مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

سید محمد فخار: حمل‌ونقل کارآمد یکی از زمینه‌های کاهش آلودگی هواست.

هر روز 40درصد از 17ميليون سفر درون‌شهري تهران باهدف كاري انجام مي‌شود كه بي‌شك بخشي از آن به حمل بار و كالا اختصاص دارد. بدين سبب وجود سامانه‌اي براي حمل بار مي‌تواند بخش عمده‌اي از سفرهاي كاري را از سطح شهر حذف كند و موجب كاهش گازهاي آلاينده شود. استفاده از موتورهاي برقي به جاي موتورسيكلت‌هاي بنزيني نيز گامي مهم براي حفظ محيط‌زيست شهر است.

  • كاهش سفرهاي شهري

مديريت شهري با هدف كاهش سفرهاي درون شهري غير‌ضرور، ناوگان 3هزار موتوري پيك بادپا را ساماندهي كرده و با استفاده از آن توانسته روزانه 15هزار سفر درون شهري را بكاهد. از طرفي به ازاي هر سفر شهري 550گرم گازهاي آلاينده در شهر توليد مي‌شود. بنابراين بهره‌گيري از پيك بادپا هر سال از انتشار 3011تن آلودگي هوا جلوگيري مي‌كند.

تكيه بر چنين اقدامي براي كاهش آلودگي هوا در شرايطي اهميت دوچندان مي‌يابد كه در 20 سال گذشته گازهاي آلاينده ناشي از منابع متحرك به اصلي‌ترين منابع آلودگي هوا تبديل شده‌اند. هم‌اكنون اين ناوگان خدماتي با 210نمايندگي در تهران و 55نمايندگي در شهرهاي كشور، كار حمل بار را ساماندهي مي‌كند. در عين حال براساس وعده مسئولان قرار است تا 2سال آينده پس از گذراندن دوره فيات‌ها، پيك بادپا به‌عنوان يكي از مراكز حمل بار بين‌المللي فعاليت خود را جهاني كند.

  • به‌كارگيري موتورهاي برقي

به‌زودي 100دستگاه موتور برقي وارد پيك بادپا مي‌شود تا مديريت شهري به‌عنوان نخستين نهاد، در اين بخش از ناوگان خدماتي تهران بتواند به سمت كاهش آلودگي هوا و بهره‌گيري از انرژي‌هاي پاك حركت كند. آنگونه كه غلامرضا ترابيان مديرعامل شركت پيك بادپا در نشست خبري گفته، در حال حاضر 32دستگاه موتور برقي پلاك شده آمده است تا در محدوده مركزي شهر و منطقه 12تردد كنند.

  • رايزني براي بيمه راكبان موتور

راكبان موتورسيكلت تهران متأسفانه با وجود اينكه جابه‌جايي مرسولات پستي، كالا و مسافر را به‌عنوان يك شغل پيگيري مي‌كنند، اما پوشش بيمه‌اي ندارند. هم‌اكنون تعداد اين راكبان به بيش از 100هزار نفر مي‌رسد. پيك بادپا در اين زمينه با مسئولان تأمين اجتماعي مذاكراتي داشته و مقرر شده كه مشكل بيمه اين راكبان كه مسئوليت جابه‌جايي خرده بار در تهران را برعهده دارند، به‌زودي حل شود. مديرعامل شركت پيك بادپا با بيان اينكه تلاش مي‌شود در وهله اول راكبان موتورسيكلت‌هاي پيك بادپا زير پوشش بيمه‌اي تأمين اجتماعي قرار گيرند، گفت: تلاش ما براي پوشش تمامي موتورسيكلت‌سواران است و در جلسه‌اي كه با مسئولان داشته‌ايم درخواست كرديم كه بيمه براي همه موتورسوارها ايجاد شود كه نظر مسئولان سازمان تأمين اجتماعي نيز مثبت و مساعد بوده و در حال حاضر درصدد جمع‌آوري و ورود اطلاعات راكبان به سامانه هستيم و اميدواريم تا اوايل سال 95اين مهم محقق شود. همچنين سايتي پيش‌بيني شده‌ كه پس از هماهنگي نهايي با تأمين اجتماعي، پيك بادپا به‌عنوان كارگزار سازمان تأمين اجتماعي فراخوان عمومي موتورسيكلت سواران، ثبت نام و اخذ مدرك را انجام خواهد داد.

  • ساماندهي حمل بار در بازار

انضباط‌بخشي به چرخ دستي‌هاي بازار خبر ديگر ترابيان براي خبرنگاران بود. بر اين مبنا كودكان كار و افرادي كه داراي كهولت سن هستند نمي‌توانند در منطقه بازار فعاليت كنند و همچنين افرادي كه شرايط لازم انتظامي و امنيتي را ندارند از تردد در بازار حذف مي‌شوند. وي همچنين از طراحي‌هاي جديد چرخ دستي‌اي كارگران بازار خبر داد و گفت: البته بايد فرهنگ‌سازي‌‌هاي لازم در ميان مردم صورت گيرد كه افراد حاضر نباشند بار و كالاي خود را به هر چرخ دستي‌اي بدهند تا براي آنها حمل كند.ساماندهي حمل بار توسط چرخ‌دستي‌ها از سال گذشته در دستور كار شهرداري قرار دارد.

  • ساماندهي حمل بار؛ بخش مهم اما مهجور

حمل‌ونقل بار و كالا بخش مهم اما مهجور حمل‌ونقل شهري است. به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران، حمل‌ونقل بار و كالا از اهميت ويژه‌اي در تهران برخوردار است. نقش اين بخش از حمل‌ونقل در ايجاد زندگي آرام، ايمن و مطمئن براي شهروندان بسيار حياتي است. وي ايجاد بانك اطلاعاتي از شركت‌ها، رانندگان وسايل نقليه حمل بار و تمامي فعالان بخش حمل‌ونقل بار درون شهري و نيز صدور مجوزهاي قانوني لازم و رتبه بندي، درجه بندي و نظارت بر عملكرد و فعاليت شركت‌هاي فعال در اين بخش و همچنين نظارت و كنترل بر وسايل نقليه حمل بار و اعمال ضوابط لازم به‌منظور افزايش ايمني تردد و كاهش مخاطرات و خسارات احتمالي را ازجمله انتظارات مردم در اين زمينه اعلام كرد.

کد خبر 327956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha