همشهری آنلاین: معاون بهداشت وزیر بهداشت، از راه‌اندازی واحدهای دندان‌پزشکی در مراکز جامع خدمات سلامت خبر داد و گفت: خدمات سلامت دهان و دندان درقالب برنامه خدمات گسترش شبکه شهری در شهرها، حاشیه شهرها و جمعیت زیر ۵۰۰ هزار نفر ارایه شده است.

دکتر علی اکبر سیاری

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از وبدا، دکتر علي سیاری در مراسم اولین سالگرد طرح تحول سلامت دهان و دندان، حوزه سلامت را به دلیل ارایه خدمات بهداشتی و درمانی، یکی از حساس‌ترین حوزه‌ها بیان کرد و گفت: با مدیریت و برنامه ریزی و استفاده از علم و تکنولوژی می‌توان مشکلات دراین حوزه را برطرف كرد.

او افزود: برنامه تحول سلامت، با برنامه ریزی دقیق و مدیریت صحیح، وزیربهداشت بسیای از مشکلات موجود در حوزه سلامت را برطرف کرد.

معاون وزير بهداشت، بالاترین بروز و شیوع بیماری‌های دهان و دندان را پوسیدگی دندان‌ها بیان کرد و افزود: بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه، پوسیدگی دندان دارند.

سیاری با بیان این که سهم ۲۰ درصد پرداخت از جیب مردم مربوط به خدمات دندانپزشکی است، افزود: سهم دولت در ارایه خدمات دندانپزشکی حدود ۸ درصد است.

او آموزش و پیشگیری براي کنترل بیماری‌های دهان و دندان را یکی از اقدامات و راهکارها در طرح تحول سلامت دهان و دندان بیان کرد و افزود: بهره مندی مردم از خدمات دندانپزشکی و همراه کردن بیمه‌ها در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در کمک به بهره‌مندی مردم از این خدمات، از دیگر اقدامات این طرح است.

دکتر سیاری، با اشاره به برنامه ارتقا سلامت دهان و دندان دانش آموزان ابتدایی کشور با هدف بهبود شاخص DMFT ، افزود: فعال سازی شیفت عصر مراکز بهداشتی و درمانی با هدف افزایش سهم دولت در ارایه خدمات دندانپزشکی و افزایش بازدهی مراکز، برنامه ارایه خدمات دهان و دندان در قالب بیمه روستایی براي همراه کردن بیمه‌ها و افزایش بهره مندی از خدمات و برنامه ارایه خدمات دهان و دندان در قالب پزشک خانواده شهری و راه اندازی مراکز تجمعی دندانپزشکی و پایگاه های ثابت سلامت دهان و دندان دانش آموزی از برنامه‌های اداره بهداشت دهان و دندان است.


معاون وزير بهداشت، با اشاره به تکمیل شناسنامه الکترونیک سلامت دهان و دندان دانش آموزی برای ۴ میلیون نفر، افزود: برای حدود ۸ میلیون جمعیت دانش آموزی با پوشش ۸۰ درصد و برای کلیه پایه ها در دو نوبت، خدمات وارنیش فلوراید ارایه شد.
به گفته دکترسیاری بیش از ۵۰۰ دستگاه یونیت سیار در کشوربراي ارایه خدمات سلامت دهان و دندان در مدارس توزیع شده است.

او همچنین، از بازسازی و استاندارد سازی فضای فیزیکی واحدهای بهداشت و دهان و دندان بیش از ۱۲۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی در کشور خبر داد و گفت:بیش از ۷۰۰ نفر نیروی جدید در مراکز بهداشتی و درمانی روستایی که سال‌ها فاقد نیرو بودند، به کار گرفته شدند.

سياري با بیان این که خدمات سلامت دهان و دندان سطح یک رایگان به کلیه روستاییان و خدمات سطح ۲ رایگان به گروه هدف زیر و شیرده ۱۴ سال و مادران باردار ارایه می‌شود، افزود: ارایه خدمات سلامت دهان و دندان سطح یک به گروه تحت پوشش توسط مراقبین سلامت صورت می‌گیرد.

او همچنین از راه اندازی واحدهای دندان پزشکی در مراکز جامع خدمات سلامت خبر داد و گفت: خدمات سلامت دهان و دندان درقالب برنامه خدمات گسترش شبکه شهری در شهرها و حاشیه شهرها و جمعیت زیر ۵۰۰ هزار نفر ارایه شد.

سياري با اشاره به افزایش اعتبار سهم دهان و دندان بیمه روستایی از ۴ درصد در سال ۹۳ به ۷ درصد در سال ۹۴، افزود: بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبار برنامه پزشک خانواده شهری براي افزایش فعالیت واحدهای بهداشت دهان و دندان و آماده سازی زیر ساخت‌ها توزیع شد.

او همچنین، بر لزوم هزینه کرد اعتبارات دهان و دندان در جای خود، تاکید کرد و افزود: با توجه به وجود اعتبارات دهان و دندان در بیمه روستایی باید قراردادها با دندانپزشکان و بهداشت‌کاران دهان و دندان بسته شود تا منجر به کسورات نشود.

معاون وزير بهداشت، با تاکید بر اینکه در سطح یک، ارایه خدمات سلامت دهان و دندان باید توسط نیروی بهورز، مراقب سلامت و کاردان بهداشت دهان صورت گیرد، افزود: باید درسطح دو خدمات، دندانپزشکان و بهداشت‌کاران دهان و دندان در مراکزبهداشتی و درمانی ارایه خدمت کنند.

کد خبر 330216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha