سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه شیری: از ۸سالگی وارد بازار کار شد. به گفته خودش موقعیت خانوادگی‌اش ایجاب می‌کرد که از سن و سال کم پی کار باشد.

هویت ایران برایمان عزیز است

از كودكي شغل‌هاي متفاوتي را تجربه كرد. از نانوايي و كشاورزي گرفته تا دامداري، قالب‌سازي‌ و... كار برايش اهميت بسياري داشت چرا كه مي‌دانست در محيط‌هاي شغلي مختلف هم باتجربه و هم پخته‌تر مي‌شود اما كار مانع از آن نشد كه ابوالفضل خانجاني روي درس و تحصيل خط بكشد. او در رشته كارشناسي مديريت صنعتي تحصيل كرد و به‌مدت 3 سال و پس از تجربه‌هاي كاري مختلف، انبارداري و مديريت فني كارخانه‌اي را برعهده داشت اما همين تجربه ارزشمند بعدها به‌كار او آمد تا خانجاني بتواند مرد شماره يك كارخانه «پرشين نوين پرچم» بشود؛ نخستين كارخانه توليد پرچم در سطحي گسترده در ايران كه توسط او و 2 نفر از بستگانش تاسيس شد. گرچه سرمايه‌گذاري برعهده شخصي به نام طالبيان بود اما به‌واسطه تجربه ابوالفضل خانجاني، مديريت كارخانه برعهده او گذاشته شد.شغل او دفتر زندگي‌اش را ورق زد و او را تبديل به مرد موفقي در حيطه كاري‌اش كرد. طوري كه امروز پرسنل زيادي زير دست آقا‌ابوالفضل مشغول به‌كار هستند و او با ايده‌هاي جالب و متفاوتش بازار توليد و توزيع انواع پرچم در اندازه‌ها و طرح‌هاي مختلف را در كشور به‌دست گرفته. حالا مردم اين شهر، بخشي از كسب و كار جوانانشان را مديون مردي مي‌دانند كه نماد هويت كشورشان را در اين شهر توليد مي‌كند.

  • آقاي خانجاني درباره توليد پرچم در شهر خمين بگوييد. چه شد كه به فكر تاسيس اين كارخانه افتاديد؟ ماجرا از چه قرار بود؟

شايد لازم باشد قبل از پاسخ دادن به اين سؤال، اشاره‌اي كنم به شغل خانوادگي‌مان. راستش را بخواهيد بستگان من و به‌ويژه خانواده پدري‌ام تا پيش از انقلاب در حوزه چاپ فعاليت داشتند. از چاپ روي لباس و تي‌شرت گرفته تا چاپ انواع پلاگارد. اما پس از آمدن صنعت چاپ بنر در كشور، عملا چاپ پلاكاردهاي مختلف از بين رفت و بازار كار خانوادگي‌مان كساد شد. امير طالبيان از سرمايه‌گذاران كارخانه هم در كار چاپ فعاليت مي‌كردند كه پس از چند سال وقفه، به‌طور اتفاقي تصميم گرفتند كه به چاپ پرچم روي پارچه ساتن بپردازند. اما در وسعت بسيار كوچك و در قالب كارگاه كوچكي در منطقه شهريار تهران.

  • پس كليد كارخانه توليد پرچم در شهر خمين ابتدا در تهران زده شد. درست است؟

بله. از آنجايي كه من هم در حوزه مديريت فني كارخانه توليد الياف پلي‌استر فعاليت داشتم و با توجه به رشته تحصيلي‌ام كه مديريت صنعتي بود، آقاي طالبيان از من درخواست كردند تا 2 روز در‌ماه را به كارگاه او در تهران بروم و در كارهايشان و در راستاي بهبود وضعيت توليد كارگاه مشاوره بدهم.

  • نتيجه اين كار چه بود؟

پس از گذشت 3ماه ما با رشد و پيشرفت چشمگير توليد پرچم در اين كارگاه كوچك مواجه شديم و با بررسي‌هاي صورت گرفته به اين نتيجه رسيديم كه بازار كار اين شغل با توجه به ضعف‌هايي كه در كشور وجود داشت، بسيار بالاست. به همين‌خاطر تصميم به ثبت نخستين شركت رسمي و برند توليد پرچم در كشور را گرفتيم.

  • تا آن زمان كسي يا مجموعه‌اي در اين زمينه فعاليت داشت؟

ما در اين زمينه خيلي تحقيق كرديم و تا سال 90متوجه شديم كه هيچ شخص يا مجموعه‌اي در ايران موفق به توليد پرچم كشورمان، با توجه به ويژگي‌هاي مصوب و استانداردهاي ملي نشده. اين خودش امتياز بزرگي براي ما محسوب مي‌شد و ابتداي سال‌90بود كه شركت پرشين نوين پرچم با برند درفش ماندگار در شهرستان خمين ثبت شد.

  • چطور ميان اين همه شهر،خمين را انتخاب كرديد؟ درحالي‌كه مي‌توانستيد در تهران به كارتان ادامه دهيد.

به اين دليل كه ما اصالتا اهل خمين هستيم و در ابتدا مي‌خواستيم در منطقه خودمان ايجاد اشتغال كنيم چراكه در شهر خمين درصد زيادي از افراد بيكار هستند و اين فرصت خوبي بود تا در اشتغال آنها و گردش چرخه اقتصادي در اين شهر قدم بلندي برداريم. نكته مهم ديگر اين بود كه خمين در مركز كشور قرار داشت و اين موضوع دسترسي ما را به نقاط مختلف كشور آسان مي‌كرد و از طرفي مسئولان شهر هم نسبت به تاسيس اين كارخانه استقبال خوبي كردند. همه اين موارد دست به‌دست هم داد تا كارخانه توليد پرچم را در زادگاه خودمان تاسيس كنيم.

  • چه خوب اما تا پيش از تاسيس اين كارخانه، پرچم‌هاي مورد نياز ارگان‌ها و نهادهاي مختلف از كجا تأمين مي‌شد؟

يك بخش كمي از آن در كارگاه‌هاي كوچكي كه كار چاپ انجام مي‌دادند تهيه مي‌شد اما بخش زيادي از اين پرچم‌ها از كشورهاي چين و هند به بازار ايران مي‌آمد اما در ساخت و توليد اين پرچم‌ها به جنس و رنگ‌شان و علامت‌ها و عبارات روي آنها هيچ توجهي صورت نمي‌گرفت.

  • منظورتان از عدم‌رعايت اصول معين در ساخت و توليد پرچم ملي چيست؟

از نخستين استانداردهاي تصويب شده در كشور، پرچم جمهوري اسلامي ايران است كه در سال 58 به تصويب حضرت امام(ره) رسيد كه به‌عنوان يك نماد ملي بايد از اصول و ويژگي‌هاي مشخصي برخوردار باشد كه متأسفانه اين اصول به هيچ وجه در ساخت و توليد پرچم رعايت نمي‌شد درحالي‌كه استاندارد پرچم، جزو نخستين استانداردهاي اجباري در كشور است. نخستين نكته و نشان مهم در توليد پرچم خود پرچم است. بعد از آن كلمه «الله» است كه ابعاد، رنگ و طرح آن بسيار اهميت دارد. اگر با دقت پرچم كشور را ديده باشيد، به‌طور حتم كلمات «الله اكبر» را خواهيد ديد كه در نوار سبز و قرمز رنگ پرچم به چشم مي‌خورد. اين كلمات چه در نوار سبز پرچم و چه در نوار قرمز رنگ آن 11بار تكرار شده و اين نشانه‌ماه يازدهم يا همان بهمن ماه، ‌ماه پيروزي انقلاب است. حالا اگر تعداد كلمات «الله‌اكبر» در هر دو نوار سبز و قرمز را جمع ببنديد مي‌شود 22‌الله اكبر كه نشانه 22بهمن‌ماه و به نشانه پيروزي انقلاب است.

  • در چاپ اين كلمات بايد از قلم خاصي هم استفاده كرد يا اين موضوع چندان اهميتي ندارد؟

به نكته خوبي اشاره كرديد چراكه يكي از موارد مهم در چاپ كلمه «الله اكبر» در پرچم جمهوري اسلامي ايران، رعايت قلم يا همان فونت مخصوص معماري اسلامي است كه از اين قلم در مساجد استفاده مي‌شود. حتي دندانه‌هاي كوچك قرمز و سبز در حاشيه‌هاي نوار سفيد پرچم تداعي‌كننده حرف «الف» كلمات «الله» و «اكبر» است.

  • به غير از عبارات مندرج روي پرچم، چه موارد ديگري بايد در ساخت و توليد آن رعايت شود كه تا پيش از اين نمي‌شد؟

پرچم ملي ايران بايد قابل شست‌وشو باشد و به‌صورت 2 رو توليد شود. جنس پارچه هم از اهميت بسياري برخوردار است. دوام و ماندگاري آن اهميت كار را بالا مي‌برد. ابعاد پرچم هم بايد استاندارد خاصي را رعايت كند و به‌طور مثال سايز مورد استاندارد پرچم بايد با رعايت نسبت 4 به 7در عرض و طول آن توليد شود. همچنين رنگ سبز و سرخ پرچم بايد از شيد رنگي و نوع مشخصي باشد و در نهايت دوخت آن است كه تميزي كار را بالا مي‌برد. به‌طور كلي بايد گفت كه براي تمام اجزاي فيزيكي و غيرفيزيكي توليد هر پرچمي چه در ايران و چه در تمام دنيا بايد اصول مشخصي را رعايت كرد و توليد‌كننده ملزم به رعايت تمام اين استانداردهاست. ابتكار ما هم اينجا بود كه طي تحقيقات بسيار متوجه شديم كه با وجود گذشت 33سال از تصويب استاندارد پرچم در ايران، هيچ توليد كننده‌اي، پرچمي مطابق با استانداردهاي تصويب شده در كشور را عرضه نكرده. به همين‌خاطر تصميم گرفتيم نخستين توليد‌كننده پرچم ملي به‌صورت استاندارد در ايران باشيم كه با تلاش‌هاي صورت گرفته از سال 90تا‌كنون، شهر خمين به‌عنوان قطب توليد پرچم در كشور درآمده و شناخته شده است.

  • چند نفر در اين كارخانه مشغول به‌كار هستند؟

شايد باورتان نشود اگر بگويم ما در ابتداي كار با 6نفر كار را شروع كرديم حالا 105نفر به‌صورت مستقيم براي شركت و در كارخانه مشغول به‌كار هستند. البته تعداد زيادي هم افرادي هستند كه به‌صورت غيرمستقيم براي ما كار مي‌كنند. مثل زندانيان يا معلولان حاضر در بهزيستي شهر خمين. حتي ما با تعدادي خانم سرپرست خانوار هم در ارتباط هستيم و براي ما به‌صورت غيرمستقيم كار مي‌كنند

  • چه ايده جالبي. كمي بيشتر درباره زندانياني كه با كارخانه توليد پرچم ارتباط دارند و براي شما كار و محصول توليد مي‌كنند توضيح مي‌دهيد؟

براساس تفاهمنامه‌اي كه با اداره زندان شهرستان خمين داشته‌ايم، قرار شد تعدادي از زندانيان خياطي و دوخت‌و دوز پرچم‌ها را براي ما انجام بدهند و دستمزدشان را براي زندان واريز مي‌كرديم كه اداره زندان بخشي از اين پول را به خانواده زندانيان مي‌دهد و بخشي را به‌خود زنداني و باقي‌مانده آن را براي زندانيان پس‌انداز مي‌كند تا آنها در زمان اتمام دوره محكوميتشان و خروج از زندان، پس‌اندازي براي شروع يك كار و گذران زندگي‌شان داشته باشند.

  • معمولا كارهايتان را به‌دست چه زندانياني مي‌سپاريد؟

هدف ما بيشتر زندانياني هستند كه محكوميت‌هاي بلندمدت دارند. ما پولي كه به آنها براي زحمتشان مي‌دهيم هيچ فرقي با پولي كه به كارگرانمان در كارخانه مي‌دهيم ندارد و حقوق آنها بستگي به ميزان دوخت و دوزشان دارد. به‌طور مثال زنداني‌اي داشتيم كه در روز 40هزار تومان كار مي‌كند و يك زنداني هم داشتيم كه تا سقف 80هزار تومان در روز كار كرده و در دوخت و دوز پرچم‌ها از سرعت عمل بالايي برخوردار بود.

  • با اين تفاسير راه‌اندازي كارخانه توليد پرچم در شهر خمين براي خيلي‌ها محل كسب درآمد شده. اينطور نيست؟

بله. خوشبختانه تيم ما موفق شده با توسعه روزافزون اين كار خيلي از افراد را صاحب شغل كند و با اين‌كار از ميزان بيكاري در شهر كم كنيم.

  • در كارخانه شما همه نوع پرچمي توليد مي‌شود يا فقط به توليد پرچم 3‌رنگ جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازيد؟

ما هدفمان اين است كه در عرصه توليد پرچم بتوانيم حرفي براي گفتن داشته باشيم. به همين‌خاطر همه نوع پرچمي در سايزهاي متفاوت در اين كارخانه توليد مي‌شود. از سايز 10در15كه پرچم‌هاي متناسب براي راهپيمايي، مسابقات ورزشي و جشن‌هاست گرفته تا بزرگ‌ترين پرچم خاورميانه و سومين پرچم بزرگ جهان كه در باغ موزه دفاع‌مقدس تهران نصب شده و مساحت آن هزار مترمربع و با وزني بيش از 250كيلوگرم است. اين بزرگ‌ترين پرچمي است كه در ايران و كارخانه خمين توليد شده كه ميله آن 150متر ارتفاع دارد. البته ما در كنار پرچم ايران، پرچم‌هايي متناسب با مناسبت‌هاي مذهبي را نيز توليد مي‌كنيم.

  • در ميان پرچم‌هاي مذهبي، پرچمي هم داشته‌ايد كه مساحت بزرگي داشته باشد؟

در عرصه توليد پرچم‌هاي مذهبي، توليد بزرگ‌ترين پرچم فاطميه جهان از برترين افتخارات ماست. طراحي خود پرچم در كارخانه انجام شده و 242مترمربع مساحت اين پرچم است.

  • در عرصه توليد پرچم در سطح برون‌مرزي هم فعاليت داشته‌ايد؟

بله. يكي از كارهايي كه در كارخانه توليد پرچم خمين انجام مي‌شود، توليد و صادرات پرچم‌هاي كشورهاي خارجي است كه بيش از 2سال به كشورهاي افغانستان، عراق، كردستان عراق، گرجستان و آذربايجان پرچم‌هاي ملي اين كشورها را توليد و به دستشان رسانده‌ايم.حتي براي مصارف سفارتخانه‌هاي خارجي، هتل‌ها، سمينارهاي مختلف و... پرچم توليد كرده‌ايم. خوشبختانه گروهي كه در مجموعه ما مشغول به‌كار هستند با طرح‌هاي كشورهاي مختلف آشنايي كامل دارند و پرچم‌ها با استانداردهاي كشورهاي مختلف توليد و عرضه مي‌شود.

  • آمار دقيقي از توليد پرچم در سال‌هاي گذشته در اختيار داريد؟

آمار دقيق از توليد اين محصول در سال‌هاي مختلف را در اختيار ندارم اما طي يك‌سال بيش از 5/2ميليون مترمربع پرچم ملي توليد كرده‌ايم.

  • مراحل و فرايند توليد در كارخانه به چه صورت انجام مي‌شود؟

خب در نخستين مرحله، طراحي و تهيه فيلم پرچم است. پس از آن وارد مرحله تهيه فريم، شابلون و عكاسي از طرح مورد نظر مي‌شويم. پس از اينكه اين‌كارها انجام شد كار وارد فاز ديگري مي‌شود كه ساخت رنگ مورد نياز پرچم است. رنگ‌ها بايد براساس استانداردهاي ملي باشد و به‌طور مثال از هر طيف رنگ قرمز يا سبزي نمي‌توانيم در توليد پرچم ايران استفاده كنيم. وقتي كار ساخت رنگ پرچم به درستي انجام شد در مرحله بعد كار چاپ طرح و خشك شدن آن انجام مي‌گيرد اما در مرحله بعد براي اطمينان از رنگ و چاپ مورد نظر كار تثبيت رنگ و شست‌وشوي آن صورت مي‌گيرد. پس از آن هم مراحل كنترل كيفيت، خياطي و بسته‌بندي پرچم‌ها انجام مي‌شود تا محصول به درستي و با كيفيتي خوب به‌دست مشتري برسد يا وارد بازار شود.

  • با وجود تمام مراحلي كه صورت مي‌گيرد هر پرچمي بالاخره عمرش تمام مي‌شود. هر چقدر هم كيفيت آن بالا باشد، بايد عمر پرچم‌ها يكجايي تمام شود تا دوباره مشتري‌ها سراغ‌تان بيايند درست است؟

بله. به نكته جالبي اشاره كرديد. ما به اين مشتري‌ها همچنان نياز داريم تا خط توليد كارخانه از كار نيفتد اما تا آخرين مرحله همه تلاش مجموعه بر اين است كه محصول با بهترين كيفيت عرضه شود. البته عمر پرچم‌ها نسبت به سايز توليد شده آن متفاوت است. پرچم‌هاي روميزي و تشريفات بيش از 10سال عمر مي‌كنند. پرچم‌هايي كه به اهتزاز درمي‌آيند و افقي هستند بيش از 6‌ماه و پرچم‌هاي عمودي بيش از 4‌ماه دوام مي‌آورند. پرچم‌هاي بزرگ و ابر پرچم‌ها هم بيش از دو‌ماه قابل استفاده نخواهند بود چراكه به‌خاطر بزرگ بودنشان خيلي زود خراب مي‌شوند يا كيفيتشان را از دست مي‌دهند اما براي اينكه پرچم‌ها از عمر بيشتري برخوردار شوند عوامل زيادي دخيل است. از سايز پرچم گرفته تا محل نصب آن، ارتفاع مورد نظر از سطح زمين و دريا و ميزان وزش باد همه در زود يا دير خراب شدن پرچم اثرگذار هستند.

  • قيمت محصولات كارخانه در كمترين و بيشترين حالت چه مقدار است؟

خب اين بستگي به تيراژ و بزرگي و كوچكي محصول يا طرح آن دارد. اما به‌طور كلي قيمت‌ها از هزارتومان شروع مي‌شود تا پرچم 90ميليون توماني.

  • در پايان دوست دارم بدانم شما در توليد محصول پرچم در كارخانه‌تان فقط به توسعه كار و درآمدزايي متمركز شده‌ايد يا از اين كار هدف ديگري هم داريد؟

بله اهداف بزرگ‌تري هم داريم. پرچم يك كشور هويت آن كشور است و وقتي ما در نمايشگاه‌هاي مختلف از افراد درباره پرچم كشورمان سؤال مي‌كنيم جز 3 رنگ آن اطلاعات ديگري در اختيار ندارند و ما در تلاش هستيم تا با عرضه پرچم‌هايي با استانداردهاي ملي و تصويب شده، هويت كشورمان را به درستي به مردم معرفي كنيم. آنها بايد بدانند كه تاريخچه پرچم كشورمان از كجا بوده و علامت‌هاي روي آن‌چه‌مفهومي را مي‌رساند و به چه منظور روي پرچم درج شده است.

کد خبر 331114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha