چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت خودروسازی Tata چند روز پیش از رونمایی از جدید‌ترین خودروی هاچ‌بک خود که زیکا نام داشت،‌مجبور شد نام آن را تغییر دهد.

خودرو

براساس گزارش CNN، اين شركت خودروسازي به دليل اينكه نام خودروي جديدش هم‌نام ويروسي است كه در آمريكاي جنوبي زنگ هشدار سلامت عمومي را به صدا درآورده‌است، و با هدف اينكه خودروي جديدش در ذهن مشتريان نام اين ويروس را تداعي نكند، مجبور به تغيير دادن نام محصول جديد خود شد. اين خودروي هاچبك اين هفته در نمايشگاه خودروي دهلي رونمايي خواهد‌شد. نام زيكا برگرفته از عبارت Zippy Car بود كه اكنون شركت Tata بايد براي تعيين نام جديد براي اين خودرو تصميم‌گيري كند. 

ويروس زيكا كه توسط پشه‌‌اي به نام آئدس آئجيپتي به انسان منتقل مي‌شود، تاكنون در ميان 24 كشور شيوع يافته‌است و سازمان بهداشت جهاني تخمين زده كه تا سال آينده سه تا چهار ميليون نفر در سرتاسر آمريكا به اين ويروس آلوده خواهند‌شد. ارتباط اين ويروس به بيماري ميكروسفالي در ميان نوزادان نگراني‌هاي زيادي را در سرتاسر جهان برانگيخته‌است.

هندوستان، با جمعيتي بيش از 1.3 ميليارد نفر نيز در معرض آلودگي به اين ويروس قرار دارد زيرا تب دانگ كه به واسطه ويروسي مشابه زيكا ايجاد مي‌شود در اين كشور شايع است.

در گذشته نيز خودروسازان در سرتاسر جهان نام‌هايي را براي محصولات خود انتخاب كرده‌بودند كه در زبان و فرهنگ كشورهاي مختلف معني خوبي را تداعي نمي‌كرد. بدنام‌ترين اين خودروها، شورلت نووآ (Nova) است زيرا نووآ در زبان اسپانيايي "نخواهد‌رفت" معني مي‌دهد. البته تشابه نام با عنصري ناخوشايند تنها صنعت خودروسازي را تحت تاثير قرار نداده‌است. شركت بيوتكنولوژي Isis نيز به دليل تشابه نامش به مخفف نام گروه تروريستي داعش، مجبور شد نام خود را به لونيس تغيير دهد تا از عوارض ناخوشايند هم‌نامي با گروهي تروريست در اما بماند.

کد خبر 323867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha