هشدارهای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در نخستین روز از سفرش به لندن در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مورد انتقاد چهره‌های سیاسی انگلیس قرار گرفته و بسیاری آن را «مداخله» در امور داخلی کشورشان دانسته‌اند.

اوباما

باراك اوباما كه روز جمعه پس از پايان سفرش به رياض، براي سفري 3روزه وارد لندن شد، در سخناني حضور انگليس در اتحاديه اروپا را يكي از عوامل قدرت و نفوذ اين كشور دانست و از دولت ديويد كامرون خواست طرح خروج از اتحاديه اروپا را از دستور كار خارج كند. اوباما كه در كنفرانسي خبري با نخست‌وزير انگليس شركت كرده بود رو به او كرد و گفت: ‌«فكر نمي‌كنم حضور در اتحاديه اروپا باعث كاستن از نفوذ انگليس در جهان شود؛

به اعتقاد من اين حضور باعث تقويت آن مي‌شود.» او اما پا را فراتر گذاشت و به صراحت به انگليسي‌ها گوشزد كرد كه رأي مثبت‌شان به خروج از اتحاديه اروپا باعث مي‌شود كشورشان در تجارت با آمريكا «به انتهاي صف فرستاده شود»؛ گفته‌اي كه از سوي بسياري از چهره‌هاي سياسي انگليس توهين‌آميز تلقي شده است. اوباما روز پنجشنبه پيش از سفر به لندن نيز در يادداشتي كه در روزنامه ديلي‌تلگراف چاپ لندن منتشر شد، حضور انگليس در اتحاديه اروپا را به نفع اين كشور دانسته و از مردم انگليس خواسته بود به ماندن در اتحاديه رأي بدهند.

مخالفان سخنان اوباما، آن را تلاش براي تأثيرگذاري بر نتيجه همه‌پرسي پيش رو و در نتيجه دخالت در سياست كشورشان دانسته‌اند. نايجل فاراژ، رهبر حزب مستقل انگليس كه از طرفداران خروج اين كشور از اتحاديه اروپاست، با حضور در جمع خبرنگاران صحبت‌هاي اوباما را «مضحك» خواند و گفت: «واقعا شرم‌آور است؛ صحبت‌هاي او خطاب به نخست‌وزير ما كاملا دستوري بود.»
ليام فاكس، نماينده پارلمان انگليس هم به‌مدت زمان كوتاه باقيمانده از رياست‌جمهوري اوباما اشاره كرد و گفت با توجه به اينكه اوباما خود به‌زودي كاخ سفيد را ترك مي‌كند، گفته‌هايش «كاملا بي‌ربط» است.

موضوع خروج انگليس از اتحاديه اروپا يكي از وعده‌هاي انتخاباتي كامرون بود كه سال گذشته براي دومين‌بار به‌عنوان نخست‌وزير اين كشور انتخاب شد. مردم انگليس قرار است 2‌ماه ديگر با شركت در يك همه‌پرسي در مورد ماندن يا نماندن كشورشان در اتحاديه اروپا تصميم‌گيري كنند. ديويد كامرون از موضعگيري در قبال سخنان اوباما خودداري كرد اما دفترش ديروز با صدور بيانيه‌اي نسبت به شايعاتي كه گفته مي‌شود اوباما به درخواست دولت انگليس چنين سخناني را به زبان آورده، عكس‌العمل نشان داد و ضمن تكذيب اين شايعات اعلام كرد كه رئيس‌جمهور آمريكا از طرف خودش صحبت كرده و گفته‌هايش ارتباطي با دولت انگليس ندارد.

صحبت‌هاي اوباما موجي در فضاي سياسي انگليس ايجاد كرده كه ممكن است در نهايت بر تصميم مردم اين كشور در همه‌پرسي تيرماه تأثيرگذار شود. آيان دانكن اسميت از نمايندگان حزب محافظه‌كار در پارلمان انگليس، اوباما را به دوگانگي در رفتار متهم كرد و گفت: «او از انگليسي‌ها مي‌خواهد كاري كنند كه هيچ‌گاه به مردم كشور خودش توصيه نمي‌كند.» بوريس جانسون، شهردار لندن كه از او به‌عنوان جانشين احتمالي ديويد كامرون در حزب محافظه‌كار انگليس نام برده مي‌شود، هم در يادداشتي در روزنامه سان، صحبت‌هاي اوباما را «رياكارانه» خواند و گفت كه خود آمريكا اگر در چنين شرايطي قرار مي‌گرفت هيچ‌گاه تا اين حد در قبال يك اتحاديه بين‌دولتي از حق و حقوق خود دست نمي‌كشيد. جانسون در مقابل سخنان اوباما، از مردم انگليس خواست «بزرگ فكر كنند» و به خروج از اتحاديه رأي دهند.

کد خبر 331526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha