همشهری آنلاین: سرویس اطلاعات خارجی آلمان موسوم به BND، مکالمات تلفنی کاترین اشتون هماهنگ کننده سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری وزیر خارجه آمریکا را شنود کرده است.

شنود مکالمات جان کری و کاترین اشتون توسط اطلاعات آلمان

به گزارش ايرنا، نشریه آلمانی اشپیگل روز شنبه به نقل از محافل دولت آلمان نوشت: سرویس اطلاعات خارجی آلمان مکالمات کاترین اشتون را از سال 2009 شنود کرده است. در آن زمان وی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز معاون رئیس کمیسیون اروپا بود.

در همین حال، محافل دولت آلمان اعلام کردند که این نهاد اطلاعاتی مکالمات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را نیز شنود می کرده است.

البته شنود تلفن همراه جان کری بخاطر اشتباه یکی از کارمندان BND در ثبت شماره وی و استفاده از پیش شماره یک کشور آفریقایی به جای پیش شماره آمریکا ناکام بوده است، با این حال سیستم های دیگر مکالماتی جان کری از جمله خط تلفن دفتر وی مورد شنود قرار گرفته است.

به نوشته رسانه های آلمان، پیشتر نیز سرویس اطلاعات خارجی آلمان برخی از رهبران اروپایی از جلمه لوران فابیوس وزیر امور خارجه سابق فرانسه، نهادهای بین المللی از جمله یونیسف، دادگاه جنایی بین المللی لاهه و سازمان بهداشت جهانی و متحدان اروپایی آلمان نظیر لهستان، کرواسی و دانمارک را شنود کرده است.

سفارتخانه های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، سوئد، سوییس، پرتغال، اسپانیا، ایتالیا، اتریش و حتی واتیکان در این کشور نیز جزو دیگر جاهایی بودند که شنود شده اند.
سرویسهای اطلاعاتی کشورهای جهان معمولا مشغول جاسوسی از سران و مسوولان کشورهای جهان از جمله متحدان خود هستند.

اسناد فاش شده توسط تارنمای افشاگر ویکی لیکس تیرماه امسال نشان داد یکی از سرویس های اطلاعاتی آمریکا موسوم به آژانس امنیت ملی (NSA) مکالمات تلفنی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و مشاوران نزدیک وی را برای سال ها شنود و همچنین از کارکنان دفتر صدر اعظم های قبلی آلمان نیز جاسوسی می کرده است.

طبق این اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا در مجموع 125 شماره تلفن متعلق به مقامات عالی رتبه آلمان را شنود می کرد.

کد خبر 326492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha