دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: بهانه‌گیری، غرزدن یا ایراد‌های دائمی گرفتن از هرمسئله‌ای، عادت ناسازگاری است.

بهانه گیری

 بهانه‌‌گيري اغلب خودش مهم نيست و نشان از حرف و دلخوري نگفته‌اي دارد كه به اشتباه به شيوه ديگري بروز مي‌كند. ترك اين عادت، شخصيت اجتماعي فرد را جذاب و موفقيت او را چشمگير مي‌كند. براي روز مبادا راه‌‌هاي كنترل عادت بهانه‌گيري را دوباره براي خودتان مرور كنيد:

  • احتمال غرزدن!

خستگي‌هاي روحي، آرزوهاي زمين‌مانده و حال جسمي ناخوش، ريشه اغلب بهانه‌گيري‌ها است. وقتي خسته از كار برمي‌گرديد و در يك مدت زمان كوتاه پشت هم مي‌گوييد: نكنه غذا را آماده نكرده باشي؟ چرا جواب موبايل‌ام را ندادي؟ و...احتمال دهيد كه ممكن است در آستانه بهانه‌گيري قرار داشته باشيد. افرادي كه مي‌خواهند قلبشان را پشت بهانه‌گيري پنهان كنند تا مبادا كسي بداند ممكن است خسته باشند، غرورشان آسيب ديده باشد، مشكلات مالي يا بيماري جسمي به آنها فشار آورده باشد، از زندگي حاضرشان دلزده شده باشند و... بيشتر از همه به‌خودشان ضرر مي‌زنند. غرزدن‌ها احتمال ابتلا به افسردگي، اضطراب، رضايت از زندگي پايين، سردشدن روابط اجتماعي را بيشتر مي‌كند و پر توقع‌ها بيشتر در معرض اين عادت كسل كننده‌اند.

  • چرخه‌هاي معيوب!

اطرافيان يك فرد بهانه‌گير هم به مرور شروع به پنهان‌كاري، دوري عاطفي و دروغ مي‌كنند تا سوژه كمتري براي بهانه‌گيري ايجاد كنند. بهانه‌گيري، رابطه‌ها را از شادي دور مي‌كند و با اينكه ممكن است دليل معمولي داشته باشد اما مردم از اين رفتار تعبيرهاي بدي مي‌كنند كه شما را در ظن خطا قرار مي‌دهد. پس به خاطرخودتان روراست باشيد. پيامد ديگر بهانه‌گيري دامن‌زدن به مشكلات است چراكه نمي‌تواند اصولي مسئله‌اي را حل كند. فرد بهانه‌گير به‌حساب خودش تذكر داده، پيش‌بيني كرده و... اما نيمه‌خالي را ديدن، شوق ديگران را براي بهبود اوضاع از بين مي‌برد و كم‌كم برچسب زدن‌ها شروع مي‌شود كه تو غر مي‌زني و...

  • ترك عادت موجب شعف است

اگر مي‌خواهيد‌ شأن اجتماعي‌تان بهتر از قبل شود و درگير تذكردادن‌‌هاي بهانه‌جويانه نشويد؛ اين قدم‌ها را برداريد: 1- تمرين خنديدن كنيد تا اخم‌هاي بهانه‌گيري راهي پيدا نكنند. 2- نفس عميقي بكشيد تا به اعصابتان مسلط شويد. 3- ذكر استغفرالله ربي و اتوب اليه را زياد تكرار كنيد. 4- با خانواده يا كسي كه از او گله داريد حرف بزنيد طوري كه انگار بلند بلند فكر مي‌كنيد. اگر ديگران اصل مشكل‌تان را بدانند بهتر از اين است كه لقمه را با بهانه‌گيري دور سرتان بچرخانيد و باز هم به حل‌شدن، نرسد. 5- تمرين‌هاي مثبتي مثل تشكر كردن، دلگرمي دادن به ديگران، ابراز علاقه به اطرافيان و پيشقدم‌شدن براي تغيير، رفتار، ضد‌روحيه بهانه‌گيري است. اين عادت‌ها را بيشتر تمرين كنيد تا جايگزين منفي‌بافي‌ها شود. 6- زياد حرف‌زدن و تمايل به ابرازنظر‌هاي زياد، كم‌كم فرصت سكوت‌كردن را از بين مي‌برد. گاهي كه نمي‌خواهيد خيلي واضح و روشن ابراز دلخوري كنيد، سكوت كنيد.

کد خبر 327455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha