یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: گرچه حضور نمایش‌ها و هنرمندان خارجی در جشنواره تئاتر فجر همواره با انتقادهایی روبه‌رو بوده، تئاتر فجر امسال میزبان نمایش‌هایی از سراسر جهان است که به زعم سعید اسدی دبیر جشنواره، سعی شده سلایق متفاوت مخاطبان در انتخاب نمایش‌ها درنظر گرفته شود.

نمایش هملت از آلمان در جشنواره تئاتر فجر اجرا شد و مورد استقبال قرار گرفت.

در اين ميان، بايد سراغ برداشت و دريافت هنرمندان خارجي از هنر نمايش ايران رفت؛ چهره‌هايي كه معتقدند رشد تئاتر ايران در اجرا و بازيگري بسيار خوب بوده است.

  • درخشش ايران در خاورميانه

نيل واندرليندن از نمايشنامه‌نويسان تئاتر هلند است كه سابقه 12سال حضور در جشنواره‌هاي ايراني را در كارنامه دارد. او درباره نمايش‌هاي ايراني به همشهري مي‌گويد: نخستين بار كه به ايران آمدم خيلي تحت‌تأثير قرار گرفتم. همان سال كاري از آرش دادگر ديدم و هميشه دوست داشتم اجراها را در ايران دنبال كنم. وي كه كارشناس هنرهاي آسياي شرقي است و كارگردانان ايراني را مي‌شناسد، ادامه مي‌دهد: كار جوانان ايراني چون ياسر خاسب و حميد پورآذري خيلي برايم جذاب است. در اين دوره نمايش‌هايي چون «خاطرات و كابوس‌هاي يك جامه‌دار از زندگي و قتل ميرزا تقي‌خان فراهاني»، «جنايت و مكافات» و «من ريچارد شاه بودم» خيلي خوب بودند و بازيگران زن ايراني روي صحنه مي‌درخشند.

اين كارگردان با اشاره به وضعيت تئاتر هلند اضافه مي‌كند: روند تحول در زمينه تئاتر در كشور من خيلي كند است و دليل آن كنجكاونبودن تئاتر ماست. به نظرم ايران يكي از قوي‌ترين تئاترها را در خاورميانه دارد و در كشورهاي عربي فقط تونس است كه مي‌تواند با ايران رقابت كند. بعد از آن، مصر و لبنان قرار دارند ولي ايران در زمينه‌هاي هنري بسيار قوي‌تر است.

  • تنوع شيوه‌هاي تئاتري

پاوول ژكوتاك كارگردان هنري از لهستان كه براي ششمين بار در تئاتر فجر حضور دارد، مي‌گويد: تئاتر ايران در اين سال‌ها در زمينه بازي پيشرفت زيادي كرده و سبك‌هاي مختلفي در آن اجرا مي‌شود. تصورم اين است كه تئاتر فجر حركتي بزرگ براي تبادل فرهنگي ميان ايران و لهستان است. با اينكه فارسي بلد نيستم اما بازي‌ها در برخي نمايش‌ها آنقدر جذاب است كه دوست دارم تا پايان در سالن باشم. البته بايد بگويم فيلم‌هاي ايراني در لهستان بسيار شناخته‌شده هستند و شايد محبوب‌تر از تئاتر باشند. تئاتر ايران نمادي از يك فرهنگ محلي و جشنواره‌ها فرصتي براي كسب تجربه، تبادل نظر و گفت‌وگوست. در لهستان ما روي يك سبك خاص نمايش تمركز داريم.

  • مطابق با استانداردهاي جهاني

توماس انگل هم نماينده جشنواره‌هاي تئاتر آلمان در جشنواره تئاتر فجر امسال است. او كه در رشته تئاتر دكتري گرفته و براي ششمين بار به ايران آمده، مي‌گويد: به نظرم تئاتر ايران ظرفيت جهاني شدن را دارد. هدف من از شركت در اين جشنواره صرفا نظارت است و تئاتر خاصي را براي ديدن درنظر ندارم. تئاتر ايران بسيار جالب و تامل‌برانگيز و كيفيت نمايش‌ها و نمايشنامه‌ها بسيار عالي است؛ ضمن اينكه مخاطبان مشتاق زيادي دارد. تئاتر نقشي مهم در جامعه ايفا مي‌كند و هميشه نشانگر مشكلات افرادي است كه در جامعه و سرنوشت آن دخيل هستند. تئاتر ايران بسيار توسعه يافته و از اين طريق مي‌توان چيزهاي زيادي درباره جامعه ايران فراگرفت. در مقايسه با استانداردهاي بين‌المللي از لحاظ كيفي و خدمات فني هم پيشرفت زيادي در تئاتر ايران ديده مي‌شود.

  • نخستين تجربه يك فرانسوي

سليه پات، كارگردان هنري و مدير تئاتر ملي فرانسه كه براي نخستين بار به ايران سفر كرده، درباره تئاتر و سينماي ايران مي‌گويد: من برخي از كارگردانان تئاتر ايران را مي‌شناسم اما بايد بگويم سينماي ايران را دوست دارم و شايد بتوان گفت به همين دليل دوست داشتم با بازيگران و كارگردانان جوان ايراني آشنا شوم. اميدوارم بتوانيم تعامل فرهنگي خوبي بين ايران و فرانسه در زمينه تئاتر معاصر ايجاد كنيم. كارگردانان جوان تئاتر ايران بسيار خلاقند و در جشنواره كارهايي چون «فهرست» و «بيضايي» را ديدم كه ايده‌هاي خوبي در اجرا داشتند. هر چند درك نمايش بيضايي برايم كمي سخت بود.

کد خبر 323529

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha