شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

مدیرکل یونسکو ۴ لوح متعلق به آثار ثبت جهانی شده ایران را تحویل رئیس‌جمهور داد تا حسن روحانی سوغات بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران را با خود به تهران بیاورد.

4 لوح تحويل شده به رئيس‌جمهور كه در ديدار ايرينا بوكوآ مديركل يونسكو با روحاني به وي تحويل شد متعلق به ثبت جهاني محوطه باستاني شوش، ثبت جهاني منظر تاريخي و فرهنگي روستاي ميمند در كرمان، كليات سعدي و مسالك الممالك اصطخري است كه در فهرست آثار تاريخي جهاني و حافظه جهاني يونسكو به ثبت رسيده‌اند.

محوطه باستاني شوش و منظر فرهنگي ميمند تیرماه امسال در سي‌و‌نهمين اجلاس ميراث فرهنگي يونسكو ثبت جهاني شدند. جالب آن كه ارزش‌هاي ميراثي و فرهنگي اين دو اثر چنان بالا بود كه دو پرونده ايران توانست با اكثريت آراي اعضاي يونسكو ثبت جهاني شود.

تهيه پرونده ثبت جهاني محوطه باستانی «شوش» از چند سال پيش در حال تدوين بود. عرصه و حريم اين شهر باستاني تعيين شد و پس از آن مديران شهري و مسئولان دولتي به ياري سازمان ميراث فرهنگي شتافتند تا با انجام اقدامات عمراني متناسب با پرونده ثبت جهاني شوش اين شهر باستاني ايران را جهاني كنند.

منظر فرهنگي روستاي صخره‌اي و دستكند ميمند در كرمان نيز پرونده ديگر ايران بود كه در تيرماه به ثبت جهاني رسيد. ارزش هاي اجتماعي و فرهنگي روستاي ميمند و شيوه زندگي مردمان ساكن در اين روستاي صخره‌اي به اندازه‌اي جذابيت داشت كه يونسكو با راي بالا به جهاني شدن منظر فرهنگي ميمند راي داد.

کلیات سعدی و مسالك الممالك اصطخري نيز در دوازدهمین اجلاس شورای مشورتی بین‌المللی برنامه حافظه جهانی يونسكو كه سال گذشته در شهر ابوظبي تشكيل شد به ثبت جهاني رسيدند.

يك نسخه از قديمي‌ترين دو نسخه كليات سعدي موجود در جهان كه يكي از آنها در کتابخانه آستان قدس رضوی و ديگري در کتابخانه ملی ایران نگهداري مي شود نيز توانست با تاييد اصالت جهاني به فهرست حافظه جهاني يونسكو افزوده شود. نسخه كتابخانه ملي توانسته بود نظر اعضاي يونسكو را براي ثبت جهاني اين اثر جلب كند.

کتاب «مسالک‌الممالک» نيز كه توسط «ابواسحاق ابراهیم بن محمد فارسی اصطخری» كه در سال 957 میلادی فوت شد بیش از هزار سال پیش به نگارش درآمده بود كه همين موضوع دليل موجه ثبت جهاني اين اثر شد. مسالك الممالك در 2نسخه وجود دارد كه يكي از آنها به زبان فارسی در کتابخانه موزه ملی ایران‌ قرار دارد و نسخه عربی آن نيز در کتابخانه گوته آلمان نگهداري مي شود. هر دو نسخه اين كتاب توانسته اند به ثبت جهاني يونسكو برسند. با ثبت كليات سعدي و مسالك الممالك در فهرست يونسكو تعداد آثار ايراني ثبت شده در حافظه جهاني يونسكو نيز به 9 اثر رسيد. مسالك الممالك كلیاتی جامع از جغرافیا و فرهنگ برخی نقاط مختلف ایران را در خود دارد.

کد خبر 323287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha