مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

اولین مرکز بهاران ویژه بانوان شامگاه شنبه با پذیرش ۲۷بانوی معتاد بهبودیافته فعالیت خود را در تهران آغاز کرد؛ بانوانی که سیر کامل ترک را در مدت زمانی حدود ۴‌ماه در کمپ شفق طی کردند و اکنون برای ورود دوباره به زندگی، اجتماع و کسب مهارت‌های معیشتی به بهاران منتقل شدند.

مرکز بهاران بانوان

اين مركز 150نفر ظرفيت دارد كه با حضور وزير بهداشت و درمان و تعدادي از مديران شهري افتتاح شد. به گفته فرزاد هوشيار، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري، طي روزهاي آينده، بانوان بهبوديافته ديگري هم به جمع اين 27نفر اضافه خواهند شد. همچنين به گفته وي قرار است به‌زودي دومين مركز بهاران بانوان بهره‌برداري شود و تلاش خواهد شد تا پايان سال‌جاري ظرفيت مراكزبانوان تا 400نفر افزايش يابد. تاكنون 23مجتمع بهاران در تهران راه‌اندازي شده است.

  • تأكيد بر كمك سازمان‌هاي مردمي فعال و موفق

فاطمه دانشور، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر نيز در گفت‌وگو با همشهري ضمن اشاره به انتخاب نادرست و شتابزده پيمانكار كمپ شفق از سوي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و مشكلاتي كه در پي آن ايجاد شد، اين مسئله را در مورد مراكز بهاران موضوع بسيار با اهميتي خواند و تأكيد كرد كه اين مراكز بايد به مجموعه يا سازمان‌هاي مردم‌نهاد فعال كه سابقه خوب و موفقي در اين مورد دارند، سپرده شده و از آنها كمك گرفت. همچنين لازم است از كلينيك‌هاي مددكاري تخصصي و موفق ترك اعتياد بهره‌مند شد تا وقت و هزينه‌اي كه شهرداري براي اجراي اين كار صرف كرده به نتايج مطلوبي منجر شود. حساسيت بهاران ويژه بانوان، آمادگي پذيرش بهبوديافتگان براي ورود به خانواده و پذيرش خانواده‌هاي آنها از ديگر مواردي است كه دانشور به آنها اشاره مي‌كند.

  • تمايل؛ نخستين شرط انتقال بهبوديافتگان

«27بانوي بهبوديافته بدون مداخله دارويي و به شيوه پرهيزمدار و خدمات روانشناختي و مددكاري از اعتياد رهايي پيدا كرده‌اند و خودشان داوطلب حضور در بهاران بوده‌اند.» حسن غلامي قائم‌مقام معاونت حمايت‌هاي اجتماعي سازمان خدمات اجتماعي به همشهري گفت: اين افراد كه طي روزهاي آينده باز هم به تعدادشان افزوده خواهد شد طي مصاحبه‌هاي مددكاري و دارابودن شرايط لازم به بهاران منتقل خواهند شد. تمايل به حضور در بهاران وداشتن انگيزه، از مهم‌ترين شرايط است.

  • آموزش مهارت‌هاي زودبازده براي بانوان بهاران

آموزش وايجاد شرايط اشتغال و كسب درآمد براي مددجويان يكي از خدمات بهاران است تا روند بازگشت آنها به زندگي راحت‌تر انجام شود. رئيس ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار شهرداري معتقد است آموزش مهارت‌هايي كه در كوتاه‌مدت به درآمدزايي مي‌رسند بايد دردستور كار قرار گيرند. فهيمه فيروزفر با تأكيد بر اينكه مددجويان بايد به درآمد‌زايي برسند، گفته قرار است پس از اقدامات مشاوره و مددكاري، افراد در گروه‌هاي مختلف آموزشي تقسيم بندي شوند و ارائه خدمات آموزشي آغاز شود كه درنظر داريم تا فرايند آموزش را با حضور كارآفريناني كه به خانم‌هاي سرپرست خانوار آموزش داده‌اند، پيش ببريم. در مراحل بعد زنان سرپرست خانوار آموزش ديده وارد عمل مي‌شوند. ادامه فعاليت مددجويان در كوثرها هم يكي از برنامه‌هاي بلندمدت اين ستاد براي بانوان بهبود يافته است.

کد خبر 330150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha