مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: روزانه به‌طور میانگین حدود ۲۰متکدی در تهران جمع‌آوری می‌شوند.

طبق بررسي‌هاي انجام‌شده 50درصد آنها ثروتمند هستند، 35درصد متعلق به گروه‌هاي متكدي خانوادگي‌اند كه بخش عمده‌اي از آنها را اتباع غيرايراني تشكيل مي‌دهند و تنها 15درصد نيازمند واقعي‌اند كه بيشتر اين گروه را سالمندان تشكيل مي‌دهند. اين درحالي است كه براساس ماده 712 قانون مجازات اسلامي، تكديگري جرم محسوب شده و از يك تا 3‌ماه براي آن حبس درنظر گرفته شده و چنانچه فردي با وجود توان مالي، تكديگري انجام دهد به جز حبس، اموال به‌دست آمده از اين راه نيز بايد مصادره شود.

  • چرخه معيوب جمع‌آوري متكديان

تهران همواره با اين آسيب اجتماعي روبه‌رو بوده است اما در آستانه نوروز، حضور و مهاجرت متكديان از ديگر شهرها به پايتخت حتي در قالب برخي مشاغل، افزايش چشمگيري پيدا مي‌كند. مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري كه برخورد با «شبه متكديان» يا همان‌ها كه به‌عنوان فروشنده دستمال و... سر چهارراه‌ها فعاليت مي‌كنند از وظايف تعريف شده معاونتش است، مي‌گويد: ممانعت از فعاليت اين افراد در دستور كار ماست اما در آستانه نوروز حضور نيروهاي شهرداري براي جلوگيري از فعاليت شبه متكديان افزايش پيدا مي‌كند. وي با اشاره به اينكه شهرداري طبق قانون به همراه نيروي انتظامي مسئوليت جمع‌آوري اين افراد را به‌عهده داشته و آنها را به‌منظور تشكيل پرونده و بررسي سوابق به پليس تحويل مي‌دهد، به همشهري مي‌گويد: «نمي‌توانيم بگوييم نتيجه اين اقدامات حتما خوب و مثبت بوده است. شهرداري وظيفه خودش را انجام مي‌دهد اما ديگر سازمان‌هاي مسئول به دلايل مختلف مانند هزينه نگهداري و... مسئوليتشان را به خوبي اجرا نكرده و اجازه نمي‌دهند اين چرخه به درستي حركت كند.» وي كه معتقد است شهرداري تنها سازمان پاي كار است تأكيد مي‌كند كه اگر ديگر ارگان‌ها نقش خود را به خوبي ايفا كنند، ‌نتيجه‌اي كه در انتظارش هستيم رخ خواهد داد.

  • افزايش تكديگري نقطه‌اي

كنترل مبادي ورودي به‌ويژه پايانه‌هاي اتوبوسراني شرق، غرب و جنوب و تقويت گشت‌هاي فوريت خدمات اجتماعي، اقداماتي است كه در طول سال توسط سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران انجام مي‌شود و در ماه‌هاي پاياني سال شدت بيشتري مي‌گيرد. پايگاه‌هاي خدمات اجتماعي در پايانه‌ها، متكديان تازه وارد را شناسايي كرده و بعد از مصاحبه اوليه به مراجع قضايي تحويل مي‌دهند، اين افراد تا صدور حكم حدودا 10روزه دستگاه قضا، به سامان‌سراهاي شهرداري اعزام مي‌شوند، جريمه و بازگردانيده شدن به شهر مبدا، اتفاقي است كه در مورد آنها رخ خواهد داد.

فرزاد هوشيار پارسيان، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي البته اين را هم به همشهري مي‌‌گويد كه برخي نقاط در شهر تهران با حضور بيشتر متكديان به‌ويژه در روزهاي پاياني سال مواجه مي‌شوند و به همين دليل بيشتر مورد توجه گشت‌هاي فوريت اجتماعي قرار مي‌گيرند. تجريش، هفت‌حوض، 20متري افسريه، مراكز بزرگ خريد در مناطق 2و 5، ‌محله امامزاده‌حسن و... ازجمله اين نقاط هستند كه با توجه به كارشناسي‌هاي صورت گرفته متكديان و شبه متكديان حاضر در اين اماكن، در زمره نيازمندان واقعي نبوده و به‌صورت برنامه‌ريزي‌شده در اين نقاط حاضر مي‌شوند.

هوشيار مي‌افزايد:‌ «در ماه‌هاي اخير با افزايش تكديگري نقطه‌اي و حضور در مراكز خريد خاص مواجه شده‌ايم، پيام‌هاي مردمي 137نيز اين موضوع را تأييد مي‌كنند.».طبق قانون، شهرداري اجازه جمع‌آوري و نگهداري كودكان متكدي را ندارد مگر درصورتي‌كه همراه با والدين خود باشند، مسئوليت اين بخش به‌عهده بهزيستي است.

  • ترغيب كودكان كار خيابان به تحصيل، با اجراي طرح انضباط شهري

بخشي از متكديان را كودكان تشكيل مي‌دهند كه شايد به وضوح اقدام به تكديگري نكنند و به فروش اقلام خرده‌ريز روي آورده باشند. طبق اعلام مسئولان شهرداري، تعداد زيادي از اين كودكان با خانواده‌هاي خود زندگي مي‌كنند و مسئول كسب درآمد از اين راه هستند. با آغاز طرح انضباط شهري در محله هرندي كه بخش اعظم اين خانواده‌ها و كودكان را در خود جاي داده و با اجراي طرح بررسي پلاك به پلاك، اين خانواده‌ها وكودكانشان شناسايي شدند. دور ماندن از تحصيل نقطه اشتراك تمامي اين كودكان است كه مددكاران شهرداري تلاش كردند خانواده اين كودكان را ترغيب به فرستادن فرزندانشان به مراكزآموزشي ويژه مانند پرتو و مدرسه صبح رويش كنند تا در كنار كار خيابان، فرصت آموزشي نيز برايشان فراهم شود.

کد خبر 325426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha