بپردازند.

پرویز مشرف با تصویب قانون عفو درقبال بوتو تمامی اتهامات وی درخصوص فساد مالی که موجب شد خانم بوتو از سال 1999 در تبعید به‌سر برد مورد بخشش قرار داد. مشرف هدف از این اقدام را تشکیل حکومت وفاق ملی توصیف کرد که در آن احزاب مذهبی نقشی محدود ایفا خواهند کرد.

President Gen. Pervez Musharraf, front, and newly appointed military vice chief of staff Lt. Gen. Ashfaq Kiani

چینش جدید ارتش پاکستان نیز بدین صورت خواهد بود که کیانی به‌عنوان فرمانده ارتش، ژنرال طارق مجید به‌عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش و ژنرال نادم تاج رئیس آینده سازمان اطلاعات پاکستان لقب خواهند گرفت. این 3 افسر ارتش پاکستان جدای از نزدیکی به مشرف از مهم‌ترین عناصر همراه واشنگتن در جنگ علیه تروریسم بوده‌اند.ژنرال کیانی در زمان حمله نظامی آمریکا به افغانستان مسئول هماهنگ‌کننده پایگاه نظامی آمریکا در پاکستان بود و تأمین ضرورت‌های لجستیک همکاری‌های نظامی 2 کشور برای مقابله با جنگجویان طالبان را برعهده داشت.

کیانی که می‌توان گفت به زبان انگلیسی بیش از اردو و دیگر گویش‌های محلی پاکستان تسلط دارد به مدرنیته اعتقادی راسخ داشته و تنها دستیابی به آن‌را پیروی از سبک زندگی غربی می‌داند.

 کیانی به‌عنوان فردی صریح با عقایدی بدون تعصب طی این سال‌ها ارتباطی نزدیک  با فرماندهان و افسران رده‌بالای ارتش امریکا داشته است و بیش از آنکه یک نظامی اجرایی باشد در کشورش به‌عنوان یک افسر عملیاتی شناخته می‌شود. همچنین دوره دوم نخست‌وزیری بی‌نظیر بوتو در اواسط دهه90 به‌عنوان وزیر دفاع به کشورش خدمت کرده است.

طارق مجید امسال شخصاً فرماندهی عملیات سرکوب مسجد سرخ را در اسلام‌آباد برعهده داشت و نادم تاج نیز به‌عنوان مدیرکل حفاظت اطلاعات ارتش پاکستان همواره ارتباطی تنگاتنگ با مشرف داشته است.

سوابق این تیم آن‌ها را به دشمن شماره یک طالبان و القاعده در منطقه تبدیل کرده است و حتی جدایی ظاهری مشرف از این حلقه نظامی نمی‌تواند تغییری در این نگرش ایجاد کند.

این پرویز مشرف به تنهایی نیست که به درد واشنگتن خواهد خورد، بلکه این گروه است که می‌تواند تأمین‌کننده منافع کاخ سفید در منطقه باشد.

برای مثال رئیس ستاد مشترک ارتش در ارتباطی نزدیک با مرکز فرماندهی آمریکا قرار دارد. مدیرکل عملیات ارتش با فرماندهان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)‌ در کابل همکاری خواهد کرد و دامنه این همکاری‌ها حتی مبارزه با شورشیان طالبان در دیگر نقاط افغانستان نیز گسترده خواهد شد و در نهایت رئیس سازمان اطلاعات پاکستان با سازمان سیا در واشنگتن همکاری خواهد کرد.

atimes.com
13 اکتبر

کد خبر 33188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز