همشهری آنلاین: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بررسی کیفیت تولید علم کشور در پایگاه ISC در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که تعداد مقالات انتشار یافته در مجلات چارک اول بین‌المللی توسط پژوهشگران کشور، دو برابر شده است.

به گزارش ایرنا، دكتر محمدجواد دهقانی گفت: كمیت تولید علم به عنوان یك شاخص به تنهایی بازگوكننده وضعیت علمی یك كشور، دانشگاه یا پژوهشگر نیست. كمیت تولید علم كشور در طی سال‌های گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است كه خود بیانگر ظرفیت بالای پژوهشگران كشور است، زیرا این كمیت در برترین مجلات دنیا منتشر شده است، مجلاتی كه در مجموع از بالاترین استانداردهای نشر علم برخوردار هستند.

دهقانی گفت: اما این نشریات همه در یك سطح نیستند بلكه از درجات علمی مختلفی برخوردار هستند. به طور متوسط مجلاتی كه درجه علمی بالاتری دارند، مقالاتی با كیفیت بالاتر منتشر می‌كنند و در نتیجه اثرگذاری این مقالات در دنیای علم بیشتر است.

وی بیان داشت: علاوه بر مجلات، مقالات علمی نیز به درجات مختلفی از لحاظ اثرگذاری تقسیم می‌شوند. مقالات یك درصد برتر به عنوان اثرگذارترین مقالات بین‌المللی شناخته می‌شوند. مجلات در پایگاه‌های استنادی در چارك‌های مختلف قرار می‌گیرند و مجلات چارك اول (Q1) معتبرترین مجلات بین‌المللی را تشكیل می‌دهند.

سال ميلادي

تعداد مدارك چاپ شده در معتبرترین نشریات بین‌المللی توسط پژوهشگران ايران

درصد از كل تولید علم كشور

درصد از كل تولید علم دنیا

تعداد مقالات كشور كه در مجموع مقالات یك درصد برتر دنيا قرار گرفتند

سهم مقالات قرار گرفته در مجموع مقالات یك درصد برتر دنيا، از كل توليد علم دنيا

2010

3374 مدرك

15 درصد

0.6 درصد

93 مقاله

0.8 درصد

2011

5092 مدرك

18 درصد

0.7 درصد

73 مقاله

0.6 درصد

2012

5566 مدرك

18 درصد

0.7 درصد

114 مقاله

0.8 درصد

2013

5824 مدرك

19 درصد

0.7 درصد

157 مقاله

1.1 درصد

2014

6625 مدرك

21 درصد

0.8 درصد

208 مقاله

1.4 درصد

نتايج حاصل از جدول:

  • مقالات كشور در حال كیفی‌تر شدن هستند.
  • در پنج سال گذشته، سهم مقالات منتشر شده در مجلات چارك اول به میزان شش درصد افزایش یافته است.
  • بررسی پایگاه ISI در تاریخ 30/1/1395 نشان می‌دهد كه تعداد مقالات كشور در مجموع مقالات یك درصد برتر در فاصله سال‌های 2010 تا 2014 دو برابر شده است.
  • سهم كشور از مقالات یك درصد برتر دنیا در حال افزایش است.

دهقانی خاطرنشان كرد: سند سیاست‌های كلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری بر مرجعیت علمی در سطح بین‌المللی تاكید ویژه دارد و آن را در صدر این سند قرار داده است. یكی از راهبردهای مناسب برای كسب مرجعیت علمی انتشار مدارك در مجلات با اثرگذاری بالا و تشویق مقالات یك درصد برتر بین‌المللی است.

وي افزود: مرجعیت علمی بر دپیلماسی علمی نیز تاثیر می‌گذارد، زیرا امروزه پژوهشگران در سراسر جهان ترجیح می‌دهند كه با همتایانی همكاری كنند كه مرجع باشند. هر چند مقالات كشور از بعد كیفی در حال رشد هستند، اما برای رسیدن به یك نقطه شایسته نیازمند تلاش جدی‌تر هستیم، امری كه باید بیش از پیش مدنظر سیاستگذاران علمی كشور قرار گیرد.

کد خبر 331493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha