مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

عضو کمیسیون بهداشت گفت که مجلس امروز یا فردا وزیران بهداشت و رفاه را به مجلس احضار خواهد کرد تا درباره علت عدم‌اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها پاسخگو بوده و توضیحات خود را ارائه کنند.

احضار ۲ وزیر  به مجلس  به دلیل عدم تجمیع بیمه‌ها

سليمان عباسي در گفت‌وگو با همشهري با بيان اينكه مجلس وظيفه خود را باتصويب قانوني درخصوص تجميع بيمه‌ها انجام داده است و حالا نوبت دولت براي اجراي آن است گفت: وزيران مربوطه بايد در اين خصوص توضيحات لازم را به نمايندگان مردم در مجلس ارائه كنند كه اشكال كار كجاست كه اين قانون اجرا نمي‌شود.

عباسي گفت: اگر وزيران بهداشت و رفاه در توضيحات خود دليل قانع كننده‌اي براي عدم‌اجراي اين قانون نداشته باشند با مشكلاتي مواجه خواهند شد.

اظهارات اين عضو كميسيون بهداشت مجلس پس از آن بيان شد كه وزير بهداشت با انتقاد از دولت به‌علت عدم‌تنظيم لايحه براي سپردن توليت نظام سلامت به وزارت بهداشت گفت: «شروعش با دادن لايحه است، ولي اگر دولت لايحه نداد چرا مجلس طرح نمي‌دهد؟ ما خيلي نوشتيم، خيلي صريح مي‌گويم كه به نتيجه نرسيد. مجلس نبايد از خود سلب مسئوليت كند. اين حق مردم است، نطق پيش از دستور و بيانيه و...كه ماشاءالله زياد است.»

استناد وزير بهداشت براي سپردن مديريت بيمه‌ها به اين وزارتخانه بندي از سياست‌هاي كلي سلامت است كه خواستار آن شده تا توليت نظام سلامت با وزارت بهداشت باشد.

قاضي‌زاده هاشمي كه در روزهاي نخست سال نو از عدم‌تجميع بيمه‌ها انتقاد مي‌كرد، افزود: بالاخره ۲۷ و يا ۲۸ صندوق بيمه‌اي داريم كه قانون گفته همه بايد بشود يك صندوق. پول‌ها را بريزيم در آن يك صندوق كه قدرت خريد و چانه‌زني افزايش يابد. ولي خوب چون هر كدام از اين صندوق‌ها ساختمان و امور مالي و پرسنل و ماشين و دم و دستگاهي دارند برخي نمي‌خواهند از دستشان بدهند و اختياراتشان كم شود. اما اگر رودربايستي را كنار بگذاريم، بايد ببينيم چه چيزي به نفع مردم است.

وزير بهداشت كه اخيرا اعلام كرده است درصورت رياست‌جمهوري مجدد حسن روحاني در كابينه او نخواهد بود پس از انتقاد از دولت از مجلس هم به‌علت عدم‌استيضاح وزير رفاه انتقاد كرد؛ «اين قانون است كه بايد اجرا شود، من سؤالم اين است كه چرا در اين ۵ سال، قانوني را كه تصويب شده اجرا نكردند، چرا استيضاح نكردند، مگر اجازه و اختيار نداشتند كه پيگير عدم‌اجراي قانون باشند.»

تجميع بيمه‌هاي درمان بخشي از قانون برنامه پنجم اســت كه وزارت بهداشت خواهان اجراي آن است. مديريت منابع درمان از طريق بيمه‌ها هم بخشــي از سياست‌هاي كلي نظام مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام است كه رهبري آن را ابلاغ كرده و وزارت رفاه طرفدار آن و وزارت بهداشت صاحب تفسير خاصي از آن است. مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي مي‌گويد موضوع تجميــع منابــع درمان در بيمه‌ها در جلســات دولت براي بررسي برنامه ششم توسعه مطرح شده، اما رأي نياورده اســت.

ســيدتقي نوربخش مي‌افزايد: مديريت منابع درمان كشــور از طريق بيمه‌ها خواسته ســازمان‌هاي بيمه گر همچون تأمين اجتماعي و بيمه سلامت است. وزيــر بهداشــت مي‌گويد سياست تجميــع منابــع درمــان از طريق بيمه‌ها بــه اين معني نيست كه بودجه‌هاي درماني وزارت بهداشت را به بيمه‌ها بدهند.

قاضي‌زاده هاشمي خواستار اين است كه قانون برنامه پنجم درباره تجميع بيمه‌ها اجرا شود و در نتيجه بيمه درمان تأمين اجتماعي با بيمه سلامت ادغام شود و مديريت آن هم به وزارت بهداشت سپرده شود. قاضي‌زاده هاشمي در انتقادات جديد خود گفت: يكي از اشكالات اساسي در كشور ما مغفول ماندن سازمان تأمين اجتماعي و وزارت رفاه از توجه به رفاه مردم است. من معتقدم اگر به رفاه مردم بي‌توجهي كنيم و از تجربه گذشته بهره نگيريم، كشور آسيب خواهد ديد.

سخنگوي دولت اسفند گذشته گفته بود تصميم‌گيري دربــاره تجميع بيمه‌ها و منابع درمان به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي سپرده شده است. نوبخت در پاسخ به ســؤال خبرنگار همشهري درباره نتيجــه جلســه رئيس‌جمهور با وزراي بهداشــت و رفاه درباره تجميع بيمه‌ها مي‌افزايد: اين دو وزارتخانه در اين زمينه با هم اختلاف دارند و رئيس‌جمهور از ســازمان مديريت خواسته است نظر خــود را در اين‌باره اعلام كنــد.

وي مي‌گويد: كارشناســان اين سازمان در حال بررسي موضوع هستند. سخنگوي دولت زماني را براي اعلام نتيجه نگفت. وزير بهداشت درباره تأخير دولتي‌ها در تصميم‌گيري درباره اين موضوع در جديدترين اظهارات خود گفت: «من بارها گفته‌ام در كشور ما برخي نمي‌خواهند بد‌شوند و مي‌خواهند هميشه آدم خوب در اذهان جلوه كنند، به همين دليل بسياري از تصميم‌ها روي زمين مانده است.كسي حاضر نيست ببرد و تمام كند.»

اسفند گذشته ربيعي وزير رفاه در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري از نظرات اين وزارتخانه درباره تجميــع منابــع درمان گفت اما خواســتار اين شد كه نظرات او منتشر نشــود. ربيعي مي‌گويد رسانه‌اي شدن اختلافات او با وزير بهداشت حل مشكلات را سخت‌تر مي‌كند.

  • اختلافات با وزير رفاه شخصي نيست

وزير بهداشت: ما دو وزارتخانه هستيم كه بهترين روابط را با هم داريم. مشكل ما فردي و سازماني نيست، مشكل قانون است. اگر توليت سلامت يكپارچه شود، بسياري از اين نارسايي‌ها برطرف خواهد شد. به‌نظر من مجلس آينده بايد گام‌هاي مهمي در اين‌باره بردارد و فكر مي‌كنم اگر چنين نكند در حق مردم ظلم كرده است.

  • سياست‌هاي كلي سلامت در برنامه ششم لحاظ نشده است

داوود دانش جعفري، رئيس كميســيون نظــارت دبيرخانه مجمع تشــخيص مصلحت نظام مي‌گويد متأسفانه موضوع مديريت منابع درمان از طريق بيمه‌ها كه از سياست‌هاي كلي سلامت در برنامه ششم است در برنامه پيشنهادي دولت لحاظ نشده اســت. دانش جعفري كه عضــو مجمع تشــخيص مصلحت نظام هم هست اين بي‌توجهــي به سياســت كلــي را نتيجه اختلافات وزارت بهداشت و رفاه مي‌داند و مي‌افزايــد كميســيون نظــارت مجمع تشخيص در اين‌باره تصميم‌گيري خواهد كرد و درصورت عدم‌رعايت سياست كلي نظام براي مديريت منابع درمان از طريق بيمه‌ها، برنامه ششم را رد خواهد كرد.

کد خبر 329879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha