چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری دو : تا همین چند سال پیش تصور می‌شد که درصورت وقوع زلزله در کلانشهرهایی مثل تهران، یک فاجعه انسانی رخ بدهد.

شهر ایمن

خيلي‌ها هم با طنزي كه واقعيت را در خود پنهان داشت، دست به دعا شدن را بهترين راه براي مصونيت شهر در برابر پديده‌اي به نام زلزله مي‌پنداشتند. اما حالا راهكارهاي ديگري هم پيدا شده كه خود مردم مي‌توانند به مقابله با اين حادثه طبيعي بروند. اين راه‌ها پيش روي شماست.

  • عضو كانون‌ها شويد

اين روزها با تشكيل كانون‌هاي مديريت بحران در سراسر محلات شهر، امكان كسب اطلاعات لازم درخصوص زلزله و حواشي آن فراهم شده است. همه مردم مي‌توانند عضو اين كانون‌ها شوند، در كارگاه‌هاي آموزشي اطفاي حريق و مديريت بحران زلزله شركت كنند و ياد بگيرند كه چگونه وسايل خانه را طوري بچينند كه احتمال سقوط آنها كمتر باشد و هنگام وقوع زلزله در كجا پناه بگيرند. در اين كارگاه‌ها، اصول مسائل پس از وقوع زلزله هم آموزش داده مي‌شود.

  • به محله‌تان كمك كنيد

اگر در خود روحيه همنوع‌دوستي و مشاركت‌پذيري مي‌بينيد مي‌توانيد به سراي محله يا ستادهاي مديريت بحران نزديك خانه‌تان مراجعه كنيد و عضو گروه دوام كه مخفف «داوطلبان واكنش اضطراري محله» است، شويد. افرادي كه در اين گروه‌ها ثبت‌نام مي‌كنند پس از گذراندن دوره‌هاي تخصصي به يكي از امدادرسانان محلي هنگام وقوع زلزله تبديل مي‌شوند. حضور افرادي كه تخصص خاصي در زمينه‌هاي مختلف امدادرساني دارند مي‌تواند جان بسياري از اهالي محل را در زلزله نجات دهد.

  • كانكس‌هاي مديريت بحران

چند سالي است كه در برخي از محله‌هاي شهر، كانكس‌هايي با عنوان كانكس‌هاي مديريت بحران جانمايي شده است. از آنجا كه هنگام وقوع بحران‌هاي طبيعي مثل زلزله امكان امدادرساني و بهره‌مندي از تجهيزات لازم به سراسر شهر وجود ندارد، مديريت شهري در پي تمركززدايي برآمده و اين تجهيزات را در بيشتر محله‌هاي شهر مستقر كرده است. همه مردم پس از وقوع زلزله مي‌توانند از اين تجهيزات در جهت امدادرساني به ساير همشهريان خود استفاده كنند.

کد خبر 321460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha