همشهری آنلاین: شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین که پس از حدود ۱۴ سال از سفر رییس جمهوری اسبق چین (جیانگ زمین) به ایران آمد، در دیدار با روحانی گفت: پکن از نقش سازنده تهران در امور منطقه حمایت می کند و آمادگی دارد هماهنگی‌ها و همکاری‌های خود را در راستای منافع مشترک دو طرف و کشورهای منطقه با جمهوری اسلامی ایران هر چه بیشتر افزایش دهد.

رئیس جمهوری چین

به گزارش ايرنا، رییس جمهوری چین در نشست خبري مشترك با حسن روحاني با تأکید بر لزوم ترسیم چشم انداز روشنی برای آینده روابط دو کشور گفت: چین مصمم است مناسبات و همکاری های خود را بر پایه اعتماد متقابل و منافع مشترک دو کشور ارتقا دهد و در این راستا به دنبال تدوین هر چه زودتر سند جامع و اجرایی همکاری های 25 ساله با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی با بیان این که امروز برای توسعه روابط راهبردی تهران و پکن فرصت جدیدی ایجاد شده است، اظهار داشت: چین در همکاری و روابط خود با ایران به دنبال سود متقابل بوده و در مسیر برد - برد حرکت کرده است و آمادگی داریم با استفاده از فرصت بوجود آمده، چشم انداز درازمدتی را در زمینه روابط دو جانبه منطقه ای و بین المللی ترسیم کنیم.

رییس جمهور چین تصریح کرد: پکن از نقش سازنده تهران در امور منطقه حمایت می کند و آمادگی دارد هماهنگی ها و همکاری های خود را در راستای منافع مشترک دو طرف و کشورهای منطقه با جمهوری اسلامی ایران هر چه بیشتر افزایش دهد.

وی در ادامه با تأکید بر حمایت چین از حق استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته ای اظهار داشت: پکن آمادگی دارد در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای همکاری های خود را با جمهوری اسلامی ایران افزایش دهد.

رییس جمهوری چین همچنین تاکید کرد که جمهوری خلق چین از عضویت دائمی ایران در سازمان همکاریهای شانگهای حمایت می کند.

وی ظرفیت های صنعتی و اقتصادی تهران و پکن را مکمل یکدیگر دانست و گفت: چین آمادگی دارد همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی با ایران تقویت کند.

رییس جمهور چین مبارزه با تروریسم را نیازمند اقدامات فوری جامعه بین المللی دانست و اظهار داشت: باید با یکپارچگی نیرو و انسجام بیشتر با تروریسم مقابله کرد و چین آمادگی دارد در این زمینه همکاری ها و هماهنگی های خود را با ایران تقویت کند.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد: چین همانند ایران معتقد است که اختلافات میان کشورهای منطقه باید از طریق گفتگوهای سیاسی حل و فصل شود و امیدواریم کشورهای منطقه با پایبندی به حسن همجواری و از طریق گفتگو و به صورت منطقی، اختلافات خود را حل و فصل کنند.

رییس جمهور چین تصریح کرد: پکن از نقش سازنده تهران در امور منطقه حمایت می‌کند و آمادگی دارد هماهنگی‌ها و همکاری‌های خود را در راستای منافع مشترک دو طرف و کشورهای منطقه با جمهوری اسلامی ایران هر چه بیشتر افزایش دهد.

کد خبر 322568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha